jotto Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Du har vel ordnet deg allerede, men hvor er/ var du og hvor har du båtplass? Rett som det er er det noen BP medlemmer som leser og er ute på farten :-) Jeg har båtplass i Oppegård Båtforening ytterst i Bunnefjorden. Jeg har ikke fått motorstopp (enda), men det er jo greit å vite hva man skal gjøre... Ellers likte jeg forslaget lengre opp om å bare poste her og be om assistanse ;-) Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Finnes her ikke en app for en slik tjeneste? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Jeg har båtplass i Oppegård Båtforening ytterst i Bunnefjorden. Jeg har ikke fått motorstopp (enda), men det er jo greit å vite hva man skal gjøre... Ellers likte jeg forslaget lengre opp om å bare poste her og be om assistanse ;-) er nok gode muligheter for å få hjelp via BP i indre oslofjord om sommeren :-) Jeg leste ikke godt nok og tolket det som om du lå med problemer et sted og vurderte alternativer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 (redigert) enten få hjelp av noen forbipasserende båter eller ringe 120 og be om hjelp fra redningskøyta. I tilfelle det ikke har kommet klart nok frem fra andre innlegg her i tråden, så synes jeg dette godt kan presiseres en gang til: 120 er ikke nummeret til redningsskøyta, men til kystradioen. De formidler egnet bergningsressurs - og dersom man er medlem av RS vil det som regel være redningsskøyta som kommer. Er man ikke medlem og ikke ønsker å betale for RS-bergning, er det bare å si i fra. Det er litt "overkill" med redningsskøyte dersom alt som trengs er å slepe en liten båt til nærmeste havn i godt vær - er vel derfor det koster så mye, og dermed er ikke nødvendigvis RS-båten egentlig mest egnede bergningsressurs. Jeg tror dette er en god oppsummering/konklusjon av tråden: Kystradioen er det nærmeste man kommer en fasit - uansett om det er akutt nødsfall eller om man bare trenger assistanse. Kystradioen når man på telefon 120, kanal 66 (kystradioens arbeidsstasjon i indre Oslofjord) eller eventuelt kanal 16 (dersom det er nødsfall eller dersom man ikke helt greier å finne ut av hva som er gjeldende arbeidskanal). Dersom man har en sterk preferanse for lokal hjelp, da kan man spørre etter det på kanal 16, og selvfølgelig også veive med armene for å få hjelp, det funker kanskje også avhengig av tid og sted. Politibåten og brannbåten kan nok også gi assistanse, men uansett er det greit å få hjelpa formidlet gjennom kystradioen - de bør ha god oversikt over hvor disse ressursene befinner seg. Å ringe 110, 112 eller 113 gjør man bare dersom det er akutt nødssituasjon, og selv da vil kystradioen på 120 eller kanal 16 muligens være et bedre alternativ (avhengig av situasjon). Dersom situasjonen overhodet ikke er akutt, kan det være interessant å be om hjelp her på BP :-) Ad betaling, ihht lovverket kan vel en sleperessurs kunne kreve bergningslønn (?), får man kommersiell hjelp må man regne med en regning, får man hjelp fra en privatperson er det allminnelig høflighet å gi litt for drivstoffkostnader eller evt en eller flere flasker fra skutas vinkjeller som takk for hjelpa. Redigert 28.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
TerjeFjern Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 På min forrige båt fikk jeg for mange år siden bensinlekkasje i motorrommet i et eksternt bensinfilter (Varslet av gassdetektoren) Kunne ikke starte selvfølgelig og hadde ikke smådeler til å kunne koble forbi filteret og eliminere lekkasjen. Lå ved Kjeholmen inne i Oslofjorden og ringte redningsselskapet da jeg var medlem dengang. Fikk svar om at slik småjobb som sleping kunne man ikke drive med og ba meg å kontakte politibåten som kom og slepte meg til Vassholmene hvor jeg fikk en slangeklemme og en slangestump til å koble forbi filteret. Etter dette har jeg ikke sett noe behov for å være medlem av Redningsselskapet da jeg kun er inne i Oslofjorden med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Generelt, så er vel ikkje oslofjorden den verste plassen å få motorstopp på.. det er vel ingen stadar I Norge ein har fleire muligheter for å få hjelp. Kven ein kontaktar og kor høgt ein spenner opp redningsapparatet, må vera styrt av faregraden I den aktuelle situasjonen. Dette er vel ikkje så lett å meina noko om på førehand. Om redningsselskapet sine prisar for assistanse av ikkje-medlemmar vil eg seia det slik: - Synest ikkje prisen på kr 5000,- pr oppdrag er urimeleg. det er tross alt eit større fartøy med operativ vaktteneste me snakkar om.. Personleg kunne eg ynskja at dei justerte ned prisen for medlemsskap I kystpatruljen til ein tredjedel av dagens nivå. Samtidig som dei sette opp prisen for alle assistanseoppdrag. Dette ville vera meir rettferdig med tanke på at kostnaden vart plassert der den blir generert. Kanskje antal "tulleoppdrag" med full utrykning til båtar med tom drivstofftank og dykking etter lesebriller hadde blitt redusert...? Det er grelt nok dette, men det kostar pengar og kostnaden bør ikkje fordelast på alle medlemmene slik som I dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Er ikke helt enig I at det er tulleoppdrag å gå med full utrykkning til ethvert oppdrag. Selvfølgelig finnes det oppdrag som haster mer enn andre. Men skulle skøytene gå sakte til alle oppdrag ville det bli laaang kø . Derfor forstår jeg det når de gasser på litt. Slik jeg oppfatter det her I Arendal er guttene på skøyta utrolig hensynsfull med tanke på hekksjøer og fortøyde båter. Men når det er nød på gang går de ut på vhf med sikrings melding. Da rekker man å informere nabobåter om faren. Jeg har fått hjelp av guttene på skøyta to ganger i år. Super assistanse og er strålende fornøyd. