Jump to content

"Olje alarm" kad 300, ikke samme sensor som oljetrykks instrument?


Jarl-Espen

Recommended Posts

Hei.

Da vi skulle bruke båten sist helg kom den akustiske alarmen på en av mine kad300 inn og det begynte å lyse på oljelyset i displayet. Stoppet motoren med en gang, ventet litt og peilet oljen. Peilingen viste at nivået var midt på peilepinnen. Startet opp igjen og det samme skjedde en gang til. Denne gangen la eg merke til at trykke var var ok i følge instrumentet. Viste samme som den andre motoren. Lot motoren gå ca 5-10min på tomgang og alarmen ga seg. Noen dager senere skulle båten brukes igjen og det samme skjedde igjen. Bortsett fra at alarmen ikke ga seg denne gangen.

Da er spørsmålet...... Har instrumentet og alarmen to forskjellige sensorer og hvor sitter de??? Er det dyrt å kjøpe ny? Regner nesten med at det er den som tuller seg. Evt går det an å fikse/ rengjøre???

Mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Nei, oljevakten og sensor til måleinstrument er vanligvis ikke den samme.

 

Oljevakten, som gir alarm, er en trykkføler som slutter når oljetrykket blir for lavt. Denne gir da minus til motorens oljelampen og alarmenhet.

Hvis det er et en-polet system så har en slik sensor gjerne en tilkobling.

Når den aktiveres så slutter den mot gods (minus) og gir således en sluttet krets til alarmlampen og til felles akkustisk alarm.

 

Sjekk kabelen til trykkføler at den ikke har skader som medfører godsberøring. Koble tilkobling fra trykkføler og rengjør koblingspunkt slik at evt. salt og skitt ikke medfører overslag.

 

Om trykkbryteren er defekt så får du kjøpt slike hos f.eks. Biltema. De fleste slutter når oljetykket faller under 0.5 - 1.0 bar. Problemet kan ofte være å få riktig gjengeovergang.

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Var i båten å "forsket" litt på dette i dag. Begge oljetrykks indikatorene sitter på toppen av oljefilteret. En på inn og en på ut. Har to motorer så eg begynte med å bytte om sensorene på motorene men alarmen kimte like godt. Etterpå byttet eg om alarm displayet men til ingen nytte.

Da tenker eg at det må være et ledningsi brudd en eller annen plass. For oljetrykk er det jo, i og med at den analoge oljetrykks måleren viser 4-5 bar på tomgang.

Noen som vet hva eg skal måle ut av indikatorene? Evt. Har et skjema eller noe eg kan bruke for å gjøre feilsøkingen lettere?

 

Mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Du får kontakt til jord gjennom oljetrykksføleren. Om ledningen er skadet og ligger mot jord et sted skjer det samme, alarmen utløses. Om du tar ledningen av trykkvokteren, så skal det være ingen alarm. Da vet du at ledningen er ok. Du kan sette enden mot jord og du får alarm.

Det er 2 ledninger inn på sensorene.
Link to post
Share on other sites

Er det en slik føler du sikter til ?

 

PIVOT-Oil-pressure-Sensor-Replacement-fo

 

Dette er sensor til selve måleklokken og vil ikke gi alarm.

Denne har to tilkoblinger. Den ene kobles til minus (felles for alle sensorer, evt. gods) og den andre til selve instrumentet (beregnet for to-polet system, men kan selvfølgelig også benyttes til en-polet når minus kobles til gods).

Volvo's sensorer gir vanligvis  3 - 160 ohm (0 - 10 bar).

 

Alarm-sensor er kun en trykksensor ala dette:

 

B473.JPG

 

Dette er et eksempel på en trykkbryter som slutter (og gir minus fra gods til oljetrykks-alarmlampen) når oljetrykket faller under et visst trykk. Vanligvis mellom 0.5 - 0,7 bar. Dette er en enpolet føler, men finnes også i to-polet versjon med felles minustilkobling med øvrige sensorer. Det er en slik du bør konsentrere deg med å finne.

Når tenning på motor er påslått så skal alarmlampen lyse for bl.a. oljetrykk. Finn så denne sensoren og fjern tilkoblingen som går til dashen. Da skal lampen slukke!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har ikkje fått leita så mye etter den tredje sensoren i dag fordi dagen har gått til polering. Men kom til å tenke på en ting. Eg har jo flybridge på båten. Kan det være grunnen til at det er 2 kabler inn på sensorene??

Ifølge Volvo verkstedet er det bare disse to sensorene på kad 300 motoren.

Redigert av Jarl-Espen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se etter føleren som er avmerket som pos.26 på skissa nedenfor. Dette er trykkbryteren for smøreoljetrykket, og som slutter når trykket faller under 0.7 bar.

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-30-4955B.aspx

 

Pos.25 er trykksensoren til selve instrumentet (måleklokka). Den finnes i to utgaver. En for kun en måleklokke (en styreposisjon). og en for to måleklokker (to styreposisjoner).

 

Selve trykkbryteren trenger ikke noen spesialversjon for antall alarmlamper  da den kun er en av/på bryter.

 

bilde

 

Systemet over synes å være to-polet da samtlige sensorer har to tilkoblinger. En til felles minus, og en til instrument/alarmlampe.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen dagers pause. Blitt litt polering kalesjerensing. Skal se litt på det i morgen tenkte eg.

Men har funnet sensorene som du viser til. Må bare finne ut hvilken leder som er minus og hvilken som går til alarmen. Så er det vel bare å begynne å feilsøke.

Redigert av Jarl-Espen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...