Joakim Goin Startet 25.Juni.2015 Del på Facebook Startet 25.Juni.2015 Hei! Ny her.. :) Jeg og en kompis har stående noen kraftige bilmotorer, og skal ordne oss et skrog for å lage marinifisert bilmotor med strak aksling. Umiddelbart er det to spørsmål som dukker opp, ettersom dette blir ganske hjemmelaget. (Nei, det blir ikke gaffa-og tec7 skute av dette her.. :) ) 1. Hvor langt unna skroget er det hensiktsmessig å plassere propellen? 2. Hvordan får vi det tett rundt gjennomføringen til propellen? Jeg regner med at dette må vedlikeholdes årlig for å opprettholde tettheten. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Du må ha ett propellanlegg, søk på Sleipner, der finner du det du trenger. Når det gjelder skrog, skal dere bygge fra scratch, eller bygge om en båt? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Torsen67 Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Og hvilke type bilmotorer snakker vi om? Høres jo litt spennende ut dette. Men helt problemfritt blir det vel ikke mtp kjøling etc. Sitér dette innlegget Link to post
Joakim Goin Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hehe - Takk for svar! Jeg personlig er ihugga VW "fanboy", og sitter på to stykk 2,8L VR6 motorer - Ekstremt kompakte 6-ermotorer. En hybrid mellom V6 og Inline-6 ;) Vi har funnet et skrog som vi tenker å hente nå i løpet av sommerferien. Potte tett glassfiberskrog, som i utgangspunktet har mye plass til motor. Vi har jo den utfordringen at motoren helst skal gå gjennom en clutch og en girkasse - Vi kommer til å beholde clutchhuset slik at vi kan ordne oss et "frigir". Clutchen på denne girkassen er hydraulisk, så vi vil nok ordne et låsbart hydraulisk handbrekk for dette formålet.. :p Ut fra clutchhuset kommer det jo allerede en aksling, så denne har vi tenkt å drive propellen med. Er det vanlig å få kjøpt brukte propellanlegg, som man (med en viss nevenyttighet) kan modifisere inn i andre båter? Det er nesten uaktuelt å kjøpe fabrikknye deler, da disse fort kan koste mye... :) Kommer garantert til å lage "byggetråd" om folk her liker slikt.. :) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Bare sørg for at dere har planene for kjøling av disse motorene klart før dere begynner. Her trengs det skikkelige kjølere/mariniseringskit, og det koster flesk. Det er nok også noen utfordringer mtp. overføre kraften fra en bilgirkasse til en propellaksel. kassene dere har er til fremhjulsdrift antar jeg, og da er jo differensialen intergrert. Sliter med å få all kraft ut på "en side" da hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg ville undersøkt om det finnes en girkasse for båt som passer på motoren, det blir helt sikkert bedre og kanskje ikke dyrere heller. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.