REM Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Lurer jammen på om det var slik at den helgen jeg hadde gran-ved på bålet om kvelden i stedet for bjørk var til sjenanse for noen.... Forbanna uting det der med å brenne granved på bålet. Bråket er uutholdelig for sensible ører, og det er det tydeligvis en del av. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Nei, man trenger ikke forsvare denne bruken da den ikke virker forstyrrende på de tidspunktene bruken forekommer. Nei, den virker naturlig nok ikke forstyrrende for deg som eier aggregatet. For oss andre derimot kan det være en plage. Jeg skjønner ikke hva folk skal i uthavn å gjøre når de ikke kan klare seg et døgn engang uten 230 volt uten å måtte fyre opp kraftverkene sine. Det er jo som å feriere på en midtrabatt på motorveien til tider! Men jeg har gitt opp hele uthavngreiene, trivselen er borte med slike holdninger som vi ser her. Som Lars H sier, når det er roligere i gjestehavnene enn i uthavnene sier det sitt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Hei, Det er helt tydelig at noe skal man alltid irritere seg over. Tydeligvis ikke mye takhøyde for andres interesser her. Det er faktisk ikke slik at alle vil ha fred og ro. Ikke minst den yngre garde. De har akkurat like stor rett til å drive med sitt spill og leven som alle andre. Om det er støyende lek, stereo, eller aggregat, så er vel ikke problemet større enn at man kan si I fra og at det blir tatt til etteretning. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Forbanna uting det der med å brenne granved på bålet. Bråket er uutholdelig for sensible ører, og det er det tydeligvis en del av. Hva som er bråk er litt avhengig av om det er en lyd som er naturlig eller ikke i de omgivelsene man er i. Nei, den virker naturlig nok ikke forstyrrende for deg som eier aggregatet. For oss andre derimot kan det være en plage. Jeg skjønner ikke hva folk skal i uthavn å gjøre når de ikke kan klare seg et døgn engang uten 230 volt uten å måtte fyre opp kraftverkene sine. Det er jo som å feriere på en midtrabatt på motorveien til tider! Men jeg har gitt opp hele uthavngreiene, trivselen er borte med slike holdninger som vi ser her. Som Lars H sier, når det er roligere i gjestehavnene enn i uthavnene sier det sitt... Liker ! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Jeg legger meg helst på svai når jeg vil ha en stille aften, da skal det en del til for at andre plager meg for mye. Noen ganger legger jeg meg til fjell eller gjestehavn, og da må man bare være forberedt på litt av hvert, siden man er prisgitt folkevettet til naboene. At et aggregat kan virke forstyrrende på en stille dag er åpenbart for meg, men om en nabo har behov for å lade en time eller to så klarer jeg alltids å leve med det. God båtsommer, får håpe det ikke bare blir plagsomt :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Men all denne unødvendig støyen skal det altså bli slutt på i store deler av "løypa" nedover Sørlandet, pluss Hvaler/Færder osv. Sammen med tømming av septik i sjøen. Så det er vel bare for de som ønsker å drive med "unødvendig støy" å holde seg i de havner og uthavner der det er lov. Så kan de andre bruke havner og uthavner der det ikke er lov. ----------- Syns det er en elegant og grei løsning. Og om en ser på kartet så har jo de som ønsker fredelige turer på sjøen uten unødvendig støy blitt tildelt ganske store og fine biter av Sørøstlandet. Samtidig vil det ikke bli noe problem for de som ønsker unødvendig støy å finne havner der det er lov. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Nytt regelverk er vel på banen. Agregat under 3 kw blir tillat brukt kun med redningsvest på, dersom barn ser på. Over 3kw, er det lov uten redningsvest, såfremt barn ser på , men ikke uten samtykkeerklæring i 3 eksemplar fra minimum 36,9% av båtene i en radius på 200 meter. Dersom båteiere ikke er til stede, kan stedfortreder underskrive, med vedlagt fullmakt. Skjema finnes ved nærmeste lensmannkontor. God sommer. Jeg begynner å bli gammel tror jeg, for motorlyd gnager sakte men sikkert på tålmodigheten min etterhvert. Kjører vi for motor greier jeg kanskje 2 timer før jeg er lei og lengter til land. Seiler vi kan vi holde på hele dagen. 