Jump to content

Følger dere med på Sommeråpent-båten.


Eureka

Recommended Posts

Kanskje vi skulle ta en Båtplassen-konvoi fra Moss til Oslo lørdag 15 august. Hadde vært et fint skue med båter med Båtplassenvimpler.

Det synes jeg er en knallgod ide :-)

 

Vi skal hvertfall ut å møte den. Går nok ikke lenger ut enn til ildjernet da Sjøkurs går litt for fort for oss, men den pleier a slakke av ca der når det blir mye båter rundt.

 

Hadde vært gøy med en BP konvoi på vei inn til Oslo og kanskje en samling i f.eks Middagsbukta etterpå for de som har lyst om det er bra vær?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tror Langesund var en av de stedene med flest følgebåt, bare synd at Sommerbåten ikke har vett på å kjøre i 6 knop det siste stykke nå kjørte de i fra en masse båter de siste mila før Langesund. og attpå til kommer 45 min før avtalt, slik lager kaos for lokale krefter. 

Å kaste hiv-liner inn i folkehavet er vel ikke etter boka, samt det å ikke rydde kaia når en må kjøre båten inn med spring er vel heller ikke bra, det hender at trossene ryker. 

Mulig at taubåten som lå 150 m unna burde gitt den et dytt.

Likte direktesendingen da de passerte Jomfruland, men er det hvert kostnadene? 

Er Sommerbåten et skalkeskjul for gratis betalt ferie langs kysten for NRK medarbeidere til nesten 50 mil? 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Er Sommerbåten et skalkeskjul for gratis betalt ferie langs kysten for NRK medarbeidere til nesten 50 mil? 

 

Du tar nok veldig feil hvis du tror dette er en ferietur for medarbeiderne... Men de setter sikkert pris på det fine været mens de er på jobb. Det ville vel alle gjort. En interessant jobb er det sikekrt også. Men ferie er det helt sikkert ikke.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Om det er verdt kostnadene, Roger-jo?

 

Dette er jo midt i blinken for det NRK skal bruke ressurser på. Lokal historie langs kysten der folket blir engasjert er topp. Det er bl.a dette som rettferdiggjør at vi har en statlig finansiert kringkaster.

 

De kunne sikkert kjøpt inn noe amerikansk ræl av noen serier og fylt sendetiden med det? Om 100 år blir bilder fra denne godt dokumenterte turen langs kysten brukt i mange reportasjer og dokumentarer for å vise hvordan landet vårt så ut og hvordan menneskene var. Akkurat som NRK har dokumentert 50-60-70-tallet med tv-produksjoner. TV3 eller TVNorge gjør i svært liten grad det.

 

Uansett er dette billig produksjon for så mye TV som produseres.

 

Kommentaren om det er en ferie for medarbeiderne er så dum at jeg ikke vil kommentere den, men det var kanskje skrevet med et glimt i øyet (og misunnelse...;-))?

 

Tommel opp for NRK

 

Mvh Kk

-som tidligere har hatt 11 år i krinken

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Betalt ferie? Ja, kanskje for mange. Har ihvertfall sett flere unger ombord der som sikkert er med foreldrene. Det er også et kjent rykte at de fleste NRK ansatte i TV har fått beskjed om å sitte musestille i sommerperioden som for NRK varer fra ca. påske til slutten av september. Det er nok sikkert fordi NRK bruker minst penger når de ikke lager noe som helst. Kun reprise på TV i den perioden bortsett fra nyheter og Sommeråpent virker det som.

 

Så kan en undre seg over om de som er ombord av de NRK ansatte får det for seg at det er de som blir vinket til fra den gemene hop på holmer og skjær og i båt. Da kan de for eksempel begynne å bli vel navlebeskuende og kanskje få øye på sitt eget navlelo. Hvis de da begynner å røyke navleloet har du det gående. Det kan da oppstå fare for at de hever seg opp til de kongelige.

 

Alle vi andre vet selvfølgelig at de som vinker gjør det til svigermor eller andre kjente og ikke til NRK.

 

Jeg vil våge den påstanden at hvis det ikke hadde vært kamera ombord så hadde det ikke vært en eneste båt eller andre tilskuere langs seilasen.

 

Men det er fine bilder og vi har en utrolig fin kyst.

