Taremakken Startet 23.Juni.2015 Del på Facebook Startet 23.Juni.2015 Har kjøpt en båt med en Ilas Captain ankervinsj med kabular for tau. Prøvde vinsjen i helga men ble ikke imponert. Løste fint ut, men tauet ville ikke inn igjen. Kikket litt på vinsjen og strammer vingemutteren. Skjedde ingenting. Prøvde litt opp og ned, men plutselig gikk tauet rundt i kabularet med påfølgende backlash. Ok, tok av vingemutter, tok av resten av remidier og løsna tauet. Satte alt tilbake og prøvde igjen, samme skjedde. Mista da selfølgelig "pynteskiva" på sjøen og dro alt opp for hånd for å komme hjem igjen. Har etter det søkt her inne og finner mange saker om denne type vinsj. Både positive og negative. Men er det bare jeg som er uerfaren eller er det ett kjent problem med denne type vinsjer? Kanskje bytte kabularet til kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Når du sier at det skjedde ingenting, så regner jeg med at vinsj gikk rundt, men ikke tok inn tau. Det skjer fra tid til annen hos meg også, men da er det alltid det samme som har skjedd. Det er en arm som klemmer tauet inn mot kabularet. Denne må ligge i klem mot tauet. Hvis den blir liggende ute er det ikke noe som skjer. Har blitt noen turer ut og bak i full fart for å klemme denne inn. Skulle vært en bedre løsning for dette. Ellers er jeg strålende fornøyd med selve vinsjen. Fjernkontrollen derimot er ikke så mye å stole på. Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 I min tidligere båt hadde jeg Engbo ankervinsj med tau og aldri noen sinne har jeg bannet så mye som over denne vinsjen! I min nåværende båt har jeg ILAS ankervinsj med kjetting og er fornøyd etter at vinsjen ble montert for 2. gang. Dusten som monterte vinsjen første gang klarte å montere den skjevt slik at jeg fikk samme problemer som du har på din. Sjekk at tauet i taukassa ikke bygger seg opp i en topp da det ofte er det som gjør at vinsjen ikke tar tak. At det kan bli backlash av dette kan også hende, men som regel er det haugen av tau som blir for høy. Min konklusjon: Ikke bytt til annet merke og med en båt på 25 fot så ville ikke jeg ha byttet til kjetting! Om du ligger i uthavn hvor det er mange som ligger på anker så vil du nesten hver dag oppleve andre som trøbler med ankervinsjen så det er et velkjent problem du har opplevd og det uavhengig av hvem som er produsent. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Engbo med blytay har plastskiver med forhøyninger som skal gripe om tauet. Disse blir slitt og må da byttes ellers glipper tauet. At det ikke bygger for høy i kassa er også viktig og den vanligste grunnen til "glipp". Sikkert ikke så annerledes med Ilas og blytau. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Jeg har vel min tredje Ilas vinsj /vinsjmotor i på samme båten på 6 år. Så når denne ryker igjen blir det ikke Ilas på meg igjen, for å si det veldig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Det har vært en del tråder om denne ja. Men da ofte relatert til loddepunkter som har løsnet på selve vinsjmotoren. Og det er rett og slett for dårlig kvalitet. Men har også som trådstarter opplevd at den slurer. Selv etter at strammeskruen er justert ihht manualen. (Ligger på nettet.) Problemet mitt er at jeg har for liten kasse for blytauet. Så når den er i ferd å fylles opp, blir det ikke mye fall på tauet ned i kassa. Da slurer vinsjen. Foreløpig har jeg løst det ved å slippe ut litt tau igjen, og så dra inn igjen. Holder på slik noen ganger, til tauet ligger pent i kassa. Men dette hadde ikke gått uten fjernkontrollen. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Klart at slike vinsjer kan være noe "mikk makk", men jeg har kommet til at det meste av problemene jeg har hatt med f eks Ilas handler om manglende erfaring med bruken og evt om den er riktig montert. Det er mange ting som kan være feil. På Ilas kan f eks kabularet være slitt, tauet kan være slitt, og "pinnen" som skal presse tauet inn i kabularet presser kanskje ikke godt nok. Disse tingene, eller kombinasjoner av disse, kan være årsaken til at tauet "glipper" og ikke drar seg inn. Min erfaring er i alle fall at man ofte har en del problemer med vinsj før man har lært seg skikkelig hvordan den virker. Nå har jeg Engbovinsj. Denne har for så vidt virket greit, men med denne opplevde jeg at den var veldig "tøff" med badeplattformen da den kom opp. Det jeg ikke visste var at denne skulle ha en messingtråd rundt tauet ca 1 meter før den er oppe. Når denne messingtråden passerer en føler så skal den stoppe, og når den da stopper så skal man gå over til den grønne knappen for å vinsje den siste meteren inn veldig forsiktig. På min var denne messingtråden borte og dermed kom den opp med full fart. Nå har jeg fått på ny messingtråd, men hvem vet om sånt før noen har fortalt om det? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Nå har jeg fått på ny messingtråd, men hvem vet om sånt før noen har fortalt om det? Ikke jeg. Takk for tipset - messingtråd monteres den dag i dag ! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Jeg hadde en Ilas vinsj på min agder 840. Den monterte jeg selv. Virket problemfritt I mange år. Men jeg legger alltid anker langt ute. Min 5 ganger dybde.. :) om det er mulig. Vinsjen ble rett å slett slitt I kabler og tau. Byttet begge deler etter ca 7 år mener jeg å huske. Etter det var det like problemfritt.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Engbo-vinsjen jeg hadde på Fjorden holdt i 20 år før den var klar for utskifting. Da leverte jeg den gamle og fikk overhalt tilbake for halve prisen av ny. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
cosmic Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Måtte sette på ny streng på tauet mitt.(Engbo),og fikk beskjed hos Vestfild Elektro,tror jeg de het,at det var svært viktig å bruke streng av rett type. Måtte være messing ,men med en viss mengde jern i pga.sensor. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Måtte sette på ny streng på tauet mitt.(Engbo),og fikk beskjed hos Vestfild Elektro,tror jeg de het,at det var svært viktig å bruke streng av rett type. Måtte være messing ,men med en viss mengde jern i pga.sensor. Bare tull at det må være messingtråd. Bruker galva ståltråd surret rundt tauet og det funker som fy ! Men at tråden må inneholde magnetisk materiale høres sannsynlig ut, da sensoren antagelig er en form for magnetføler. Kan være at messing holder lengre også, men det er jo en helt kurant jobb å skifte ut denne. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Var nok at om en brukte messingtråd for varigheten,så måtte det være en type som inneholdt jern,for signalet sin del. Kan helt sikkert bruke jernbindertråd,og bytte en gang i uken sånn sett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.