Jump to content

Ibiza 20 Touring med med 2012 Evinrude e-tec 150, hvilken propell?


Ole27

Recommended Posts

pent båt bør vel gå ca 45 knop  .

har sett den på innlandet   har du byttet motor?

har mest kjenskap til båt typen med suzuki

kan være rett, du får prøve.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Ja, stemmer nok at du har sett den der. Kjøpte den uten motor.

Gleder meg til å få den på vannet og prøve. Hvilken dimensjon bruker Suzuki på denne båten da?

 

Verado 150 har vel endel mindre slagvolum? Min er er en 2,7 l. Lest litt tester, der det

Står at denne motoren skal ha et veldig bra dreiemoment. Er jo en H.O-utgave å, så skal visst tilsvare 165 hk.

 

Men er vel bare å prøve seg frem som må bli løsningen. Bare vært greit hvis noen hadde erfaringer med lignenede oppsett.

Link to post

Så stor diameter er vel mere vanlig på motorer rundt 250 hk.

Blir som regel et effekttap på mindre motorer.

E-tec 150-200 er 2,6 liter V6, men kraftig dreiemoment siden det er 2-takter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Rebel er en elefantøre-design som er laget for å skyve mye vann på båter med store tunge båter med mye våt flate. På en 20 fot Ibiza vil du med denne kunne høyt drivstofforbruk, og lite annet bra. Du vil få lav maksfart, lavere marsjfart enn liten 4bl som også skyver mye vann om marsjfart er prioritert- som også vil kunne gi deg høyere maks enn denne.  Så all in all ikke et valg jeg skjønner.

 

Ibiza nevner at denne skal kunne gå ca 43 knop. Tar man det som utgangspunkt vil en 18" stigning være ca det som stemmer til båten og få ca 5800-5900 rpm på full gass.

Jeg ville sett etter en 18" Enertia med hubkit til Evinrude. Det oppfatter jeg til å være en propell som skyver en del vann og kan både gi deg bra maksfart og takle mer folk/vekt uten at marsfarten blir lidende.

Link to post

http://continuouswave.com/whaler/reference/propellerPowerCurve.html

Her er en grei forklaring.

Generelt kan vi si at stor diameter er egnet for langsomme båter mens mindre diameter egner seg til raske båter. Akkurat hvilken diameter som er ideell til din båt må prøves, og det er det sikkert mange som har gjort. Nå er det slik at du ikke får i pose og sekk, den ene propelleren er best til noe mens en annen er bedre på noe annet ( f.eks. akselerasjon, økonomi, grep i sving, toppfart osv.)

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Aluminiumspropeller er ikke tingen i sånne hastigheter, kjøp stål.

Denne har fire blader fordi den ville blitt for svak med tre. Det gir en mindre effektiv propeller. Fire, fem og seks blader er nødvendig når treblads stålpropellere ikke har nok styrke, samt på overflatepropellere. På deplasementsskrog brukes flere enn tre blader hvis diameteren ikke kan økes, enten pga bøyemomentet på bladene eller pga manglende klaring til skroget.

Link to post

Hmmmm, er sikkert inne på noe der.

Men motoren har et anbefalt turtallsområde opp til 5850 rpm, ikke 6000. Vil dette utgjøre noe på utregningen?

Hei igjen, jeg sjekket med 5800 og 5900rpm i min utregning og det havnet på 18" i den rangen av rpm, sjekket ikke under 5800 fordi det mener jeg er for lavt som maks med helt tom båt. Og etter min erfaring liker denne turtall. Jeg fikk først en propell til min 150 Etec som makset på 5300 og ved å skifte til propell som første til høyere i turtallet med samme design propell økte farten. Det bør bety at det er mer krefter noe høyere opp. 

Link to post

En standard 150 hester yter vel 150 hester. Tror du ikke? Mens en H.O High output er optimalisert fra fabrikk og yter 165.

Dette er jo egentlig ikke det som er saken da men....  Hadde dere samme propell da? Det er jeg mer iteressert i. Tilta dere motorene likt. Du hadde vel heis? Hadde du ikke?

Link to post

Samme type båt som sagt, en med bunnstoff en uten. En med smal girtorpedo og nosecone, en med påmontert nosecone og std girtorpedo, samme propell Tempest Plus 25" fra Mercury. Jeg hadde heis, HO ikke. Men den propellen taper på å heises over den en cm eller to over monteringen HO hadde. Begge trimmer for maks fart. Mit poeng er at det kan hende at  15 hester ikke utgjør så mye. Ettersom jeg gjører raskere. med færre hester.

 

Tilbake til propell så er som sagt 18" Enertia (eller turbo1) det jeg tror mest på med sin rake og cupping som kan løfte baug opp av vannet og få god hastighet. Tror mest på Enertia fordi den er bedre også på marsjfart, dvs lavere tap i slip ved færre rpm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...