Stril1 Startet 25.Juni.2015 Del på Facebook Startet 25.Juni.2015 Hei, jeg har en liten utfordring (problem) som jeg håper forumet kan hjelpe meg med. I naustet vårt har jeg forsøkt å montere denne vinsjen og dette vinsjfestet fra Clas Ohlson, men sementgrunnen er ikke sterk nok til å holde vinsjen på plass. Så jeg har tenkt at det trengs noe motvekt på baksiden av vinsjen - men hva? Er det noen som har andre gode løsninger tar jeg gjerne i mot tips. Å feste vinsjen i trekonstruksjonen i naustet tror jeg ikke er bærekraftig. Båten vinsjen skal trekke er en eldre 14 fots åpen glassfiber båt fra Rana (gul og rød, god gammel årgang). I utgangspunktet klarer 3 mann med litt slit å dytte båten opp og inn på fuktige planker som er lagt på det ujevne svaberget som fører opp til naustet. Det er ikke snakk om mer enn 5-6 meter fra vannet og inn i naustet. Hilsen Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Om det er mulig å plassere skråstivere fra winschfestet til hver av langveggene I naustet, vil du jo få fordelt belastingen til hele konstruksjonen. Jeg ville ha sett litt på en slik løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Dette vinsjfestet vil eg ikkje ansjå å vera beste løsningen i eit naust. Eg kan tenka meg noko i retning av tre bein ståande opp som ein pyramide, med to av beina innover i naustet og det tredje utover. Denne konstruksjonen skal ha so lite høyde som mulig, innenfor det som er grei tilkomst for sveiving. Alle beina skal festast i golvet, dei to innerste skal ha godt feste. Summen av dette vil bli at der ikkje blir so store krefter som vil dra festene opp frå golvet, som dermed har ein sjans til å klara seg. Ein annen mulighet kan vel vera å hogga opp sementgolvet der vinsjen skal plasserast, laga seg litt skikkelig til med armeringsjern, og støpa vinsjfestet fast. Pass i so fall på å la betongen herda godt før vinsjen blir tatt i bruk Magne Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Festet helt bak mot bakveggen og støtter ned på festet skrudd godt fast i veggen, Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 hva er under betongen? Berg? kan du bore hull og støpe ned etpar bolter? feks slike? http://www.biltema.no/no/Bygg/Monteringsdeler/Stolpesko/Fundamentbolt-2000023310/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.