10-12 timer går fint. Når jeg kommer til havn vil jeg gjerne få slippe å høre mer motorlyd. Men det tar vi hensyn til. Ligger oftere og oftere på svai, så langt fra folk/båter som mulig. Er det nabobåter i same bukta , og de starter motor, så er det svært hørbart. og jeg merker blodtrykket synker når de skrur av igjen, eller reiser. Vi var med en vennegjeng på seilbåt i Karibien ett par år. Der gikk aggregatet 24/7 pga Aircondition, Isbiter og Fryser. Jeg hold på å bli gal. Sov nesten ikke hele ferien. Ihvertfall ikke godt. Unntatt den natta aggregatet stoppet, selv om det ble varmt etterhvert.. Nei spar oss for unødvendig motorstøy. Det finnes mange alternative energi kilder. For strøm kan Solcelle og Efoy-brennceller nevnes, for varme finnes det mange støyfrie måter å brenne på, alt fra gassbluss til bål.. Det sagt så kan dere egentlig gjøre som dere lyster alle mann. Men jeg holder meg på behørig avstand hvis jeg får det til. Hvis det ikke er fest. Da er Motorhead fortsatt favoritten. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Om det er støyende lek, stereo, eller aggregat, så er vel ikke problemet større enn at man kan si I fra og at det blir tatt til etteretning. Sånn fungerer det desverre ikke. Om man sier fra blir det diskusjoner, stå på krava og generelt dårlig stemming i havna. I praksis blir det heller slik at vi som plages tusler bort med halen mellom beina, og prøver å finne en plass der det går an å slappe av. Mye som med mobbing på skolene, der det er mobbeofrene som flyttes og ikke mobberne. Og vi som ikke vil plage andre eller plages selv blir fullstendig overkjørt av de som ser det som en menneskerett å bråke så mye de vil hvor og når de vil. Er det virkelig sånn vi båtfolk vil ha det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det må være slik at den som skal bråke spør om lov, og ikke at den som vil ha ro skal spørre om det. Lek, musikk der må vi tåle, men aggregater er til nødbruk. Ellers så får bråkmakerne bruke dagen på å finne en bortgjemt plass. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
VannTro Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Et tilbud om en kabel om bord til naboer som kanskje også trenger litt lading er aldri feil og om jeg skulle få spørsmål om å ikke benytte aggregatet så er jeg nok ikke vanskelig å be, men det har aldri skjedd. Det er heller ikke slik at en slik løsning benyttes i tide og utide(i hvert fall ikke av meg) og med 180 amp. lading er det faktisk ganske så begrenset behov man har. Her på forumet svart-males løsningen av mange ser jeg, men i praksis er opplevelsen en helt annen. Å dra et bensin-aggregat på land og kjøre hadde jeg nok ikke gjort, men jeg har opplevd flere som gjør det uten at jeg klarer å irritere meg så mye over det om det brukes begrenset og på en tid hvor det likevel summer motorer over en lav sko med glade barn og ungdom som lærer å nyte av sjølivets gleder. Er dere som er så mot strømaggregat like "surmaga" over jollekjøringen til kommende generasjoner ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Lek, musikk der må vi tåle, men aggregater er til nødbruk. Nåja. Jeg synes folk bør tenke seg om to ganger før de fyller en populær uthavn med høy musikk og/eller dårlig musikksmak, samt dersom de lar unga få leke fritt med bråkende leketøy over lengre tid midt blandt masse andre folk i uthavn, som f.eks. jolle med totaktsmotor. Er dere som er så mot strømaggregat like "surmaga" over jollekjøringen til kommende generasjoner ? Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg har sett klaging her på forumet, ja. Litt kjøring med jolle med påhengs må man tåle, men å la ungene surre rundt i sikk-sakk mellom andre båter i uthavn med bråkete motorer, det er noe ufint. Mine egne har så langt bare fått leke med årer, men nå har vi fått både seiljolle og en gammel totaktsmotor ombord. Elleveåringen var faktisk skuffet da han så totaktsmotoren ... "det er jo så morsomt å ro!" :-) Redigert 30.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Jollekjøring, ja til og med dårlig musikk, er mye bedre en den helt monotone duren av en forbrenningsmotor som går på jevnt turtall og er helt konstant både i lydstyrke, frekvens, og avstand/retning. Det er det som går i margen på meg... Det sagt er det også bedre med mange støykilder og variasjon, enn en enkelt motordur som bryter stillhet. Jeg forstår faktisk ikke dette behovet for lading. Jeg har ikke hatt 220V tilkoblet siden jeg fikk Solcelle ombord, og solceller koster ikke mer enn ett aggregat, og i tillegg er det vedlikeholdsfritt og gratis i bruk.... Men såklart, jeg griller på kull og utsetter vaffelspisingen til familieselskapene på land da... Det er nå tilogmed blitt fredelig i nabolaget hjemme, etter at de fleste er gått over til robotklippere, så at det skal være nødvendig og tilogmed ønskelig med motordur når man er ute i naturen, det skjønner jeg faktisk ikke. Redigert 30.Juni.