Ole27 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 He he, ser du egentlig hva du skriver??? At alt var helt likt, men din gikk fortere med mindre hester??? Da kunne ikke alt ha vært helt likt vel? Var vel kraftig overvektig han kompisen din da, med full tank og utrolig masse groe på båten grunnet mangel på bunnsmøring. Prøver meg frem med propell på egen hånd jeg, med mindre det ikke finnes noen her inne med tilsvarende båt og motor som har relevante erfaringer å dele. Men takk for tips... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 ... kan vel også tenkes at en HO ikke alltid yter de 165 hestene den er oppgitt til (eller kanskje mer riktig - antydes til) - mens alfaalfa sin motor faktisk er i øvre del av sitt angitte hk område...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ole27 Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Herregud.... Er jo ikke det det er snakk om.... Lov å bruke hodet... Sitér dette innlegget Link to post
pandi Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 (redigert) Raker propellene er bra. Vi hadde det på vår Ibiza 20 Touring med 150 Ficht. Lurer på om vi hadde 21 tommer stigning... Det er i alle fall gode propeller, men koster jo også en del. Redigert 26.Juni.2015 av pandi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole27 Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Åh? 21 tommer? Hvilken fart/turtall hadde dere da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 raker fins vel ikke i 21" , men i 20" , 22" osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Det er vel om det er RakerI eller RakerII? Og i dag er Raker II ned til 20" som nok er for høyt i stigning. Raker II går etter min erfaring litt tyngre enn pitch oppgitt så en 20 vil nok gå som en 21" i beregningene. Forvent ca 600 rpm lavere enn fopr en 18" slik at WOT faller fra de 5800 og ned til 5200rpm i forventet turtall. RakerII sliter med at den faller i effektivitet ved lavere turtall i forhold til eks Enertia. Slik at drivtofføkonomi og marsjfart ikke er så gode. Begge gode på toppfart. Da ville jeg heller satset på Enertia. Sitér dette innlegget Link to post
pandi Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Vi solgte båten for Ca 14 år siden så alle detaljene husker jeg ikke så godt lenger. Men det var en Raker I. Mener vi oppnådde Ca 5400 på WOT. Og motoren var vel montert i nest øverste hull... Eller det midterste. Husker ikke om det var 4 eller 5 hull. Tror det var tre hull opp... Kavitasjon blir i alle fall ikke noe stort problem med en Raker. Men det kan hende den ikke er like god på lave hastigheter. Husker båten jaget mye fra side til side når man ikke kjørte i plan. Men det kan også skyldes båten og ikke propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.