Link to post
Share on other sites

Betalt ferie? Ja, kanskje for mange. Har ihvertfall sett flere unger ombord der som sikkert er med foreldrene. Det er også et kjent rykte at de fleste NRK ansatte i TV har fått beskjed om å sitte musestille i sommerperioden som for NRK varer fra ca. påske til slutten av september. Det er nok sikkert fordi NRK bruker minst penger når de ikke lager noe som helst. Kun reprise på TV i den perioden bortsett fra nyheter og Sommeråpent virker det som.

 

Så kan en undre seg over om de som er ombord av de NRK ansatte får det for seg at det er de som blir vinket til fra den gemene hop på holmer og skjær og i båt. Da kan de for eksempel begynne å bli vel navlebeskuende og kanskje få øye på sitt eget navlelo. Hvis de da begynner å røyke navleloet har du det gående. Det kan da oppstå fare for at de hever seg opp til de kongelige.

 

Alle vi andre vet selvfølgelig at de som vinker gjør det til svigermor eller andre kjente og ikke til NRK.

 

Jeg vil våge den påstanden at hvis det ikke hadde vært kamera ombord så hadde det ikke vært en eneste båt eller andre tilskuere langs seilasen.

 

Du her en kreativ fantasi. Det skal du ha...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Helt personlig betaler jeg NRK lisense med glede i år kun på grunn av dette programmet. Nå sitter jeg ute på en klippe og nyter utsikten utover middelhavet og er litt irritert at jeg ikke får sett time for time repotasjene. ( noe feil med Hola eller annet som gjør at jeg ikke får sett NRK fra utlandet.)

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

 

Du her en kreativ fantasi. Det skal du ha...

Var det denne du mente var spesiellt "kreativ fantasifull"?

Alle vi andre vet selvfølgelig at de som vinker gjør det til svigermor eller andre kjente og ikke til NRK.

 

 

Eller muligens denne?

Jeg vil våge den påstanden at hvis det ikke hadde vært kamera ombord så hadde det ikke vært en eneste båt eller andre tilskuere langs seilasen.

 
Link to post
Share on other sites

  Var det denne du mente var spesiellt "kreativ fantasifull"?

 

 

Eller muligens denne?

 

 

Jeg vil ikke bidra til at tråden ødelegges enda mer med slike kveruleringer. Men for å hjelpe deg litt på vei: Jeg mente stort sett alt jeg siterte. Hvis du ser litt godt etter, er det kun en setning fra ditt opprinnelige innlegg som jeg tok vekk.

 

Nå håper jeg (skjønt jeg tviler), at vi kan gå tilbake til å snakke om den programserien det var meningen at denne tråden skulle handle om. Jeg har rost programmet som gammel mediefagmann.

 

Det betyr ikke at jeg synes dette er rette stedet for å diskutere NRK medarbeideres arbeidsforhold, slikt som lønn eller arbeidstid. Heller ikke om de får ha med seg egne barn på jobb. Og jeg synes heller ikke det passer så veldig godt å diskutere  lisensfinansiering av NRK i denne tråden. Hvor mye det koster, kan man jo mene noe om, for de som kan regne.

 

Men nå handler det mest om å dele gleden over disse programmene, fulle av båtliv og norsk kystkultur.

 

Jeg tok en titt på innseilingen til Tvedestrand, og vil gjerne nevne en liten sekvens med lydside fra Wagners "Flygende Hollender". Jeg syntes det var litt av en opplevelse akkurat det, når man ti sekunder før hadde blitt fortalt at Wagner var i Tvedestrand selv, på flukt fra sine kreditorer, at han ankom i et veldig uvær ble det også sagt, og  dessuten at han ganske sikkert ble inspirert til å skrive "Den flygende Hollender" akkurat der i Tvedestrand. Med lokale navn i stykket og all ting. Bildene NRK la ut fra sjøen som gikk skumhvit mellom fritidsbåtene, og fra skjærgården, passet jo ganske perfekt sammen med Wagner musikk på lydsiden også! En sterk opplevelse for meg, men jeg vet jo godt at det er noen her som ikke har sitt eget sanseapparat innstilt på de samme frekvensene.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Får prøve å følge et lite stykke når Sjøkurs går fra Høysand og ut Singlefjorden og Sekken på torsdag. Med 6 knop er det jo ikke råd å følge med, men et passende sted å ligge skal jeg vel finne.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Gøy å se MS Sjøkurs manøvrere gjennom Lyngør i dag :-)