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Er dere som er så mot strømaggregat like "surmaga" over jollekjøringen til kommende generasjoner ? Ikke hvis de tar ørlite hensyn til de andre i havna. Så vi som foretrekker stillhet og fuglekvitter som friluftsopplevelse i stedet for støy og eksos er surmaga? Mulig det, men det er en grunn til at man oppsøker uthavner. Som nomen sier, det skulle ikke være nødvendig å måtte spørre pent om ro fra aggregater i ellers fredelige uthavner. Slikt burde være en selvfølge. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Man bør ta hensyn til at andre ønsker fred og ro når de oppsøker naturen, samtidig som at man også må tolerere forventelig støy og leven på sjøen og i uthavner utenfor nasjonalparker. Redigert 30.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Grei oppsummering tobixen. Men dette med å ta hensyn er det ikek alle som er like flinke til lenger. Jeg har opplevd å bli vekket av nabobåtens aggregat klokka 07:00 fordi det var på tide å sette på kaffen, og båten kun hadde 230V komfyr! Slikt bidrar ikke til gode relasjoner i havna, det finnes enkle og greie alternativer som ikke lager lyd i det hele tatt! Hvorfor skal man legge opp til å bråke når man kan la være? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 -jollekjøring og livlig lek blir det nok fort slutt på om man stiller seg opp og fotograferer barna, litt skjult, men synlig for deres foreldre... Helst ikledd caps, rumperaske på magen og solbriller.. Men det er jo en viss fare for å bli uglesett etterpå og du kan ikke regne med hjelp til å løsne fortøyningene når du skal dra.. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Denne har vel vært oppe i en lignende tråd tidligere men det er vel på tide å innse at muren har(de) falt og tenke nytt.... Når OB kan kan vel vi og D var vel D jeg skudd-to-to-say.... En natt i Pollen i Arendal opplevde jeg engang en svenske som ville at Arendal havn skulle sove om natta. Det var klokka to en julinatt. Hviskende stemmer og latter klang svakt over det blanke vann. Da stakk denne svensken hodet fram fra båten sin og ropte:"Nu måste ni vara tysta".Det høres meget patetisk og håpløst ut. Et menneske, en svenske, som ville mane en hel sommer, en verden, til søvn og taushet. Tønsberg havn er en het sommersang, selv når det regner.Hun synger lavt hele natta.Sove skal hun ikke før i september. Visste dere at det er mye mer miljøvennlig å bruke en Honda bensingenerator enn grillkull.... Gi gass sier nå jeg. Redigert 30.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Nei, dere får bare ture på! Så får vi som vil ha fred og ro holde oss i gjestehavnene i stedet. Eller hjemme.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bay_liner Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Sommeren er jo ultra kort og vintrene så lange så det går nok bra..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
HansO Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det var veldig hvor denne tråden engasjerer. Ungene må jo få lov å lære seg å bli glad i sjøliv. Noen foretrekker årer, og andre liker motor. Slik er det. Og det må det få lov å være. Så får vi finne oss i litt støy i sundene, og heller lære barna at de holder seg unna båtene i havna. Målet er jo å få de til å bli glad i sjølivet. Små honda aggregater på miljøbensin til varming av vann og lading av batterier må kunne gå ann i korte perioder. Det er ikke noe verre enn de som starter opp det store aggregatet og lar båten trotle på tomgang i flere timer utover formiddagen. Røken fra Pentaene brer jo om seg over holmer og skjær som forurensingen i Beijing. For ikke å snakke om de som forsøker å manøvrere seg inn i uthavnene med for stor båt, knatrende baug trustere og raslende anker kjettinger nattestid. Dette har vekket og foraget meg mer enn en gang - og langt mer enn barn som leker. Viktig at alle viser tilstrekkelig hensyn. Innføring av kardemommeloven på sjøen synes å være et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Helt enig med telfjord her. Det blir jo helt håpløst om noen skulle få lov og dominere med sine særinterresser. Til de mest ekstreme her så vil jeg forslå at de legger feriene sin til et bibliotek , Egentlig så er det noen få gjengangere her som klager på det meste. Kanskje dere egentlig ikke trives I båt I det hele tatt. Det er jo en kjent sak at har man interne stridigheter så hjelper det alltid og få en ekstern fiende. Jeg har hatt båt I 25 år. Kan nesten ikke huske å hai opplevd noe av dette som nevnes I tråden her som et problem. Hvor er dere er dere som sliter så fælt med naboer som bråker som det ikke nytter å snake med? