Skrujeden Startet 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2015 Snakka med eier av nabobåten i går, han hadde hatt båten på land og opplevde at han hadde mye mer tæring på propell den siste tiden (året). siden jeg er ny i havna og nærmeste nabo tenkte han at min båt var årsaken. Jeg har en båt fra 2001 med ladac lanstrømssentral, ladac 3012 lader, Meaco avfukter (med ionisering) og et "varmerør". På vestlandet er det vått og fuktig og derfor liker jeg at avfukteren står på selv om sommeren, den er tilkoblet landstrømsanlegget som også har laderen tilkoblet. VVb står ikke tilkoblet. Jeg går ut i fra motoren har 2 polt system, men har ikke sjekket dette (tamd22p-b). Negativ pol står alltid påkoblet. Kjøleksapet stor også ofte på i lenger perioder. Nabobåten er en eldre båt, han har ikke landstørm fast i båten i tillegg har kan kuttet jordleder. Landstømmen er de siste årene byttet, og så langt jeg vet er det ikke andre som har problemer med økt tæring. Tæring er kompliserte greier og har derfor lest en del om dette, men blir ikke klok. Mitt spørsmål er kan jeg lage problemer for nabobåten når jeg har landstrøm og han ikke? Skilletrafo er forholdsvis dyrt, men et galvanisk skille er jo en kurant sak å monter, vil dette hjelpe? Andre tanker eller forslag? Vil jo ikke være årsak til å ødelegge andres propell. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Hvis to båter med forskjellige slags metaller er sammenkoblet via landstrømmens jordledning vil det kunne oppstå det som kalles en galvanisk celle, metallet på den ene båten vil da tære i en sterkt akselerert hastighet. Cellen fungerer slik at jordledningen forbinder de to metallene elektrisk og sjøvannet fungerer som elektrolytt. Dermed har du i prinsippet noe som ligner på et batteri. Siden naboen din har kuttet landjord (noe som ikke er lovlig hvis du ikke også monterer galvanisk-skille/skilletrafo) så skal det vel egentlig ikke være mulig å få galvanisk celle med nabobåten. Men jeg er ingen ekspert på dette og det er som du skriver litt vanskelig og noen ganger kan det være litt lite intuitivt hva som skjer. Hva skjer f.eks hvis det er jordfeil på land eller i noe av utstyret i din eller en av de andre båtene? Kanskje en galvanisk celle kan oppstå slik? Tviler litt men er langt fra sikker. Jeg tror det eneste sikre er at du enten slutter med permanent landstrøm eller monterer skilletrafo og kutter landjord, da får han i så fall finne noen andre å skylde på. En ting som slår meg: "han hadde mye mer tæring på propell den siste tiden" Korrekt montert og med offeranoder burde han vel egentlig ikke ha noe tæring på propellen. Hvis han mener mer tæring på anodene kan dette skyldes helt andre ting, kanskje anoder med en litt annen legering for eksempel, annen temperatur, forskjellig forurensing i sjøen som endrer de elektrolytiske egenskapene osv. Faktisk ville jeg være mer bekymret over anoder som viser mindre tæring, da fungerer de kanskje ikke slik de skal. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Hei og takk for svar Fjord725SE Dette var det første som slo meg og "Korrekt montert og med offeranoder burde han vel egentlig ikke ha noe tæring på propellen. Hvis han mener mer tæring på anodene kan dette skyldes helt andre ting, kanskje anoder med en litt annen legering for eksempel, annen temperatur, forskjellig forurensing i sjøen som endrer de elektrolytiske egenskapene osv." jeg kan jo slutte med landstøm eller hverfal ha avfukter direkte tilkoblet lanstrøm utenom å gå via landstrømsentral, men dette er vel egentlig litt i gråsonen for hva som er lov, uansett så ville dette være en sikker løsning. Men finnes det en enkel måte å måle etter feil med vanlig multimeter? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 1. Siden naboen din har kuttet landjord (noe som ikke er lovlig hvis du ikke også monterer galvanisk-skille/skilletrafo) så skal det vel egentlig ikke være mulig å få galvanisk celle med nabobåten. 2.Jeg tror det eneste sikre er at du enten slutter med permanent landstrøm eller monterer skilletrafo og kutter landjord, da får han i så fall finne noen andre å skylde på. 3. Faktisk ville jeg være mer bekymret over anoder som viser mindre tæring, da fungerer de kanskje ikke slik de skal. 1. 2. Hvis det ikke finnes teknisk feil, men bare jording/kobling på egen båt: Skujeden er ikke ansvarlig for noe som skjer på nabobåter, ikke en gang med påviselig egen feil siden da jordingen på brygga skal avlede dette. 3. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 (redigert) Hei, Rent teknisk kan det oppstå tæring som følge av jordfeil selv om naboen har kuttet jordledningen. Tror du kan føle deg rimelig trygg på erstatningsansvar så lenge du har et godkjent strømoplegg som Ladac er, og han har kuttet jordlederen, men dette er egentlig advokatmat. Til syvende og sist tenker jeg at om begge har lovlige opplegg ombord I båtene sine, så er det den som har problemet som må beskytte seg, eventuelt med zinksaver eller skilletrafo. På tidligere båter har jeg alltid hatt skilletrafo. Nå har jeg bare skilletrafo på den mest utsatte delen varmtvannstanken. Redigert 26.Juni.2015 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 ... Nå har jeg bare skilletrafo på den mest utsatte delen varmtvannstanken. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Strømmens (av)veier kan være uransaklige , 2 kamerater av meg mistet 1 propellvinge hver pga tæring. De lå da helt ytterst på brygga, og feilen ble funnet til å være landstrømkabelen helt i motsatt ende. Så behøver slett ikke være nabobåten som er synderen om det plutselig skulle oppstå mye tæring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Hei, Rent teknisk kan det oppstå tæring som følge av jordfeil selv om naboen har kuttet jordledningen. Du er nesten nødt til å forklare tankene du har, slik at ikke det blir forvekslet med tæring pga. enten tilkobling til jord eller klassisk jordfeil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nordan family 27 Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Den minste trafoen fra victron er omtrent som en skoeske, veier 10 kg og koster ca 5000,-. Monterte en slik selv i år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.