Ole27 Startet 23.Juni.2015 Del på Facebook Startet 23.Juni.2015 Propell til min Ibiza 20 Touring?Har en 2007 modell Ibiza 20 Touring med 2012 Evinrude e-tec 150 H.OFått tips om at jeg bør ha Rebel med målene: 15 1/4 19Høres dette greit ut? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 pent båt bør vel gå ca 45 knop . har sett den på innlandet har du byttet motor? har mest kjenskap til båt typen med suzuki kan være rett, du får prøve. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Mort1 Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Jeg har ingen erfaring med ibiza og e-Tec, men synes diameteren er litt stor, basert på erfaring med askeladden 605 og verado 150. Båtvekt er vel omtrent lik. På den var over 15 i diameter for mye og gav lav toppfart. 14" i diameter passet mye bedre og gav 2-3 knop mer. Du må prøve deg frem. Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Ja, stemmer nok at du har sett den der. Kjøpte den uten motor. Gleder meg til å få den på vannet og prøve. Hvilken dimensjon bruker Suzuki på denne båten da? Verado 150 har vel endel mindre slagvolum? Min er er en 2,7 l. Lest litt tester, der det Står at denne motoren skal ha et veldig bra dreiemoment. Er jo en H.O-utgave å, så skal visst tilsvare 165 hk. Men er vel bare å prøve seg frem som må bli løsningen. Bare vært greit hvis noen hadde erfaringer med lignenede oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Så stor diameter er vel mere vanlig på motorer rundt 250 hk. Blir som regel et effekttap på mindre motorer. E-tec 150-200 er 2,6 liter V6, men kraftig dreiemoment siden det er 2-takter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Rebel er en elefantøre-design som er laget for å skyve mye vann på båter med store tunge båter med mye våt flate. På en 20 fot Ibiza vil du med denne kunne høyt drivstofforbruk, og lite annet bra. Du vil få lav maksfart, lavere marsjfart enn liten 4bl som også skyver mye vann om marsjfart er prioritert- som også vil kunne gi deg høyere maks enn denne. Så all in all ikke et valg jeg skjønner. Ibiza nevner at denne skal kunne gå ca 43 knop. Tar man det som utgangspunkt vil en 18" stigning være ca det som stemmer til båten og få ca 5800-5900 rpm på full gass. Jeg ville sett etter en 18" Enertia med hubkit til Evinrude. Det oppfatter jeg til å være en propell som skyver en del vann og kan både gi deg bra maksfart og takle mer folk/vekt uten at marsfarten blir lidende. Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Skjønner. Men det er vel forskjellig utveksling fra en motor til en annen? F.eks så har vel min Evinrude en annen utveksling enn en Mercury 150 hester? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Ja, og det er hensyntatt i min utregningen: girutveksling 1.86 , turtallsområde anbefalt opp til 6000rpm, slip antar 8-10%, og pitch/stigning er ift til din Evrinrude 150 HO. Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Hmmmm, er sikkert inne på noe der. Men motoren har et anbefalt turtallsområde opp til 5850 rpm, ikke 6000. Vil dette utgjøre noe på utregningen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 http://continuouswave.com/whaler/reference/propellerPowerCurve.html Her er en grei forklaring. Generelt kan vi si at stor diameter er egnet for langsomme båter mens mindre diameter egner seg til raske båter. Akkurat hvilken diameter som er ideell til din båt må prøves, og det er det sikkert mange som har gjort. Nå er det slik at du ikke får i pose og sekk, den ene propelleren er best til noe mens en annen er bedre på noe annet ( f.eks. akselerasjon, økonomi, grep i sving, toppfart osv.) Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Takk for svar! Var gjerne det jeg var ute etter. Om det var noen der ute som hadde erfaringer med tilsvarende båt og motor..... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 (redigert) Denne gjør nok susen i 14x18 eller 14x20 http://www.ebay.com/itm/Mercury-Marine-Alpha-4-Blade-Aluminum-Prop-Propeller-14-1-2-x-18-Pitch-/400931098302?hash=item5d595b0ebe&vxp=mtr http://www.ebay.com/itm/Mercury-Marine-Alpha-4-Blade-Aluminum-Prop-Propeller-14-x-20-Pitch-/400931697847?hash=item5d596434b7&vxp=mtr Redigert 24.