ksnes Startet 26.Juni.2015 Del på Facebook Startet 26.Juni.2015 Eg har eit litt rart problem med gearet på båten min. Etter ei tids bruk, og når det har fått varmen i seg slurar det når eg reverserer. Det går nokre sekund (til dels lange sekund) frå eg slår bakk til den går i gir. Tilsvarande ventetid når eg deretter skal framover igjen. Dette ser kun ut til å inntreffe når eg går lenger distanser med litt belastning. Eg har ein Lomatec-motor som ikkje har gått mange timar, under 100. Veit ikkje heilt kva slags gear eg har, men reknar med det er ein eller annen slags Kina-kopi. Er det nokon som har noko forslag til kva som kan vere feil, og korleis eg kan løyse det? Har gearet for lite olje? For mykje? Feil olje..? Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Alle dine 3 forslag kan i teorien stemme. De 2 første sjekker du selv. Peil olje i henhold til boka. Feil olje kan også gi sluring. Se på olja om den er fin. Vet om tilfeller der det har vært brukt "vanlig" olje istedet for ATF (automatgirloje). Tror de fleste båter går med ATF. Tror jeg ville tatt et oljeskift. Kurant jobb, og kan løse problemet. Lykke til Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
ksnes Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Ja, det er den mest fristande løysinga - og slikt eg kan gjere sjøl... Får prøve det og sjå kva som skjer. Takk for svaret! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Mener og huske en av disse kinamotorene hadde mye trøbbel med gearet. Mulig noen europeiske forhandlere fortsatt kan skaffe deler om dette skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Vet om tilfeller der det har vært brukt "vanlig" olje istedet for ATF (automatgirloje). Tror de fleste båter går med ATF. Det stemmer ikke. Svært mange båtgear bruker motorolje. Og noen skal ha andre typer. Så sjekk instruksjonsboken, den sier hva som er rett på ditt gear. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ksnes Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Så vidt eg kan sjå står det et tmc 345 i båten. Skal velja mineralsk 10w 40? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.