Jump to content

Ibiza 20 Touring med med 2012 Evinrude e-tec 150, hvilken propell?

Ole27

Recommended Posts

He he, ser du egentlig hva du skriver??? At alt var helt likt, men din gikk fortere med mindre hester???

Da kunne ikke alt ha vært helt likt vel? Var vel kraftig overvektig han kompisen din da, med full tank og utrolig masse groe på båten grunnet mangel på bunnsmøring.

Prøver meg frem med propell på egen hånd jeg, med mindre det ikke finnes noen her inne med tilsvarende båt og motor som har relevante erfaringer å dele.

Men takk for tips...

... kan vel også tenkes at en HO ikke alltid yter de 165 hestene den er oppgitt til (eller kanskje mer riktig - antydes til) - mens alfaalfa sin motor faktisk er i øvre del av sitt angitte hk område...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er vel om det er RakerI eller RakerII? Og i dag er Raker II ned til 20" som nok er for høyt i stigning. Raker II går etter min erfaring litt tyngre enn pitch oppgitt så en 20 vil nok gå som en 21" i beregningene. Forvent ca 600 rpm lavere enn fopr en 18" slik at WOT faller fra de 5800 og ned til 5200rpm i forventet turtall.

RakerII sliter med at den faller i effektivitet ved lavere turtall i forhold til eks Enertia. Slik at drivtofføkonomi og marsjfart ikke er så gode. Begge gode på toppfart. Da ville jeg heller satset på Enertia. 

Vi solgte båten for Ca 14 år siden så alle detaljene husker jeg ikke så godt lenger.

Men det var en Raker I. Mener vi oppnådde Ca 5400 på WOT. Og motoren var vel montert i nest øverste hull... Eller det midterste. Husker ikke om det var 4 eller 5 hull. Tror det var tre hull opp...

Kavitasjon blir i alle fall ikke noe stort problem med en Raker. Men det kan hende den ikke er like god på lave hastigheter. Husker båten jaget mye fra side til side når man ikke kjørte i plan. Men det kan også skyldes båten og ikke propellen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...