Jump to content

Vibrering når jeg legger over til styrbord og babord


Olaf48

Recommended Posts

Jeg har fått vibrering i båten når jeg svinger med min Maxum 3000. Motor er en Volvo KAD 300 .kjører jeg rett frem merkes ingen ting unormalt, men så snart jeg legger over til styrbord eller babord så begynner en intens vibrering i hele båten. Dette gjelder også om båten står stille med motoren igang. Noen tips som kan hjelpe meg? Hilsen fersking?

Link to post
Share on other sites

Drev?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dere har ikke noe tro på at det kan være oljepumpa til servo? En Servicemann fra Volvo penta mente på Tlf at det kunne være den nemlig . Syns det er rart at det kan vibrere så voldsomt av den. Når jeg tilta opp drevet så vibrere det voldsom når drevet sto i alle posisjoner

Link to post
Share on other sites

Hvis det er vibrasjon med sving eller tilting, i andre ord når knut aksling er ikke rett det er knut som er dårlig også mulighens mellom aksel lager. Uansett du må har drevet av for kontollere, hvis det er vann inntrengsel det kan føre til videre skade i øverveksel hus hvis du fortsett å kjøre unten å undersøk, feks ingående lager og evt gir sats, det blir dyrt!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har vann i belgen vil du se det drypper/renner på innsiden. Det er tetninger i drevet så selve drevet/giret vil ikke ta særlig skade av en sesong med vann i belgen.  Bare å gjøre rent og smøre opp når du tar av drevet til høsten.

Derimot kan knuten og gimballageret ta kvelden, ikke så altfor dyre deler( men mest sannsynlig er det dette som allerede har tatt kvelden, og sikkert på grunn av manglende smøring/fett). Bytt knute og gimballager så er du nok i boks. En servopumpe jobber konstant hele tiden mens motor går så den vil vibrere eller ikke helt uavhengig om du svinger eller ei. Men hvis du ikke fikser dette til høsten så kan du få problemer med å få av drevet til slutt for akslingen som går gjennom gimballageret vil ruste og blir vanskelig å ha med å gjøre.

Jeg ville ha gjort som de sier over her om å være varsom med belastning under sving. Det er enorme krefter som er involvert for eksempel når man skal opp i plan og hvis man svinger samtidig er det knuten og lagret som virkelig får juling.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Mye dårlig råd her! Hvis du har vann i belgen den kommer ikke å forsvinner men bli verre, også tetningen på inngående aksel til drev sitter på en stål skive, når den få rust så er simmeringen lepper ødelagt, to ting når kan skje, enten sjøvann  gå inntil drevet, eller drev olje kommer ut inntil belgen som betyr når olje nivå er før lav i øvervekselhus. begge vei kan det bli en saftig regning, jeg bare snakker fra min begrenset 30års erfaring som et Volvo Penta mekaniker som har reparert 300+ drev DPE,DPG,DPH,DPS,SX,  og Alpha, Bravo1,2,3.

Du kan selfølgelig fortsett å kjøre men regning blir store til sluts.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...