Jump to content

Luftning av BMC 1.5 Diesel 36 hk


bmc

Recommended Posts

Hej,

 

Er de noen som kan beskrive för mej hur jag ska gå till väga när jag ska byta dieselfilter på min BMC och lufta den? Jeg er inte särskilt van vid att jobba med motorer? Vilke skruver er det som jag ska skruve på och hur ska jag göre steg-för-steg? Finns det några foton som beskriver hur hur jag ska göra med min motor?

 

Hälsningar,

Newbie fran Sverige

Link to post
Share on other sites

Tack för svar! Min e-post är: klyvarbom@yahoo.com

 

Det vore sjikkeligt snellt av dig att mailaa mig bra info om hur man gör. Ibland framgår det inte så tydligt från manualen heller. Inte om man som jag har tommen mitt i handen, som vi säger på svensk.

Mvh,

Bmc

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tack så mycket för instruktionerna! Det var otroligt vänligt av dig att skicka mig ett brev!

Nu har jag bytt det vattenavskiljande filtret som sitter före dieselfiltret. Problemet är att nu får jag inte i gång motorn. :-(

 

Jag pumpar och pumpar med matarpumpen som sitter på vänstra sidan av motorn men jag får inte ner något bränsle. Jag kan se i glas skålen som sitter under cav-filtret att det inte finns någon diesel där.

 

Jag provade rent av att försöka köra runt motorn med startmotorn utan att trycka ner startpinnen men det hjälpte inte. Det enda som hände var att batteriet tog slut så det har jag laddat upp igen.

 

Några tips till en oerfaren båtmekaniker?

 

Mvh,

Bmc

Link to post
Share on other sites

.......Jag pumpar och pumpar med matarpumpen som sitter på vänstra sidan av motorn men jag får inte ner något bränsle. Jag kan se i glas skålen som sitter under cav-filtret att det inte finns någon diesel där.

Hei bmc!

 

Hvordan er høydeforskjellen mellom vannutskilleren og tanken? Er vannutskilleren høyere montert enn dieseltank(nivå) så "sliter" vel matepumpen med å HEVE diesel opp til riktig nivå?

 

Har du kobberrør eller gummislange mellom tank og vannutskilleren? Hvis du har gummislange, så lønner det seg å sette innen slik gummiblåse /-pumpe mellom tank og vannutskiller Bilde ...som man bruker på utenbordsmotor-tank - f. eks. Biltema Art.:25-713 .

 

Med den kan enkelt du fylle opp vannutskilleren først (husk å åpne lufteskruen på toppen av vannutskiller når du gjør det!), FØR du skifter dieselfilter på motoren.

 

Lykke til, bmc!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för instruktionerna! Det var otroligt vänligt av dig att skicka mig ett brev!

Nu har jag bytt det vattenavskiljande filtret som sitter före dieselfiltret. Problemet är att nu får jag inte i gång motorn. :-(

 

Jag pumpar och pumpar med matarpumpen som sitter på vänstra sidan av motorn men jag får inte ner något bränsle. Jag kan se i glas skålen som sitter under cav-filtret att det inte finns någon diesel där.

 

Jag provade rent av att försöka köra runt motorn med startmotorn utan att trycka ner startpinnen men det hjälpte inte. Det enda som hände var att batteriet tog slut så det har jag laddat upp igen.

 

Några tips till en oerfaren båtmekaniker?

 

Mvh,

Bmc

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

det er et vanlig problem, matarpumpen klarer ikke å trekke dieselen opp av tanken.

Du kan bruke en slik pumpe til påhengsmotor eller skru av slangen til matarpumpen og suge med munnen.

Luftet min Yanmar diesel her om dagen, måtte suge med munnen først for å fylle Cav-filteret.

Det smaker ikke så ille som du tror :cheers::lol:

Uansett, når du har fått fylt opp cav-filteret kobler du slangen på matarpumpen igjen og pumper på vanlig måte. Hvis det sitter noen lufteskruer på veien må du åpne disse og pumpe til diesel kommer ut av skruene. Du kan da prøve å starte motoren. Hvis det ikke går så må du pumpe hele veien opp til dysene.

Dieselrøret kan du løsne litt (forsiktig, ikke mye) på mutteren på toppen av dysen, kommer da diesel ut.

 

Etterhvert bør motoren starte, husk å ikke kjøre den på startmotoren for lenge av gangen, det tåler ikke startmotoren.