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Aluminiumspropeller er ikke tingen i sånne hastigheter, kjøp stål. Denne har fire blader fordi den ville blitt for svak med tre. Det gir en mindre effektiv propeller. Fire, fem og seks blader er nødvendig når treblads stålpropellere ikke har nok styrke, samt på overflatepropellere. På deplasementsskrog brukes flere enn tre blader hvis diameteren ikke kan økes, enten pga bøyemomentet på bladene eller pga manglende klaring til skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Aluminium vil jeg ikke ha nei.... Får vel bare prøve en propell, så har jeg mer å gå etter.... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hmmmm, er sikkert inne på noe der. Men motoren har et anbefalt turtallsområde opp til 5850 rpm, ikke 6000. Vil dette utgjøre noe på utregningen? Hei igjen, jeg sjekket med 5800 og 5900rpm i min utregning og det havnet på 18" i den rangen av rpm, sjekket ikke under 5800 fordi det mener jeg er for lavt som maks med helt tom båt. Og etter min erfaring liker denne turtall. Jeg fikk først en propell til min 150 Etec som makset på 5300 og ved å skifte til propell som første til høyere i turtallet med samme design propell økte farten. Det bør bety at det er mer krefter noe høyere opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Ok, tusen takk for det... Får satse på det da :) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Jeg bruker balistic propell får ca 39 knop med min 140 hk motoren din har vel ca 175 hk. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
alfaalfa Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Jeg har tidligere hatt 150 Etec og en kamerat med 150 HO på samme type båt. Det skilte kun to til tre knop. Der min std 150 var raskest. Men jeg hadde heis. Hans var montert noe lavere (ikke mange cm) enn jeg kunne heise min. Men dvs at jeg oppfatter at å tro på 175hk er nok å ta i. Redigert 25.Juni.2015 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 175 er nok å ta i, men hvis man googler den så står det at den skal ha 165 hester. I tillegg så har den nosecone undervannshus. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Nå hadde jeg montert nosecone på min std 150 også, men kjørte fra HO med samme båt, hans båt uten bunnstoff, jeg med. Men for all del...sikkert 165! Hva yter da en std? Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 En standard 150 hester yter vel 150 hester. Tror du ikke? Mens en H.O High output er optimalisert fra fabrikk og yter 165. Dette er jo egentlig ikke det som er saken da men.... Hadde dere samme propell da? Det er jeg mer iteressert i. Tilta dere motorene likt. Du hadde vel heis? Hadde du ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Ifølge ICOMIA standarden er det tillatt med 10% variasjon i effekt i forhold til oppgitt effekt. E-TEC 150 HO kan derfor yte max. 165 hk. Samme motoren leveres leveres i både 175 og 200 hk utgave. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Og derfor kan flere hester plukkes ut av Etec 150 og 150 HO http://lundinsmarin.se Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ole27 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Samme type båt som sagt, en med bunnstoff en uten. En med smal girtorpedo og nosecone, en med påmontert nosecone og std girtorpedo, samme propell Tempest Plus 25" fra Mercury. Jeg hadde heis, HO ikke. Men den propellen taper på å heises over den en cm eller to over monteringen HO hadde. Begge trimmer for maks fart. Mit poeng er at det kan hende at 15 hester ikke utgjør så mye. Ettersom jeg gjører raskere. med færre hester. Tilbake til propell så er som sagt 18" Enertia (eller turbo1) det jeg tror mest på med sin rake og cupping som kan løfte baug opp av vannet og få god hastighet. Tror mest på Enertia fordi den er bedre også på marsjfart, dvs lavere tap i slip ved færre rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.