jotto Startet 26.Juni.2015 Del på Facebook Startet 26.Juni.2015 (redigert) Hva er den greieste måten å få slep til land hvis man får motorstopp på en skjærgårsjeep i Indre Oslofjord? Både politiet og Redningsselskapet har vel båter i området. Sistnevnte serverer vel en solid regning i etterkant (som forsåvidt er bedre enn å drive på land). Er løsningen å ringe 120, eller ringer man politiet? Redigert 26.Juni.2015 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Det er redningsselskapet som redder deg uansett. Solid regning er jeg usikker på, men det er jo bare å bli medlem? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
wabby Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Veive med armene og høre om noen kan henge deg på slep, gjorde det i fjor en gang når en reim røk. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Hva er den greieste måten å få slep til land hvis man får motorstopp på en skjærgårsjeep i Indre Oslofjord? Både politiet og Redningsselskapet har vel båter i området. Sistnevnte serverer vel en solid regning i etterkant (som forsåvidt er bedre enn å drive på land). Er løsningen å ringe 120, eller ringer man politiet? Man ringer 120. Så er det selvsagt som Jonas 78 sier, ikke dumt å være medlem av RS, men ringer du 120 så får du hjelp. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Janoho Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 enten få hjelp av noen forbipasserende båter eller ringe 120 og be om hjelp fra redningskøyta. Koster 895 for medlemskap og da er redning/bistand gratis. F.eks kan du ringe de hvis du får noe i propellen og ikke kommer videre, de har ofte dykkere tilgjenglig. Det er likevel viktig at du tar dine forhåndsregler, kjører man tom for bensin eller andre tullete ting må du kanskje regne med å dekke deler av redningen selv. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Tja ved fare ring 110 de har beredskap på redningsbåten 24-7(gratis):)går også og ringe båten direkte og høre med de,har de tid og mulighet så er de ikke vanskelige og be. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 anbefaler RS-medlemskap på det sterkeste. Tryggheten er verdt 895 kr i seg selv. Sist sommer var jeg svært uheldig og fikk skyss hjem til egen havn 3 ganger. Hadde jeg ikke vært medlem hadde disse turene kostet rundt 3500kr per tur(påløper ekstra kostnader per NM osv). Det skal sies at alle gangene, var jeg ikke langt fra min hjemhavn og de tok seg heldigvis bryet med å få meg trygt hjem. I år har jeg derimot ikke planer om å benytte meg av RS, samt at forsikringen dekker hjelp mot en egenandel på 500kr. Uansett valgte jeg å støtte RS i år også. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Også skaffer du deg en håndholdt VHF Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 (redigert) Hvis man har VHF, så ber man om hjelp på VHF'en. Svak effekt og lav antenne (f.eks. håndtholdt apparat) på kanal 16 kan man jo spørre om det er noen i nærheten som kan hjelpe til. Dersom man ønsker å være litt mer diskret kontakter man kystradioen på kanal 66. Uten VHF, å ringe 120 er jo omtrent ekvivalent med kanal 66. Kystradioen kan kanskje relaye ønske om lokal assistanse dersom man ikke er totalmedlem i RS, eller ikke ønsker hjelp fra RS, men dette kan vel Benji svare for. Det er sikkert også en mulighet å ringe brannbåten direkte, men telefonnummer 110 blir litt galt for ting som ikke er nød. EDIT: hva skal man med telefon eller VHF ... er vel bare å poste en tråd på BP som starter med "Trenger umiddelbar slepeassistanse i indre Oslofjord!" så får man sikkert hjelp på flekken :-) Redigert 26.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ulvis Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Politi er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Hvis man har VHF, så ber man om hjelp på VHF'en. Svak effekt og lav antenne (f.eks. håndtholdt apparat) på kanal 16 kan man jo spørre om det er noen i nærheten som kan hjelpe til. Dersom man ønsker å være litt mer diskret kontakter man kystradioen på kanal 66. I forhold til denne tråden så stemer det med kanal 66, men sjekk kanalplanen til kystradiostasjonene for riktig arbeidskanal dersom du ikke er i indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Litt "rart" at man oppfordres til å kontakte politi- eller brannvesen fordi det er billigere enn RS :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
