Jump to content

Elektrisk grill og vaffeljern i uthavn.

Mr.Andersen

Recommended Posts

Det kommer an på om man blir tilbudt vafler :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hva synes medlemmene her om kjøring av aggregat for å grille og steke vafler på land i uthavn?

Det hadde ikke gjort meg noe verdens ting. Greit å ha en 25-30 meter skjøteledning så man kan gjemme aggregatet litt vekk.

Det er ellers for mye annet som skjer i verden til å irritere seg over sånt. Grill, stek vafler og kos dere så mye dere orker  :thumbsup:

Det kommer an på om man blir tilbudt vafler :-)

Det har alt å si  :smiley:  :smiley:  :smiley:

Guest Avmønstret#

Selv har jeg med blender som jeg blander frokostsmootie med 0700, kverner kjøttdeig til middag og knuser is til drinken med om kvelden. Har aldri fått noen sure bemerkninger. Er aldri andre båter i de havnene jeg bruker, deilig med god plass rundt seg når man er i uthavn og jeg kan knuse is i blenderen til langt på natt uten at noen bryr seg. 

bilde

Der kommer veldg an på, ligger man ute på en idyllisk holme, og noen drar igang ett aggr. Er det ikke greit.

Er det en travel uthavn men massevis av båter og liv og røre, er det ikke krise.

At det er en og annen som gjør dette er bagateller, men se for dere at dette blir standarden.

10-15 aggregater står og durer og går med ulike tidspunkter iløpet av dagen.

En skal bare koke kaffee, en annen steke vafler, den tredje måtte bare lade litt.

Er ikke mye idyll igjen på vannet da.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Den typen bærbare agregater det er snakk om her, hondaen inkludert, er kun for nødbruk spør du meg. Støyer for mye uansett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er ikke litt av båturens glede å leve litt primitivt da? Må si jeg hadde irritert meg over støyen dette medfører å hadde nok funnet meg en annen vik hvis det hadde blitt fyret aggregater i tide å utide. Køl grill funker fortsatt. Å skal man absolutt ha vafler. Kan man jo legge seg i gjestehavn

Norske båter er best!

Jeg har det vaffeljernet som det er linket til over, brukes på gassblusset, og vaflene er minst like gode som hjemme.

Støtter fullt ut tanken om å leve litt ptrimitivt/enkelt i båten, vi har all værdens luksus det andre 49 ukene.

Har selv Kipor 1000 watt i båten, brukes i hjemmehavna da det ikke er strøm der (støvsuging o.l) og er tenkt som nødaggr. I båten.

Og fyre det igang i uthavn er ikke aktuelt, de få timene med stillhet i året skal man ta vare på.

Hva synes medlemmene her om kjøring av aggregat for å grille og steke vafler på land i uthavn?

Det er vel ingen lov mot det? Bortsett fra på Koster, kanskje, der er det vel forbud mot aggregatkjøring?

Fra et ingeniørstandpunkt og enøkperspektiv så er det veldig lite elegant å kjøre aggregat for å lage varme. Jeg tviler på at seilbåtfolk gjør slikt i allefall ;-)

Noe usikker på hva trådstarters spørsmål egentlig innebærer - er dette noe du han har tenkt til å gjøre, er det han har observert bli gjort, eller er det rett og slett trolling?

Det er jo ellers stor forskjell på å ligge på svai med dempet aggregat og kjøre elektrisk grill ombord og å ta med seg bærbart aggregat på sandstranda, slå seg ned like i nærheten av andre og dure på. Det siste er definitivt dårlig folkeskikk.

Vi har jobbet mye med pussing på båten i det siste, med sandpapir og pussemaskiner - lite hyggelig arbeid sett i et naboperspektiv. I båthavna støver vi ned båtnaboer og landnaboene klager på støy. Vi holdt litt på i Moss, ved gjestehavna - det gikk fint på dagtid på ukedagene, men da det ble helg og folk satte seg ned med klappstoler på brygga og skulle nyte sola med ei øl, da var det ikke akkurat aktuelt å starte opp pussemaskiner. Vi gjorde det på svai i uthavn og, men lå det en annen båt der da vi kom, så valgte vi et annet sted. Jeg fant ut at det beste er egentlig å pusse mens man er i drift, da støyer man jo ikke mer enn motorbåter allikevel ...

Ellers, støy og forurensing er dessverre noe vi må leve med. Nå i det siste er det begynt å komme et ekstra lite irritasjonsmoment: droner. Enkelte båter støyer svært mye i drift - det finnes vel ingen lovreguleringer, det er vel lov å støye ubegrenset mye med en båtmotor? En kullgrill kan jo forsåvidt også forurense og sjenere andre folk. Jeg har opplevd å bli bedt om å finne et annet sted å grille, av en nabo som ikke likte grillukt. Det var ved et badevann, ganske tettpakket med folk og alltid folk som griller.