 

PS: du må ha vann tilkoblet til vannpumpa, hvis ikke brenner du impeller i pumpa når du prøver å starte motoren.

 

Lykke til

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej!

Tack snälla för tipsen! Då ska jag åka iväg och fixa en sådan gummipump till utombordare och koppla på. Det var ett mycket bra förslag. Då kommer jag kunna fylla upp vattenavskiljande filtret, vilket är en väldigt bra början!

 

Jag skriver igen ikväll och berättar hur det har gått.

 

Hilsen,

Bmc

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, bmc.

 

Når du først er i gang med å "modifisere" dieselanlegget ditt, prøv og tenk litt "hydrostatiskt" - D.v.s. tenk på nivåforskjell mellom toppen(lufteskruen) på vannustskiller og laveste innhold i dieseltanken. Det kan lønne seg å montere noen få stengeventiler underveis.

 

F. eks. en stengeventil like før og like etter vannutskilleren vil lette arbeide med å tømme / rense / skifte denne. Steng begge ventilene, skru av vannutskilleren, bytt filterpatron (hvis den er kombinert vannutskiller + forfilter), fyll opp beholderen med ren diesel fra en kanne, skru på plass og luft.

 

Det du skal konsentrerer deg om, er at diesel i slangen mellom tank og motor, IKKE renner av seg selv tilbake til tanken, når du åpner noe i midten (f.eks. vannutskiller). Da bør du ha en stengemulighet.

 

 

I en tidligere båt eksperimenterte jeg mye med dette. Vannustkilleren var plassert så lavt i motorrummet at jeg hadde problemer med å se innholdet i glasset nederst. Og det å tømme denne var noe for en akrobat - for ikke å snakke om skift av patron!!! Mareritt!! :headbang:

 

For å unngå dette satt jeg på ekstra lange slanger, før og etter vannustkiller. Når jeg skulle skifte patron så kunne jeg bare demontere hele filterholderen ( se bilde), UTEN Å DEMONTERE SLANGENE - løfte den til en behagelig arbeidshøyd, utføre det jeg skulle og ikke minst - for å lufte siste resten av luft (som du jo ikke ser oppunder lettmetallslokket!!!) - snu den opp ned og bruke avtapnings-skruen til å få ut siste luftboblen.

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan bare legge til at hvis det er samme type pumpe på 1,5l motoren som 1,8l, så er det mye mulig at du må lufte på 2 bittesmå skruer på selve pumpehuset også. (Stjernepumpe?) Har du først fått luft i høytrykkspumpen, kan det være skikkelig kranglete å få den ut igjen. Slet en del med det på den 1,8l motoren jeg hadde en gang. Og vet om flere som har tømt startbatteriet opptil flere ganger for å prøve å kjøre ut luften uten at motoren har startet. Til slutt må du kanskje lufte på et par dyser også, før motoren tenner.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Nu tror jag att jag har luftat systemet, tack för hjälpen och tips kring detta. Att jag säger tror beror på att nu startar inte motorn så att jag kan prova. :headbang: Problemet är nu att ingenting händer när jag vrider på tändningsnyckeln. Det hörs inte ett ljud från startmotorn. Jag provade också att försöka vrida nyckeln åt vänster för att glöda lite men det normala klickljud som jag hör från ett relä uppkommer inte nu. Jag har mät batteristryka med en voltmätare och den visar på över 12,5 Volt på bägge mina batterier (75 Ah, tror jag styck) som är kopplade för startmotorn.

 

Nu misstänker jag att det är något galet med strömmen. Kan det vara mitt relä (bosch 12 V 30 Amp) som är trasigt? Är det vanligt att de går sönder? Eller har startmotorn gått sönder. Det hörs ingenting från startmotorn när jag vrider på nyckeln. :confused:

 

Jag tror inte att det nu uppkommna felet har något att göra med mitt byte av filter, möjligen kan det ha att göra med att jag försökte dra runt motorn på startmotorn utan att trycka ner startpinnen. Skulle det kunna medföra något problem?

 

Det första jag kommer göra imorgon är att köpa ett nytt relä och bara prova om det är det som är felet.