eivindch Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Eller hvis du er heldig å finne meg i nærheten. Ifjor kom det en anmodning fra Tjøme Radio om det var noen i nærheten av en gitt posisjon som kunne assistere en båt med motorstopp. Det ble slep til hjemmehavn (ganske langt, men ikke så altfor langt unna eget bestemmelssted). Jeg ble fortalt av Tjøme Radio at det var økonomisk vederlag å hente for slepet, men jeg avslo. Jeg syntes det bare var hyggelig å hjelpe. De få ekstra litrene med diesel hadde jeg råd til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Hvis man har VHF, så ber man om hjelp på VHF'en. Svak effekt og lav antenne (f.eks. håndtholdt apparat) på kanal 16 kan man jo spørre om det er noen i nærheten som kan hjelpe til. Dersom man ønsker å være litt mer diskret kontakter man kystradioen på kanal 66. Uten VHF, å ringe 120 er jo omtrent ekvivalent med kanal 66. Kystradioen kan kanskje relaye ønske om lokal assistanse dersom man ikke er totalmedlem i RS, eller ikke ønsker hjelp fra RS, men dette kan vel Benji svare for. Det er sikkert også en mulighet å ringe brannbåten direkte, men telefonnummer 110 blir litt galt for ting som ikke er nød. Hjelp må vi skaffe til alle, noen ganger så bruker også vi både brannbåten/e, Røde Korsbåter og politibåten/e, men som tidligere skrevet i tråden, det går mest på RS sine båter, og det kommer av at veldig mange er medlemmer av RS, og de er bemannet hele tiden. Ja vi spør ofte - spesielt når det er mye og gjøre og det kan ta tid før man får hjelp - da kaller vi alle båter i området og spør om noen kan hjelpe, og i de fleste tilfeller er det hjelp å hente - mange flinke der ute. Eller hvis du er heldig å finne meg i nærheten. Ifjor kom det en anmodning fra Tjøme Radio om det var noen i nærheten av en gitt posisjon som kunne assistere en båt med motorstopp. Det ble slep til hjemmehavn (ganske langt, men ikke så altfor langt unna eget bestemmelssted). Jeg ble fortalt av Tjøme Radio at det var økonomisk vederlag å hente for slepet, men jeg avslo. Jeg syntes det bare var hyggelig å hjelpe. De få ekstra litrene med diesel hadde jeg råd til. Eivind Håper ikke vi sa at det fantes mulighet for økonomisk vederlag, det har vi ingen anledning til, og kan ikke love det, må bli en sak mellom de to partene som er innblandet. Men at den som får hjelp i det minste burde tilby noen kroner for drivstoff ser jeg som naturlig, burde være folkeskikk det. Men ligger du å driver, så skal du få hjelp, det er det viktigste. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
sap_2000 Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Hva er den greieste måten å få slep til land hvis man får motorstopp på en skjærgårsjeep i Indre Oslofjord? Både politiet og Redningsselskapet har vel båter i området. Sistnevnte serverer vel en solid regning i etterkant (som forsåvidt er bedre enn å drive på land Du har vel ordnet deg allerede, men hvor er/ var du og hvor har du båtplass? Rett som det er er det noen BP medlemmer som leser og er ute på farten :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Les forsikringsvilkårene til båten om hvor mye forsikringa dekker ifht redning, evt assistanse. Kan godt hende du er godt nok dekket allerede og ikke trenger å betale for flere medlemskap osv. ------ Men RS medlemskap kjekke å ha ved mer "klønefeil", tom for bensin, tau i propell osv. Er du i fare så har du uansett rett på hjelp og vil få hjelp, medlem eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Jeg siterer fra sist tilsendte tilbud på Totalmedlemskap i R.S: Alle skal få hjelp,men er du ikke Totalmedlem får du en regning i bakkant på minimum kr. 5000.