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Jeg bryr meg lite om aggregat/tomgangskjøring på dagtid. Jeg koser meg faktisk med tanken på at folk kan ha komfort i uthavn også. Personlig vil jeg heller ha litt lyd av et aggregat en lukten fra en grill rundt meg. Jeg liker maten fra grillen, men lukten vil jeg helst unngå. Kunne ikke falle meg inn å kritisere noen for grilling av den grunn. Selv ligger jeg veldig sjeldent med andre i uthavn, i fjor ble det til sammen 4 dager med selskap. Jeg har kvittet meg med alt av gass/parafin i båten. Gass skremmer både kona og meg for mye. Parafin stanker fysj inne i båten. Da blir det strøm, og da må det lades av og til.Vi kjører full komfort når vi er ute. Jeg aksepterer ikke argumentet med at siden du vil leke Robinson uten komfort så må jeg det også. Kos dere på det viset dere trives best med og la andre kose seg slik de vil. Jeg synes det er ufint å dra moralkortet. At man har annen økonomi enn andre og dermed kan velge "snillere" løsninger er også argumenter man bør unngå å bruke for å få andre til å gjøre som deg.Selvfølgelig skulle jeg gjerne kunne ligge noen dager i uthavn uten å lage en lyd eller lage noen som helst lukt. Men foreløbig skjer det det ikke, alternativet blir å ikke ligge i uthavn. Og det er da ikke et mål at bare noen få godkjente rikinger med alt på stell skal kunne gjøre det. Jeg skjønner godt når et ungt par i begynnelsen av tyveårene kommer og ankrer opp i deres nyinnkjøpte seilbåt at de ikke er i nærheten å ha de samme komfort-tingene tilgjengelig som oss. Jeg har vært der selv, og jeg husker hvor glad jeg var hver gang noen delte det de hadde med oss.Barn som leker i små joller gleder meg også. Jeg ser krabater som får et positivt forhold til sjøen og båtlivet. La barna leke og la de voksne kose seg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det var veldig hvor denne tråden engasjerer. Ungene må jo få lov å lære seg å bli glad i sjøliv. Noen foretrekker årer, og andre liker motor. Slik er det. Og det må det få lov å være. Så får vi finne oss i litt støy i sundene, og heller lære barna at de holder seg unna båtene i havna. Målet er jo å få de til å bli glad i sjølivet. Små honda aggregater på miljøbensin til varming av vann og lading av batterier må kunne gå ann i korte perioder. Det er ikke noe verre enn de som starter opp det store aggregatet og lar båten trotle på tomgang i flere timer utover formiddagen. Røken fra Pentaene brer jo om seg over holmer og skjær som forurensingen i Beijing. Jo sånn må det være, der det er lov. Men de som ønsker det slik får finne sine egne plasser der det er lov på Sørlandet og ytre deler av Oslofjorden, eller forsåvidt resten av landet, men der er det jo som regel plass nok ;-) I store deler av det tettest trafikkerte området om sommeren vil faktisk alt som er listet over av unødvendig støy være ulovlig, det må man forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Sommeren er jo ultra kort og vintrene så lange så det går nok bra..... Det er sant. Dette er mest fremtredende noen få måneder om året, det kan vi leve med. De andre månedene er det fredfult og fint ute på holmene Til de mest ekstreme her så vil jeg forslå at de legger feriene sin til et bibliotek , Kanskje dere egentlig ikke trives I båt I det hele tatt. Kanskje det tvert i mot er de som ligger så lenge på samme sted at de må lade med aggregat som ikke liker seg på sjøen? Kanskje de kunne få satt båten sin på en campingplass, med 220V kabelen koblet permanent til, og levd like godt med det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Ja, nå har jeg hørt det og. Ligge som sild i tønne i svette, trange og støyende gjestehavner fordi man vil slippe bråket i naturhavnene. Er det mulig At vi velger gjestehavner, har litt med at vi tross alt ikke lenger er like glade i å hoppe i land på glatte svaberg, jeg blir tross alt 72 år til høsten. Jeg trodde du visste at vi aldri har lagt ferien til fellesferieinfernoet, og heller aldri kommer til å gjøre det, hverken i naturhavner eller gjestehavner. Vi har nå vært ute i 6 uker og begynt på den 7-ende. Du verden så fint det er på den tiden. Men nå skal vi hjem! Nå ligger vi riktignok i Strömstad frem til imorgen kl.1200, men det er motvillig. Jeg har vært hos veterinæren for "avmasking" av skipshunden som kun er mulig her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.