Jump to content

Marinisering av bilmotor - Tett rundt aksling?


Joakim Goin

Recommended Posts

Hei!

 

Ny her.. :) 

 

Jeg og en kompis har stående noen kraftige bilmotorer, og skal ordne oss et skrog for å lage marinifisert bilmotor med strak aksling. 

Umiddelbart er det to spørsmål som dukker opp, ettersom dette blir ganske hjemmelaget. (Nei, det blir ikke gaffa-og tec7 skute av dette her.. :) )

 

 

1. Hvor langt unna skroget er det hensiktsmessig å plassere propellen? 

 

2. Hvordan får vi det tett rundt gjennomføringen til propellen? Jeg regner med at dette må vedlikeholdes årlig for å opprettholde tettheten.

Link to post

Hehe - Takk for svar! 

 

Jeg personlig er ihugga VW "fanboy", og sitter på to stykk 2,8L VR6 motorer - Ekstremt kompakte 6-ermotorer. En hybrid mellom V6 og Inline-6 ;) 

Vi har funnet et skrog som vi tenker å hente nå i løpet av sommerferien. Potte tett glassfiberskrog, som i utgangspunktet har mye plass til motor. 

 

Vi har jo den utfordringen at motoren helst skal gå gjennom en clutch og en girkasse - Vi kommer til å beholde clutchhuset slik at vi kan ordne oss et "frigir". Clutchen på denne girkassen er hydraulisk, så vi vil nok ordne et låsbart hydraulisk handbrekk for dette formålet.. :p 

Ut fra clutchhuset kommer det jo allerede en aksling, så denne har vi tenkt å drive propellen med. 

 

Er det vanlig å få kjøpt brukte propellanlegg, som man (med en viss nevenyttighet) kan modifisere inn i andre båter? Det er nesten uaktuelt å kjøpe fabrikknye deler, da disse fort kan koste mye... :) 

 

Kommer garantert til å lage "byggetråd" om folk her liker slikt.. :)

Link to post

Bare sørg for at dere har planene for kjøling av disse motorene klart før dere begynner.

 

Her trengs det skikkelige kjølere/mariniseringskit, og det koster flesk.

 

Det er nok også noen utfordringer mtp. overføre kraften fra en bilgirkasse til en propellaksel.

kassene dere har er til fremhjulsdrift antar jeg, og da er jo differensialen intergrert.

 

Sliter med å få all kraft ut på "en side" da hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Jeg ville undersøkt om det finnes en girkasse for båt som passer på motoren, det blir helt sikkert bedre og kanskje ikke dyrere heller.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...