Jump to content

Vond lukt når jeg pumper ut fra toalettet. Hvorfor?


Popeye70

Recommended Posts

Når jeg pumper ut fra toalettet så lukter det død og fordervelse. Det lukter kun når jeg pumper inn saltvann for å skylle mens jeg tømmer, ikke hvis jeg bruker dusjen for å skylle mens jeg pumper. Det er ikke snakk om tilbakeslag fra septiktanken.

 

Jeg tror derfor at lukten må ha noe med innsuget av saltvann å gjøre, men hvorfor lukter det høgg av saltvannet? Det kommer rett utenfra, og det lukter ikke høgg utenfor.

 

I fjor vår monterte jeg Jabsco Twist'n'Lock pumpe på toalettet, men lukten ble ikke introdusert da. Monteringen av T'n'L er jo også rimelig enkel, så jeg har neppe montert noe feil. Alle funksjoner funker som de skal. Jeg merket lukten første gang jeg testet pumpingen nå i vår.

 

Er det noen som har noen forslag til hvor lukten kommer fra og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den? Alle konstruktive forslag mottas med takk!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når du pumper noe fra dassen og inn i tanken, må jo helt naturlig luft inne i tanken ut luftingen av tanken. Og har du ikke rett sanitærvæske og god lufting på tanken, danner det seg fort drittlukt der. Bruk rett sanitætærveske og tøm tanken så ofte som mulig. Nå har vi vært ute med båten i 5 uker uten slike problemer. Vi venter ikke til at tanken er full. Etter forskriftene her i Sverige skulle vi tømming til land. Men vi tømmer til sjø så snart vi har gått fra havn og er kommet ut i åpent farvann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...  Jeg merket lukten første gang jeg testet pumpingen nå i vår.

 

****

 

 

Hadde båten ligget lenge uten pumping da du testet første gang? Det lukter ofte høgg når saltvannet har stått i inn-slangen lenge. Min erfaring er at dette går greit etter å ha pumpet litt ekstra. Det er INN-vannet som lukter, ikke septiken eller slangene. Når det er ikke er "gammelt" vann i inn-slangen, går det greit.

Link to post
Share on other sites

Ja da så, så lenge en ikke har menneskebæsj i tanken, må det jo være noe annet. jeg fikk ikke med meg at ikke noen hadde brukt toalettet til å drite i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme med min... Men det var til og med når båten stod litt opp i elva, der er det ferskvann. Men muligens det har vært saltvann i slangen da jeg kommer ut i sjøen ved å kjøre et stykke ned Otraen. Stusset veldig på dette selv da septiken min var tom, ingen har dritt i den på 2 år og dassen og slangen til septik var ny. 

 

Siden dass er i kabin og ikke eget toalett, så vurderer jeg noe duft der inne :D 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde mye problemer med dette i forrige båt. Der var det ca 2 meter fra inntak til toalett, og vannet råtnet i slangen. Nå har jeg en liten halvmeter, og merker ingenting. Har du lang inntaksslange?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok rundt 2 meter fra inntaket og til toalettet, fordi slangen går en fin omvei for å lage svanehals underveis. Hadde slangen gått direkte kunne den vært under meteren.

 

Jeg testet flushen da båten ble klargjort i april, og det luktet høgg. Da hadde toalettet stått ubrukt siden okt/nov. Deretter ble ikke toalettet brukt før dagene før 17. mai, og da var det også grusom lukt. Vi endte med å flushe med ferskvann fra dusjen inntil jeg fant ut hva årsaken var, men jeg glemte det selvfølgelig før jeg i dag testet flushen igjen og gjenoppdaget odøren. Dette bruksmønsteret rimer godt med råttent saltvann i slangen, som neppe har blitt flushet skikkelig siden i høst. Jeg får kjøre gjennom en god mengde saltvann neste gang jeg er i båten, og se om det fjerner lukten.

 

Takk for tipset!

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer i at det er saltvannet som har stått i slangen mellom skrogventil og dassen som har stått å blitt skikkelig råttent. -ganske vanlig. Tipper du opplever det kun den første gangen du skyller ned, og ved neste dobesøk er det ok.

 

Og ja, det kan bli så ikke at det bare er å evakuere.

Link to post
Share on other sites

Det er nok rundt 2 meter fra inntaket og til toalettet, fordi slangen går en fin omvei for å lage svanehals underveis. Hadde slangen gått direkte kunne den vært under meteren.

