Jump to content

Ryfylke


agun

Recommended Posts

Jeg skal ikke begi meg ut på å svare på "nøtten", men heller benytte anledningen til å komme med en lovprisning av Ryfylke som et "paradis" for båtfolk. Etter en omfattende tur rundt i Ryfylke besøkte jeg en rekke perler av noen uthavner hvor Ryfylke Friluftsråd hadde lagt forholdene til rette med brygger, søppelsorteringsboder, toaletter, turstier og broer mellom idylliske holmer. Det var så rent og pent over alt at jeg puttet sigarettstumpen tilbake i esken i stedet for å kaste den (hvilket man selvfølgelig ikke bør gjøre uansett!) Når det gjelder å legge forholde til rette i uthavner burde befaring i Ryfylke være obligatorisk for alle Friluftsråd og andre som har ansvaret for å legge forholdene til rette i uthavner. Det står nok noe igjen å gjøre når det gjelder gjestehavner, selv om det ikke var langt mellom idyllene også når det gjelder denne typen havner. Båtkonferansen i forrige uke la forhåpentlig et grunnlag for å forbedre også gjestehavnene. Men du verden for et eldorado for båtfolk som er lei av å seile i kø i Blindleia og som våger seg forbi Jæren! Jeg kan heller ikke forstå at båtfolk som kommer fra områder nord for Ryfylke kan seile forbi et så praktfullt område. Legg i alle fall seilasen innom Rylfylke! Der er det plass og idyller nok til alle!

Hilsen Jan  :yesnod:  :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon!

Ja, ble litt overrasket av det (ihvertfall etter kartet) er mulig å gå distansen på rett kurs tiltross for at man krysser Ryfylke med alle sine øyer og holmer og skjær. Hvordan ville en slik rett seilas i praksis utarte seg? Bortsett fra at man korrigerer for strøm/vind og følger sjøveisreglene?

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon!

Ja, ble litt overrasket av det (ihvertfall etter kartet) er mulig å gå distansen på rett kurs tiltross for at man krysser Ryfylke med alle sine øyer og holmer og skjær. Hvordan ville en slik rett seilas i praksis utarte seg? Bortsett fra at man korrigerer for strøm/vind og følger sjøveisreglene?

Hei Agun,

 

først må jeg få lov til å henge meg på lovprisningene fra navnebroderen i KNBF; vi er utfattelig heldige som har Ryfylke, nærmere Paradiset kommer vi neppe på denne jord! (Og egoistisk sett trenger vi vel ikke drive så veldig meget "reklame" for å få flere til å komme hit.....)

 

- - - -

 

Så til den rette streken mellom Hellesøy og Hebnes. Det som jeg hadde i tankene er det samme som du er inne på; dette er meget trafikkert område, kurslinjen krysser jo "skinnene" for Taufergen (også kalt "Lindøyfergen") og diverse andre rutebåtleder. I tillegg er det jo god sjømannsskikk å holde seg langs styrbord land i trange leder, blant annet for ikke å komme som troll utav eske for den stakkaren som kommer frem bak en odde om babord  -  og dermed får vikeplikten "rett i fanget".

 

At man må korrigere for diverse strømsetting og avdrift sier seg selv, men den rette linjen mellom Hellesøy og Hebnes er like imponerende for det.

 

Ha en fin sesong på sjøen!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Jan, hadde vert fint om vi event her kunne fått litt info om resultatet etter veekenden på Sand   :seeya:

 

:seeya:

Hei BK  :lol:

På grunn av tidspress på jobben må jeg ta en kortversjon av de konklusjoner som jeg trakk i den avsluttende paneldebatten, og som det syntes å være enighet om i forsamlingen:

1. Gjør båtfolket kjent med det Ryfylke allerede har gjennom Internett (spesielt Baatplassen!), båtbladene og båtforeningenes medlemsblader: Fantastisk natur, suverene uthavner, gjestfrie mennesker og et meget aktivt båtliv.

2. Skaff dere mest mulig informasjon om båtfolket og foreta markedsundersøkelser blant de båtfolkene som besøker Ryfylke. Sjekk hvordan båtfolket oppfatter tilbudene i Ryfylke og hva som eventuelt bør forbedres.

3. Inviter alle aktører, og spesielt båtforeningene, til et samarbeid om et handlingsprogrogram for å iverksette eventuelle nødvendige forbedringer.

4. Prioriter arbeidet i Ryfylke Friluftsråd.

Håper ovenstående gir et nogenlunde dekkende svar.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

For å skryte litt av tilbudene til regattaseilere i Ryfylke også:

 

Vi har massevis av regattaer med start og målgang i nærheten av Stavanger hvert år. I tillegg har vi også den populære onsdagsregattaen med i overkant av 90 startende båter i løpet av fjoråret. Startfelt på 60-80 båter er vanlig. Dette er visstnok norges største serieseilas for kjølbåter.

 

Se forøvrig våre internettsider på http://www.gandsfjord-seil.org

 

Terminlisten gir en oversikt over årets regattaer.

 

Hilsen Surprise (som er webmaster og sekretær for Gandsfjord Seilforening)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...