 

Har ni några tips om hur jag ska få igång motorn om inte detta hjälper så skulle jag bli väldigt tacksam! :cheers:

 

 

 

Hilsen,

bmc

Link to post
Share on other sites

Hej,

Nu misstänker jag att det är något galet med strömmen. Kan det vara mitt relä (bosch 12 V 30 Amp) som är trasigt? Är det vanligt att de går sönder? Eller har startmotorn gått sönder. Det hörs ingenting från startmotorn när jag vrider på nyckeln. :confused:

Jag tror inte att det nu uppkommna felet har något att göra med mitt byte av filter, möjligen kan det ha att göra med att jag försökte dra runt motorn på startmotorn utan att trycka ner startpinnen. Skulle det kunna medföra något problem?

Hilsen,

bmc

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Dette problemet har nok ikke noe med filterbytte eller lufting å gjøre. Hvis du ikke har vært så uheldig at du har dratt av en ledning på en kontakt ett eller annet sted mens du har holdt på med luftingen da.

 

Startpinnen, er det en manuell stopper, eller noe annet? Hvis det er en stopper, må ihvertfall den være nede for at du skal få ut noe luft av motoren. Ellers ingen fare for at den ødelegger starteren.

 

Jeg er ikke sikker på hvilket rele du mener. Er du sikker på at det ikke er noen sikring som er røket? Eventuelt dårlig kontakt på en kabel ett eller annet sted? Dårlig kontakt i tenningslåsen? Prøv å måle med et voltmeter, evt en prøvelampe for å finne ut om du har spenning på de punktene som skal ha det. Du kan eventuelt prøve å koble starteren direkte med en skrutrekker som du kortslutter mellom koblingspunktene på starter-releet. (Obs: det kan gnistre en del!) Går starteren rundt da, er ihvertfall den sannsynligvis ok. Hvis du aldri har gjort dette før, bør du kanskje være litt forsiktig, evt få hjelp av noen som har gjort det før. Men hvis du er sikker på hvilke koblingspunkter som skal kortsluttes, er det ingen fare.

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Tack för hjälpen! Efter att ha mätt batteriernas syranivå också så gjorde jag som du sa och följde alla sladdarna från motorn och bakåt. Till slut lyckades jag att konstatera att ingen ström kommer fram till instrumentpanelen där startnyckeln sitter. Då hittar jag en dold säkringspanel och en av säkringarna hade gått! Precis som du trodde! Jag tog en av de andra säkringarna som var av samma typ och bytte - och då fungerade relät för startmotorn! Ljudet från relät som klickade till när jag vred nyckeln till vänster lät som vacker musik. Jag blev så himla glad så jag nästan hoppade i sjön! :diving::lol::lol:

 

Det som måste ha hänt är att säkringen gått när jag körde runt startmotorn i mitt försök att lufta motorn. :headbang::lol:

 

Nu är jag i alla fall en glad gutt och i helgen ska jag prova och starta motorn också.

 

Tack för alla tips med felsökning! :flag:

 

Mvh,

Bmc

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Tack för hjälpen! Efter att ha mätt batteriernas syranivå också så gjorde jag som du sa och följde alla sladdarna från motorn och bakåt. Till slut lyckades jag att konstatera att ingen ström kommer fram till instrumentpanelen där startnyckeln sitter. Då hittar jag en dold säkringspanel och en av säkringarna hade gått! Precis som du trodde! Jag tog en av de andra säkringarna som var av samma typ och bytte - och då fungerade relät för startmotorn! Ljudet från relät som klickade till när jag vred nyckeln till vänster lät som vacker musik. Jag blev så himla glad så jag nästan hoppade i sjön!  :diving:  :lol:  :lol:

 

Det som måste ha hänt är att säkringen gått när jag körde runt startmotorn i mitt försök att lufta motorn.  :headbang:  :lol:

 

Nu är jag i alla fall en glad gutt och i helgen ska jag prova och starta motorn också.

 

Tack för alla tips med felsökning!  :flag:

 

Mvh,

Bmc

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

det var bra det var så enkelt, husk å ikke kjør den for mye på starteren.

Mener at startmotoren ikke er spesielt slitesterk på denne motoren..

 

Håper den starter nå :yesnod:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Et lite tilegg; jeg hadde en slik motor og det ville ikke starte hvis det var litt lite strøm på bateriet eller når jeg brukte billig startkabel direkte på starteren. Jeg fikk beskjed om at hvis ikke jeg fikk nok fart på startmotoren, klarte ikke høytrykkspumpen å lage nok trykk slik at dysene åpnet.

Så jeg monterte tykke kabler og nyoppladet batteri, og da startet den som et skudd!

 

PS jeg hadde også problemer med lufting, og det viste seg å være en ørliten sprekk rundt en av nipplene i dieselfilteret.....

 

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...