Jump to content

Gear slurer når det er varmt.

ksnes

Recommended Posts

Eg har eit litt rart problem med gearet på båten min. Etter ei tids bruk, og når det har fått varmen i seg slurar det når eg reverserer. Det går nokre sekund (til dels lange sekund) frå eg slår bakk til den går i gir. Tilsvarande ventetid når eg deretter skal framover igjen. Dette ser kun ut til å inntreffe når eg går lenger distanser med litt belastning. Eg har ein Lomatec-motor som ikkje har gått mange timar, under 100. Veit ikkje heilt kva slags gear eg har, men reknar med det er ein eller annen slags Kina-kopi.

Er det nokon som har noko forslag til kva som kan vere feil, og korleis eg kan løyse det? Har gearet for lite olje? For mykje? Feil olje..?

Alle dine 3 forslag kan i teorien stemme. De 2 første sjekker du selv. Peil olje i henhold til boka. Feil olje kan også gi sluring. Se på olja om den er fin.

Vet om tilfeller der det har vært brukt "vanlig" olje istedet for ATF (automatgirloje). Tror de fleste båter går med ATF.

Tror jeg ville tatt et oljeskift. Kurant jobb, og kan løse problemet.

Lykke til :smiley:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Vet om tilfeller der det har vært brukt "vanlig" olje istedet for ATF (automatgirloje). Tror de fleste båter går med ATF.

Det stemmer ikke. Svært mange båtgear bruker motorolje. Og noen skal ha andre typer. Så sjekk instruksjonsboken, den sier hva som er rett på ditt gear.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...