Jump to content

Motorstopp i Oslofjorden - hva gjør man?


jotto

Recommended Posts

Hva er den greieste måten å få slep til land hvis man får motorstopp på en skjærgårsjeep i Indre Oslofjord? Både politiet og Redningsselskapet har vel båter i området. Sistnevnte serverer vel en solid regning i etterkant (som forsåvidt er bedre enn å drive på land).

 

Er løsningen å ringe 120, eller ringer man politiet?

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post

Hva er den greieste måten å få slep til land hvis man får motorstopp på en skjærgårsjeep i Indre Oslofjord? Både politiet og Redningsselskapet har vel båter i området. Sistnevnte serverer vel en solid regning i etterkant (som forsåvidt er bedre enn å drive på land).

 

Er løsningen å ringe 120, eller ringer man politiet?

 

Man ringer 120.

Så er det selvsagt som Jonas 78 sier, ikke dumt å være medlem av RS, men ringer du 120 så får du hjelp.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

enten få hjelp av noen forbipasserende båter eller ringe 120 og be om hjelp fra redningskøyta.

Koster 895 for medlemskap og da er redning/bistand gratis. 

F.eks kan du ringe de hvis du får noe i propellen og ikke kommer videre, de har ofte dykkere tilgjenglig.

Det er likevel viktig at du tar dine forhåndsregler, kjører man tom for bensin eller andre tullete ting må du kanskje regne med å dekke deler av redningen selv. 

Link to post

anbefaler RS-medlemskap på det sterkeste. Tryggheten er verdt 895 kr i seg selv. Sist sommer var jeg svært uheldig og fikk skyss hjem til egen havn 3 ganger. Hadde jeg ikke vært medlem hadde disse turene kostet rundt 3500kr per tur(påløper ekstra kostnader per NM osv). Det skal sies at alle gangene, var jeg ikke langt fra min hjemhavn og de tok seg heldigvis bryet med å få meg trygt hjem. I år har jeg derimot ikke planer om å benytte meg av RS, samt at forsikringen dekker hjelp mot en egenandel på 500kr. Uansett valgte jeg å støtte RS i år også. 

Link to post

Hvis man har VHF, så ber man om hjelp på VHF'en. Svak effekt og lav antenne (f.eks. håndtholdt apparat) på kanal 16 kan man jo spørre om det er noen i nærheten som kan hjelpe til. Dersom man ønsker å være litt mer diskret kontakter man kystradioen på kanal 66.

 

Uten VHF, å ringe 120 er jo omtrent ekvivalent med kanal 66. Kystradioen kan kanskje relaye ønske om lokal assistanse dersom man ikke er totalmedlem i RS, eller ikke ønsker hjelp fra RS, men dette kan vel Benji svare for.

 

Det er sikkert også en mulighet å ringe brannbåten direkte, men telefonnummer 110 blir litt galt for ting som ikke er nød.

 

EDIT: hva skal man med telefon eller VHF ... er vel bare å poste en tråd på BP som starter med "Trenger umiddelbar slepeassistanse i indre Oslofjord!" så får man sikkert hjelp på flekken :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hvis man har VHF, så ber man om hjelp på VHF'en. Svak effekt og lav antenne (f.eks. håndtholdt apparat) på kanal 16 kan man jo spørre om det er noen i nærheten som kan hjelpe til. Dersom man ønsker å være litt mer diskret kontakter man kystradioen på kanal 66.

 

 

 

 

I forhold til denne tråden så stemer det med kanal 66, men sjekk kanalplanen til kystradiostasjonene for riktig arbeidskanal dersom du ikke er i indre Oslofjord.

Link to post

Eller hvis du er heldig å finne meg i nærheten. Ifjor kom det en anmodning fra Tjøme Radio om det var noen i nærheten av en gitt posisjon som kunne assistere en båt med motorstopp. Det ble slep til hjemmehavn (ganske langt, men ikke så altfor langt unna eget bestemmelssted). Jeg ble fortalt av Tjøme Radio at det var økonomisk vederlag å hente for slepet, men jeg avslo. Jeg syntes det bare var hyggelig å hjelpe. De få ekstra litrene med diesel hadde jeg råd til.

 

Eivind

Link to post

Hvis man har VHF, så ber man om hjelp på VHF'en. Svak effekt og lav antenne (f.eks. håndtholdt apparat) på kanal 16 kan man jo spørre om det er noen i nærheten som kan hjelpe til. Dersom man ønsker å være litt mer diskret kontakter man kystradioen på kanal 66.

 

Uten VHF, å ringe 120 er jo omtrent ekvivalent med kanal 66. Kystradioen kan kanskje relaye ønske om lokal assistanse dersom man ikke er totalmedlem i RS, eller ikke ønsker hjelp fra RS, men dette kan vel Benji svare for.

