Baltic Startet 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2005 Hva anbefales for rengjøring av gelcoat før en setter på klistremerker (navn, reg.nr., etc...)? Kan en bruke rødsprit? Sitér dette innlegget Link to post
turbobjørn Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 (redigert) Aceton (neglelakksfjerner) eller tynner er utmerket. Rødsprit vet jeg ikke. Redigert 13.Mai.2005 av turbobjørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Aceton Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Baltic Svart 13.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Får en kjøpt Aceton på jernvarehandelen? Hvordan fjerner man slike merker (når/hvis den tid kommer)? Er det forsiktig bruk av varmepistol/hårføner som gjelder i slike tilfeller? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 På en helt ny båt som din ville jeg brukt rødsprit, ikke aceton. Reg.nr. ville jeg satt på ett vindu.... Fjernes med hårføner, det er flere tråder på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Krapyl skrev: Aceton <{POST_SNAPBACK}> Aceton hårtork för värme....... sitter merkena som "berget" så kan du pröva med en isskrapa typ reklam-skrapa dom her plastbitarna 12*10cm med reklamtryck på lite försiktighet med dessa så repar man inte gelcoaten! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
prin435 Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Zalo ? Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Baltic Svart 13.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 (redigert) Ingar skrev: På en helt ny båt som din ville jeg brukt rødsprit, ikke acetone. Reg.nr. ville jeg satt på ett vindu.... Fjernes med hårføner, det er flere tråder på dette. <{POST_SNAPBACK}> Hvorfor rødsprit på en ny båt? Gunga Din skrev: Aceton hårtork för värme....... <{POST_SNAPBACK}> Hvorfor Aceton og ikke rødsprit? Mener du at hårtørker er for varm eller mener du at man skal bruke hårtørker for å varme opp merkene/limet? Redigert 13.Mai.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Aceton løser opp Gelcoat, hvis du tviler, tøm en flaske i kjølsvinet Anbefaler det absolutt ikke!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Avsluttet2 Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Var det ikke isopropanol som ble anbefalt sammen med reg. merkene da?? Rødsprit var i alle fall nevnt som noe en ikke burde bruke. Hvorfor det ene og ikke det andre har jeg ikke peiling på. tj Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Baltic skrev: Hvorfor rødsprit på en ny båt? Fordi det er unødvendig å risikere å matte ned gelcoaten, rødsprit holder lenge.Zalo bør også holde, men rødsprit er mer effektiv til å fjerne voks etc. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Faxen skrev: Aceton løser opp Gelcoat <{POST_SNAPBACK}> Hvis aceton har løst opp overflatebehandlingen i kjølsvinet ditt, er jeg redd noen har lagt på et lag Fenom eller lignende. Aceton løser ikke opp gelcoat. Hvis man bruker Aceton, eller Styren, til å rengjøre før påsetting av merker, er det viktig å påføre vokslag igjen umiddelbart etterpå. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Snoopy Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Holder en knapp på rødsprit, merkene våre sitter i alle fall bra. Ellers har vi ofte brukt neglelakkfjerner uten aceton for å rengjøre flater. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Aceton löser inte upp härdad gelcoat, har aldrig gjort för mig iallafall! aceton på en trasa för att torka bort limrester etc...... (båttillverkarna använder aceton) hårtork för att värma o dra av dekalen/plastfolien, ikke värmepistol det kan lett bli för varmt. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Skipper Worse Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Gunga Din skrev: hårtork för att värma o dra av dekalen/plastfolien, ikke värmepistol det kan lett bli för varmt. <{POST_SNAPBACK}> Enig. Enten brenner du fingrene eller så smelter du klistremerket ogdet blir et hel... griseri. På den andre side går det jo an å holde varmluftpistolen litt lengre vekk fra det som skal varmes opp ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hebbe Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 I og med at Hebbesen besitter et sånn der Origo rødspritapperat så har jeg alltid rødsprit, og den benyttes da også til slike klistremerkeoppdrag. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
kapptein Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Kjenner en skiltmaker - han bruker også rødsprit til slikt (men konjakk til kaffen) Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
NilsPils Svart 15.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2005 Aceton løser nok gelcoat, men ikke så lett. Gjorde en prøve i dag på gammel gelcoat. Måtte gni veldig lenge og hardt for å få litt farge på kluten. Ville likevel ikke bruke aceton eller styren på båten min. Rødsprit må være bra nok for feste av klistremerker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
OT-flyktning Svart 15.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2005 Da jeg jobbet i tett kontakt med et verksted lærte jeg følgende: Til rensing for FETT: det beste - er forbudt idag, meget skadelig det nest beste - teknisk sprit evt rødsprit deretter - aceton men det er jo forsåvidt OT ift klistremerker. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2005 (redigert) Jeg bruker å "polere" med båt voks der hvor merket skal stå. Samme har jeg gjort på bilene også. Dette for å tette porene og fjerner muligheten til luft under merket. Vasking med sterke rengjøringsprodukter som teknisk sprit eller bensin trur jeg ikke så mye på. Anbefaler polering før montering av merker. Redigert 16.Mai.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SRA Svart 16.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2005 Selv brukte jeg, - Varmtluftpistol - for å fjerne gamle merker - En spray (for å fjerne slike merker) som jeg kjøpte på biltema for å fjerne "limguffen" som hang igjen etter å ha fjernet merkene(kunne sikkert brukt rødsprit her) Så langt er jeg kommet, skal nå: - Vasket med rødsprit - limte på nytt navn Sitér dette innlegget Link to post
VP Svart 16.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2005 Rødsprit! Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 17.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2005 (redigert) Har nå sjekket anvisningen for påsetning av rssr sine registreringsmerker. Det kom et slikt med merkene. Der står det: "Underlaget bør være rent, tørt og fritt for fett. Det anbefales derfor å bruke isopropanol til rengjøring, IKKE rødsprit eller annet fettholdig løsemiddel." Tolker det da slik at rødsprit ikke anbefales fordi det er fettholdig. tj Redigert 17.Mai.2005 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 17.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2005 tj skrev: Tolker det da slik at rødsprit ikke anbefales fordi det er fettholdig. <{POST_SNAPBACK}> Aja, så kiritisk er det vel ikke. Satte Tolldirektoratets merker på min båt etter kun ha å vasket med godt Zalo-vann. Har hengt meget godt siden mars 2003. Båten har ligget ute hele tiden siden. Rødsprit er godt nok i lange baner. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
OT-flyktning Svart 17.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2005 tj skrev: ...fettholdigløsemiddel.... Tolker det da slik at rødsprit ikke anbefales fordi det er fettholdig. tj <{POST_SNAPBACK}> Dette må da være en skriveleif. Vi brukte teknisk sprit for å avfette rustfrie kappilarrør før de ble loddet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.