Jump to content

Odd Børretzen og måker


marefolan

Recommended Posts

Odd Børretzen, den ellers fine trubadur og sangforfatter, har etter mitt skjønn overhodet ikke peiling på måker.

Han sier i sin tekst at måkene sier: "skal ha, skal ha". Dette er bare tull. Etter å ha ligget langflat i to dager med nyslipt dekk og oljet med Benar olje er jeg helt overbevist om at de sier: "se nå har folan oljet dekket sitt, la oss fly over og drite på det før olja tørker!!!!". Makan til møkkafugler og for et kosthold! Fedon Lindberg kjenn din besøkelses tid sier nå jeg. F-skapet er jo helt umulig å få bort etter at det har landet på dekket. Jakt tid for måker?? ender den noen gang??

Noen gode råd?

Hilsen en fortvilet Marefola som endelig skulle få seg et nyoljet og fint dekk etter mange gråe år!

Link to post
Share on other sites

Måker og tiltak for å holde måkene unna har vært diskutert flere ganger her på baatplassen. Selv har jeg liten tro på disse "måkeskremmerne" fordi måkene driter fra lufta uansett og svære kladder havner på dekk, overbygg og sprayhood. Rett utenfor der jeg har båten ligger et lite skjær der beistene hekker og holder houseparties.

 

Disse måkene er mest plagsomme om våren. I april vaska jeg overbygg og dekk tre ganger. Det gikk bare et par dager før det så like j... ut igjen. :headbang: Jeg har derfor valgt å ta en pause fra båtpussen intill videre, og nøyer meg med å spyle vekk de værste kladdene med slange.

 

Vet av erfaring at dette roer seg lenger utover, så jeg tar livet med ro og lar naturen gå sin gang.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Her er et alternativ for oss med dårligere tid:

 

Bilde

 

Gamo Shadow 1000, 300 meter i sekundet.

<{POST_SNAPBACK}>

Anbefaler ikke bruk av det våpenet til jakt på måker.

Det kan være dyreplageri å bruke luftvåpen på dyr.

Men misforstå meg rett, jeg tar poenget ditt. :yesnod:

Derimot denne er mer velegnet

 

http://www.wingevapen.no/vapen/haglehalv/bildearkiv/120380_org.jpg

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å være politisk korrekt, er det vel også kanskje fredningstid på måker i disse dager...?

 

Og måkejakt med nevnte luftgevær er utført på 30 meters hold. Et skudd, ingen flaksing.

 

Selvfølgelig er kula lett, men med høyere utgangshastighet enn salonggevær gjør den susen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

All jakt på villt i Norge kan kun foregå med kuler som er drevet med kruttladning, det er med andre ord ikke lov til å bruke luftvåpen til jakt. Jakta skal også kun foregå i det tidspunkt det er åpnet for jakt for den enkelte jakt.

 

Hebbe som i tilegg til å være litt interessert i båt, også driver på som jegerprøveinstruktør.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Denne gjør vel jobben den også?

Hehe, har sett den før. Etter rekyl å bedømme, er det enten et anseelig kaliber eller en ditto uerfaren skytter!

 

Øhh ? Hæ ? Snakker vi om russen eller måker ?

:lol: Den dagen jeg finner russe-klatter på kalesja, skal jeg også øke kaliberet!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

All jakt på villt i Norge kan kun foregå med kuler som er drevet med kruttladning, det er med andre ord ikke lov til å bruke luftvåpen til jakt. Jakta skal også kun foregå i det tidspunkt det er åpnet for jakt for den enkelte jakt.

Ingen argumentering mot norske våpenlover fra min side, men siden vi er "way off topic" for lengst henviser jeg til at selv i det våpengale USA er luftgevær det mest populære til "backyard pest-control".

 

You defiantly want to be sure of your target with the Gamo Shadow 1000 and also what is behind the target in case you miss. It will blast the hell out most anything including chubby squirrels.

Link til omtalen, det ligger også endel andre megetsigende referater der.

 

Edit: Ved nærmere ettersyn skyter de faktisk hare i Australia med et annet luftgevær fra samme fabrikat.

 

I considered the Gamo Hunter 1250 along with the Webley Patriot and the Cometa Fenix 400 for the specific purpose of hunting rabbits (which are a pest in Australia).

 

This was made clear to me with my first rabbit which I took over 35 yards from the shoulder. The pellet went clean through the head and ricocheted off the soft sand and softly hit the metal wall of a shed some 10 feet further behind.

Jeg presiserer at jeg aldri ville skyte mot noe levende med en gammel halv-slapp Slavia med slark i fjæra.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

"Hebbe som i tilegg til å være litt interessert i båt, også driver på som jegerprøveinstruktør."

 

Er også jeger på si'. Har lurt fælt på hvorfor irsksetteren aldri tar stand på fugl når hun er ombord i båt?

De j... måkene og skjærene og russen... - kan vel kategoriseres som rent selvforsvar for den som angripes. Men NJFF stiller vel ikke med advokatbistand i slike saker. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Der har hele Norges befolkning mistet en helt unik personlighet som der ikke finnes maken til. Han har jo satt skikkelige spor etter seg på sine nesten 86 år.

 

En av mine store favoritter er denne:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Et stort tap !

Odd Børretzen hatet for øvrig ikke måker......han hatet menneskene som oppførte seg som måker......skal-ha...skal-ha...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva er sjøen og båtlivet uten måkeskrik?

Den viser oss hvor makrellen står og holder oss med selskap når vi sløyer fisken.

Jeg kan leve med måkeskit på kalesjen, men ikke med sjøen uten måker, selv om den er som mange mennesker: oppfører seg som dyr.

 

Hvil i fred Odd. :seeya: Du skjønte det

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...