 

Tror jeg så SoBo utenfor Jomfruland og Blue Moon sin Ramin 30 i langesundsfjorden på TVen :-)

 

Kom jeg på skjermen? Gøy! Lå i sundet med også en annen Ramin 30 da SoBo majestetisk gled forbi oss :)

Vi har vært utpå til i dag, glad jeg tok opp programmet.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Møter Sjøkurs ved Rødtangen med både BP- vimpel og rødt Båtens Verden flagg. Planlegger å overnatte i Svelvik-Knivsvik -Rødtangen-område. En torsdag mot Holmsbu ved 15-tiden samler trolig ikke det store opptoget. Håper jeg tar feil.

Fredag følger jeg Sommerbåten mot Toftelandet før det skjerer over mot Jeløya og Moss.

 

Før dette skal jeg montere ny jagerskjerm rundt flybridge. Og olje et par tre strøk med Bensrolje.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg følger med på Larvik-Horten nå. Passerte under Vrengenbrua nettopp.

Jeg er fryktelig skuffet. Stort sett Per Asplin-musikk og et kart som viser hvor de er.

Nesten kjemisk fritt for kysthistore eller annen lokal kultur.

Ingen ting om kjente navn. Ikke ett ord om vikingtida hittil.

En programlleder med dialekt fra Vinje i Telemark har kanskje ikke de store kunnskapene om hva de går glipp av langs Vestfold-kysten av interessante opplysninger.

Det er jo veldig "landkrabbe" når programlederen prøver å skape spenning ut av spørsmålet om båten klarer å passere under brua, med tre meter å gå på i høyden?

Temmelig misforstått TV-dramaturgi: Båten går der jo!

Ellers må vel dette sies å være en tur uten innhold ut over bilder av skjærgården man passerer. Jeg er maksimalt skuffet, oppvokst i Vestfold som jeg er.

Med den Vinje-dialekten kunne hun ihvertfall ha vist litt interesse for kystdialekten vi har/hadde i Vestfold, og som snart er borte.

 

- Heisann! Nå har hun fått med seg en los som sier han er lokalkjent i området. ...Da får vi la TVen stå på videre. Man kan jo håpe.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har iallfall ingen problemer med å forstå at folk har båt i de traktene vi er i nå!

 

Takk for positivt innlegg, men jeg er utrøstelig. Her er det nok vi seere som har forstått mest, ja.

Siste forsøk på å gjøre programmet interessant ut over bilder av den flotte kysten som man ikke har evner eller kunnskap (?) til å si noe interessant om:

En politimann som  åpenbart er instruert til å late som om han er så dum at han ikke vet at det er direkte-sending. Han leter visst etter en rød dameveske....hemmelig etterforskning...

 

WHAT?!!! Selvlaget fjernsyns-teater om bord - NÅ?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det ble så stille i denne tråden. Håper jeg ikke ødela moroa for dere folkens, det var ikke meningen å være gledesdreper heller. Og skuffelsen har gått over nå...  :sweat:  -Noen ganger kan jeg virke litt brutalt direkte, uten egentlig å mene noe vondt med det - angrer nok litt på kritikken nå når jeg leser hva jeg selv har skrevet litt tid etterpå. Var jeg for hard mot den stakkars programlederen, eller var det få som så på, kanskje. Ønsker ikke å spre dårlig stemning heller! :smiley:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Nei nei, du har ikke ødelagt noe som helst du, Propell1! The Show Goes On!!!

Hun "stakkars" programlederen hadde tydeligvis sine ting å jobbe med, men jeg også synes det var synd at hun ikke fokuserte mer på omgivelsene hun var i.

Kultur er viktig, og hun kunne f.eks. tatt med denne: :giggle:

bilde

Link to post
Share on other sites

 Stort sett Per Asplin-musikk og et kart som viser hvor de er.

Tja. Per Asplin, Seigmen, Adelen og Grete Kausland.

Stort mer Vestfold blir det ikke.

Jeg støtter ikke kritikken av Jasmin Syed.

Hun har en langt lavere fjortisfaktor enn foregående programledere.

Og hun visste at Slagentangen har Europas lengste pir.

Det visste ikke jeg. Og ikke losen heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...