- Blir du Totalmedlem nå, hjelper vi deg gjennom 2015 for kun kr.895,- Hva synes båtfolk flest om denne formuleringen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Tror den er for grovt formulert da den ikke skiller mellom berging og assistanse. Og den gjør heller ikke forskjell på uforsikret og forsikret båt. ---------- Medlemskap er vel "bare" for å sikre seg billig assistanse pga ett eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Denne grove formuleringen førte til at jeg tok kontakt med R.S. på 02016,men her fikk jeg ikke noe klargjøring på dette minimumbeløpet på kr.5000.- . Jeg ble fortalt at det var helt frivillig å motta hjelp fra R.S. Så vet man det. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Beløpet på 500 kommer nok ut fra følgende regnestykke. Det regnes tid fra basen, til basen, og det regnes trolig påbegynt time (litt usikker) 1t koster 1995 kr + moms, da blir det fort 5000 ut av det. Høres kanskje mye ut - og ja 5000 er mye penger, misforstå meg rett. Men en redningsskøyte bruker en del drivstoff, skal betale mannskap - på fast bemannede skøyter - + slitasje etc etc, blir fort kroner ut av det. (driftsutgiftene er nok ikke langt unna summen) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
quantumduck Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 beløpet du betaler avhenger vel av tid og drivstoff medgått osv, altså ingen fastpris å få på telefon. gjetter jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Ved medlemskap i RS har man 3 berginger gratis, vell, nesten gratis. Tar kvar berging meir en 3 timer? , begynner det å koste. Da må man skjølv dekke asistanse..... Sitér dette innlegget Link to post
sjørøver-viking Svart 27.Juni.2015 Del på Facebook Svart 27.Juni.2015 Er du et fattig fant som meg, så skaffer du deg noen lange årer Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 27.Juni.2015 Del på Facebook Svart 27.Juni.2015 Ved medlemskap i RS har man 3 berginger gratis, vell, nesten gratis. Tar kvar berging meir en 3 timer? , begynner det å koste. Da må man skjølv dekke asistanse..... Man har rett til inntil 3 timer fri assistanse. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2015 Del på Facebook Svart 27.Juni.2015 Ved medlemskap i RS har man 3 berginger gratis, vell, nesten gratis. Tar kvar berging meir en 3 timer? , begynner det å koste. Da må man skjølv dekke asistanse..... Tror det er viktig å skille begrepene. Berging er vel å redde båt og/eller mannskap fra en faktisk nødsituasjon, noe en har rett til uansett og det er vel også gratis uansett (?). Assistanse er vel å få hjelp, ikke fordi man er i en potensiell farlig situasjon men fordi man feks har mistet muligheten for fremdrift eller noe, dette dekkes av medlemskap i RS. Og alt etter hvilken forsikring man har så kan man ha dekning til en eller begge deler gjennom forsikringa. -------------- Syns debatten fort gir inntrykk av at man må være medlem av RS for å få hjelp, sånn generelt, uten å måtte tømme lommeboka. Situasjonen er vel motsatt. I nød får man hjelp gratis og de fleste har forsikring som også dekker noe om man feks må ha slep til verksted/havn eller tilsvarende, mer som assistanse som kan utføres av hvem som helst etter godkjenning fra forsikringselskapet. RS sin hovedgeskjeft ovenfor medlemmer er vel i praksis ikke nød, for det har alle rett til, men assistanse pga tau i propell eller slep/hjelp pga andre ting? Tror det er viktig å ikke skremme folk fra å be om hjelp. Samtidig bør en vel også som båteier sjekke opp ørlite ifht hvilken dekning man har gjennom forsikring og evt medlemskap i RS. Grovt sett kan en vel si at "nød" = gratis, "hjelp"= betaling (sjekk forsikringa, eller bli medlem i RS). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.