 

Jeg testet flushen da båten ble klargjort i april, og det luktet høgg. Da hadde toalettet stått ubrukt siden okt/nov. Deretter ble ikke toalettet brukt før dagene før 17. mai, og da var det også grusom lukt. Vi endte med å flushe med ferskvann fra dusjen inntil jeg fant ut hva årsaken var, men jeg glemte det selvfølgelig før jeg i dag testet flushen igjen og gjenoppdaget odøren. Dette bruksmønsteret rimer godt med råttent saltvann i slangen, som neppe har blitt flushet skikkelig siden i høst. Jeg får kjøre gjennom en god mengde saltvann neste gang jeg er i båten, og se om det fjerner lukten.

 

Takk for tipset!

 

Jeg hadde samme problemet, byttet slangen til saltvannsinnsuget. Da var lukten vekke :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

En del har toalett uten sjøvannfilter. Kan komme ting inn og stenge inntaket.

 

Uansett

Vacumtoaletter og ferskvann funker særdeles bra. Men det viktigste er å unngå saltvann. Ved å hente vann fra ferskvanntanken slippen stanken. OG det hjelper betydelig med lukt-tette slanger.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer vendebryter, slik at jeg kan bruke ferskvann når jeg vet at jeg har mye vann på tanken eller vet at jeg vil få mulighet til å fylle tanken snart - og saltvann forøvrig. Men det vil jo bare forverre problemet med råttent saltvann på saltvannsinntaksslangene :-(

 

Har store vanntanker, men det har hendt at vi har gått tom eller måttet rasjonere på vannet. Tenker bare på vinterturen vår nedover svenskekysten, det var vanskelig å få fyllt vann!

 

Ellers - de som anbefaler ferskvannsskylling har jo stort sett store motorbåter. For folk med små båter er det lite aktuelt - en del seilbåtfolk er veldig opptatte av å ikke dra med seg for mye vekt, andre seilbåtfolk er opptatte av å ha en båt hvor man har mulighet til å krysse atlanteren. Da passer det ikke inn med ferskvannsskylt toalett :-)

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje på kanten til off-topic, men å skulle installere watermaker i en helge- og feriebåt er neppe den beste ideen en kan komme over; i tillegg til at de koster mye i innkjøp og vedlikehold liker de kontinuerlig bruk. Med godt ferskvann tilgjengelig på de fleste brygger i Skandinavia må det finnes noe bedre å bruke kronene på.

Link to post
Share on other sites

Watermaker og ferskvannsskylling er presentert som løsningen på problemet med stank fra råtten sjøvann som blir stående på inntakssiden i toaletten, så helt offtopic er det jo ikke :-)

 

En watermaker koster fort hundre båtlapper, medregnet MVA og installsjon, det er ikke småtterier. Det burde finnes rimeligere måter å løse problemet på :-) Kanskje en liten pumpe som en gang i døgnet sørger for å skifte ut vann som står på slangen? :-)

Link to post
Share on other sites

Bruk båten, bruk dassen! Nå har vi vært ute i 5 uker uten å ha kjent antydning til drittlukt eller lukt av råttent sjøvann, selv uten bruk av sanitærvæske. Men vi drar ikke rundt og venter til tanken er full, den tømmer vi ved første anledning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig som skjer med at sjøvann råtner som dere nevner over? Jeg har ikke merket noe heldigvis til denne lukten i inntaksslangen, men som Lars nevnte, så bruker vi båten mye (5 mennesker ombord hver helg siden siste snøfall her på Østlandet, da jeg for første gang i mitt liv måtte måke snø på båten for å kunne gå trygt inn i den :smiley: )

 

Off topic: Utover det - etter noen uheldige episoder med septik tanken og kloakklukt på badet - så har jeg blitt veldig opptatt av å tømme tanken, fylle den igjen med sjøvann, og tømme igjen. På andre tømming kommer det fortsatt mye "spetakkel" ut av den (falltank). Når vi legger til på brygga, så fyller jeg den med ferskvann. Bruker ferskvann fra dusjen ned i doskåla og pumper det inn i tanken med klor. Det har blitt luktfritt - og da står det jo stort sett ferskvann i tanken og slangene - med unntak av sjøvannsinntaket, ergo spørsmålet mitt over..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sjøvannet inneholder (i likhet med septikken) mye organisk materiale. Når dette blir stående stille på en mørklagt lukket slange eller tank, vil oksygennivået i vannet falle, organismer vil dø, og man får anarob forråtning med den luktproblematikken det innebærer.

 

Dette skjer som regel ikke i sjøen, der er det hele tiden god sirkulasjon, og plankton som vha energien i sollyset spalter karbondioksyd og skiller ut oksygen som avfallsprodukt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...