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Herman Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) I forrige årtusen gikk jeg på kurs for å få D5L. Da fikk vi lære at hvis du ikke var i umiddelbar nød, men ba om hjelp fra en nærliggende båt for å få slep; Da er det viktig å ta kontroll over situasjonen selv. Bruk ditt eget slepetau, fortell hvordan du vil ha slepet osv. I verste fall kan den hyggelige mannen i båten som hjelper deg kreve 10% bergingslønn fordi han reddet deg. Dette selv om du ikke på noen måte følte deg "berget". Jo mer du viser at du ikke er "nød", jo vanskeligere for han å hevde at han reddet deg fra forlis. Forsikringsselskapet vårt har en formulering om hva som gjelder i forhold til bergingslønn. Jeg kan ikke love noe slikt uten at det er godkjent av dem. Betaling til redningsskøyta, betaling for diesel osv er noe helt annet enn bergingslønn, og derfor helt iorden. Redigert 30.Juni.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ChrisGoon Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Ring forsikringa di først, så skal du nok se det blir betydelig billigere :) Valget står vel imellom 2000kr i timen for berging, eller å betale en egenandel til forsikringselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 I verste fall kan den hyggelige mannen i båten som hjelper deg kreve 10% bergingslønn fordi han reddet deg. Dette blir stadig gjentatt. Skulle likt å se en eneste norsk kilde på at det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Er ikke helt enig I at det er tulleoppdrag å gå med full utrykkning til ethvert oppdrag. Selvfølgelig finnes det oppdrag som haster mer enn andre. Men skulle skøytene gå sakte til alle oppdrag ville det bli laaang kø . Derfor forstår jeg det når de gasser på litt. Akkurat derfor burde RS dele seg opp i RS-assistanse og RS-nød/redning. De bruker båter beregnet for de tøffeste oppdragene mulig til å dundre mellom båter med tau i propellen osv. Eller i det minste burde de ha noen "småbåter" av rib type spesialdesignet og utstyrt for assistanse stasjonert i områder hvor assistanse utgjør et stort nok volum. --- Og på sikt kunne de splittet opp og satt ut "assistanse" som eget selskap som kunne koblet seg opp mot forsikringsselskapene, på samme måte som man har en kobling med bilforsikring og bil-redning. Da kunne "Nød/redning" fått bedre fokus og spesialisering innen nød. Samtidig ville medlemmer følt at de pengene de gir i medlemskap går til det som er intensjonen, best mulig beredskap i forhold til havsnød langs kysten, ikke sponsing av svære båter som brukes til å kjøre dieselkanner til folk som går tom eller ta tau ut av propellen. Noe som jo er en viktig oppgave men ikke bør utføres av redningsskøyter. ----- En ambulanse kan sikkert ha en bil på slep og ha en diesel/bensinkanne og noen smådeler på lur, men en redningsbil gjør jobben bedre selv om ambulansene kanskje får litt døtid. Fordelen er at ambulansen har kort utrykningstid og de som jobber i den har spesialisert kompetanse og full fokus på å redde liv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Jeg er I prinsippet enig med deg pinkvin. Å på de stedene med mest trafikk ser vi jo at Rs gjør som du nevner. Med mindre båter som avlaster de enkle oppgavene som Feks tom drivstoff og liknende tilfeller.. Det blir vel verre når trafikken avtar og holde så mye folk på vannet som to båter kreves.. :) Derfor blir det vel enda viktigere at flere støtter opp om Rs. Slik at de får bedre økonomi. :) Redigert 30.Juni.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Herman Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Dette blir stadig gjentatt. Skulle likt å se en eneste norsk kilde på at det stemmer. Ikke alle som bare holder seg i Norge, vet du. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Posidon Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Akkurat derfor burde RS dele seg opp i RS-assistanse og RS-nød/redning. De bruker båter beregnet for de tøffeste oppdragene mulig til å dundre mellom båter med tau i propellen osv. Eller i det minste burde de ha noen "småbåter" av rib type spesialdesignet og utstyrt for assistanse stasjonert i områder hvor assistanse utgjør et stort nok volum. --- Helt enig her, de burde dele . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.