 

Det er sikkert også en mulighet å ringe brannbåten direkte, men telefonnummer 110 blir litt galt for ting som ikke er nød.

 

 

Hjelp må vi skaffe til alle, noen ganger så bruker også vi både brannbåten/e, Røde Korsbåter og politibåten/e, men som tidligere skrevet i tråden, det går mest på RS sine båter, og det kommer av at veldig mange er medlemmer av RS, og de er bemannet hele tiden.

Ja vi spør ofte - spesielt når det er mye og gjøre og det kan ta tid før man får hjelp - da kaller vi alle båter i området og spør om noen kan hjelpe, og i de fleste tilfeller er det hjelp å hente - mange flinke der ute.

 

Eller hvis du er heldig å finne meg i nærheten. Ifjor kom det en anmodning fra Tjøme Radio om det var noen i nærheten av en gitt posisjon som kunne assistere en båt med motorstopp. Det ble slep til hjemmehavn (ganske langt, men ikke så altfor langt unna eget bestemmelssted). Jeg ble fortalt av Tjøme Radio at det var økonomisk vederlag å hente for slepet, men jeg avslo. Jeg syntes det bare var hyggelig å hjelpe. De få ekstra litrene med diesel hadde jeg råd til.

 

Eivind

 

Håper ikke vi sa at det fantes mulighet for økonomisk vederlag, det har vi ingen anledning til, og kan ikke love det, må bli en sak mellom de to partene som er innblandet. Men at den som får hjelp i det minste burde tilby noen kroner for drivstoff ser jeg som naturlig, burde være folkeskikk det.

 

Men ligger du å driver, så skal du få hjelp, det er det viktigste.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Hva er den greieste måten å få slep til land hvis man får motorstopp på en skjærgårsjeep i Indre Oslofjord? Både politiet og Redningsselskapet har vel båter i området. Sistnevnte serverer vel en solid regning i etterkant (som forsåvidt er bedre enn å drive på land

Du har vel ordnet deg allerede, men hvor er/ var du og hvor har du båtplass?

Rett som det er er det noen BP medlemmer som leser og er ute på farten :-)

Mvh. SAP

Link to post
Guest Avmønstret#

Les forsikringsvilkårene til båten om hvor mye forsikringa dekker ifht redning, evt assistanse. 

 

Kan godt hende du er godt nok dekket allerede og ikke trenger å betale for flere medlemskap osv. 

------

 

Men RS medlemskap kjekke å ha ved mer "klønefeil", tom for bensin, tau i propell osv. 

 

Er du i fare så har du uansett rett på hjelp og vil få hjelp, medlem eller ikke. 

Link to post

Beløpet på 500 kommer nok ut fra følgende regnestykke.

 Det regnes tid fra basen, til basen, og det regnes trolig påbegynt time (litt usikker) 1t koster 1995 kr + moms, da blir det fort 5000 ut av det.

 

Høres kanskje mye ut - og ja 5000 er mye penger, misforstå meg rett.

 

Men en redningsskøyte bruker en del drivstoff, skal betale mannskap - på fast bemannede skøyter - + slitasje etc etc, blir fort kroner ut av det. (driftsutgiftene er nok ikke langt unna summen)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Guest Avmønstret#

Ved medlemskap i RS har man 3 berginger gratis, vell, nesten gratis. Tar kvar berging meir en 3 timer? , begynner det å koste. Da må man skjølv dekke asistanse.....

 

Tror det er viktig å skille begrepene. Berging er vel å redde båt og/eller mannskap fra en faktisk nødsituasjon, noe en har rett til uansett og det er vel også gratis uansett (?).

 

Assistanse er vel å få hjelp, ikke fordi man er i en potensiell farlig situasjon men fordi man feks har mistet muligheten for fremdrift eller noe, dette dekkes av medlemskap i RS. 

 

Og alt etter hvilken forsikring man har så kan man ha dekning til en eller begge deler gjennom forsikringa. 

--------------

 

Syns debatten fort gir inntrykk av at man må være medlem av RS for å få hjelp, sånn generelt, uten å måtte tømme lommeboka. Situasjonen er vel motsatt. I nød får man hjelp gratis og de fleste har forsikring som også dekker noe om man feks må ha slep til verksted/havn eller tilsvarende, mer som assistanse som kan utføres av hvem som helst etter godkjenning fra forsikringselskapet. 

 

RS sin hovedgeskjeft ovenfor medlemmer er vel i praksis ikke nød, for det har alle rett til, men assistanse pga tau i propell eller slep/hjelp pga andre ting?

 

Tror det er viktig å ikke skremme folk fra å be om hjelp. Samtidig bør en vel også som båteier sjekke opp ørlite ifht hvilken dekning man har gjennom forsikring og evt medlemskap i RS. Grovt sett kan en vel si at "nød" = gratis, "hjelp"= betaling (sjekk forsikringa, eller bli medlem i RS). 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...