Jump to content

Montere håndvinsj i naust med dårlige festemuligheter - løsning?

Stril1

Recommended Posts

Hei, jeg har en liten utfordring (problem) som jeg håper forumet kan hjelpe meg med. 

I naustet vårt har jeg forsøkt å montere denne vinsjen og dette vinsjfestet fra Clas Ohlson, men sementgrunnen er ikke sterk nok til å holde vinsjen på plass. Så jeg har tenkt at det trengs noe motvekt på baksiden av vinsjen - men hva? Er det noen som har andre gode løsninger tar jeg gjerne i mot tips. Å feste vinsjen i trekonstruksjonen i naustet tror jeg ikke er bærekraftig. 

Båten vinsjen skal trekke er en eldre 14 fots åpen glassfiber båt fra Rana (gul og rød, god gammel årgang). I utgangspunktet klarer 3 mann med litt slit å dytte båten opp og inn på fuktige planker som er lagt på det ujevne svaberget som fører opp til naustet. Det er ikke snakk om mer enn 5-6 meter fra vannet og inn i naustet. 

Hilsen

Sigurd

Dette vinsjfestet vil eg ikkje ansjå å vera beste løsningen i eit naust.

Eg kan tenka meg noko i retning av tre bein ståande opp som ein pyramide, med to av beina innover i naustet og det tredje utover. Denne konstruksjonen skal ha so lite høyde som mulig, innenfor det som er grei tilkomst for sveiving. Alle beina skal festast i golvet, dei to innerste skal ha godt feste.

Summen av dette vil bli at der ikkje blir so store krefter som vil dra festene opp frå golvet, som dermed har ein sjans til å klara seg.

Ein annen mulighet kan vel vera å hogga opp sementgolvet der vinsjen skal plasserast, laga seg litt skikkelig til med armeringsjern, og støpa vinsjfestet fast. Pass i so fall på å la betongen herda godt før vinsjen blir tatt i bruk

Magne

Festet helt bak mot bakveggen og støtter ned på festet skrudd godt fast i veggen,

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...