En ting jeg har tenkt på, vi båtfolk (underforstått, eiere av båter med motor) bør vel gå litt stille i dørene av og til og prøve å ikke provosere. På land er det strenge ferdselsrestriksjoner for motorkjøretøyer, det er ingen selvfølge at det skal være lov å ferdes fritt med motoriserte fartøyer i fine naturområder og nasjonalparker.

Støtter fullt ut tanken om å leve litt ptrimitivt/enkelt i båten, vi har all værdens luksus det andre 49 ukene.

En viss standard må jeg visst ha for å få med meg familie og venner på båttur, samt få aksept for uthavn fremfor gjestehavn, så da så. Men kjøkkenelektriske dippedutter har vi så langt greid oss uten, håper vi kan fortsette slik :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Klart man ikke skal tilbake til steinalderen, men å måtte vaske opp i litt lunkent vann en gang iblant samt ikke kunne dusje hver dag bør ikke være det som

vipper folk av pinnen..

Er interessen for båtlivet så skjør, kan man like gjerne legge inn årene med en gang og kjøpe bobil. eller dra på 3 uker charterferie, billigere er det sannsynligvis også :wink:

For å si det slik ... i forrige båt hadde vi en liten periode hvor dieselvarmeren virket, vi hadde ikke noe varmtvann, og dusj ... jo, faktisk, vi hadde en tometer lang dusjslange koblet til på badet, akkurat lang nok til at man kunne dra den ut gjennom luka og krøke seg sammen på dekk når det var mørkt og dusje i friluft i kaldt vann. Tre barn og to voksne i en 29 fots Naver fra 1978.

Nei, det var ikke stenalder - vi hadde jo internett ombord som av og til virket, 12V-kontakter og USB-kontakter for lading av telefon, LED-lys og gode greier, men oppvasken gikk stort sett i kaldt vann (en enorm oppgradering fra "oppvasken gjøres i saltvann mens man bøyer seg over ripa på le side" som jeg hadde i forrige båt)

Landstrøm var et must utenfor sesong ... eller kanskje det var dyna som var for tynn? Skjønner det ikke helt, vi drev jo og teltet vinterstid da vi var yngre. :-)

"Nådestøtet" kom påsken 2014, da vi kom inn i kuling og regn i Resö, motoren fusket og stoppet opp i det vi lette etter en fin plass å legge til, og vi var søkkbløte og forfrosne, og dieselvarmeren virket ikke lengre. Jeg undres på om vi hadde glemt igjen vifteovn hjemme, jeg husker i allefall at vi fikk låne en av naboen.

Jeg har veldig gode minner fra Resö, veldig hyggelige båtnaboer og eldstesønnen har satt i gang en påsketradisjon med skatterebusgodterijakt - men allikevel, det var vel den kvelden vi bestemte oss for å oppgradere til mer komfortabel båt :-) Nå har vi plass til gjester, og fruen har ingenting i mot å sove i uthavn. Eldstesønnen klager riktignok mye og ofte på at internett er for tregt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Min mening er at vi ikke ønsker unødig støy i uthavnene, enten det måtte være mange eller få mennesker der. Kjøre aggregat for å bruke elektrisk grill er totalt unødvendig. Du kan grille med kull eller gass, begge deler er helt støyfritt. Vafler steker du elegant etter tips over. Det handler om å innrette seg for å ta hensyn til andre, ikke bare egen komfort.

Guest Avmønstret#

Droner og andre "flygreier" er spesifikt forbudt i maritime nasjonalparker, sammen med vannscooter, tømming av septik osv. 

Ettersom i praksis hele ytre Oslofjord og hele Sørlandet blir/er maritime nasjonalparker vil nok et par år med tilvenning og håndheving av loven gjøre at "unødvendig støy" vil forsvinne. 

Men når man ser på kartet så vil de som ønsker mer støy i uthavner/havner fortsatt ha områder de kan bruke, men da i hovedsak "på innsiden" (vannscooter kan bli litt problematisk å få til en del plasser mtp de generelle reglene om avstand fra land). De maritime nasjonalparkene dekker ofte "ytre rad" på utsiden og godt ut i havet.

----------

Har ikke helt finlest foreskriftene men tipper det er noen juridiske vendinger mtp "unødvendig støy", uten at jeg har lagt merke til det konkret. Får kikke på det ved anledning. 

Konkret ifht aggregat så er det vel egentlig "bare" å ha ett som ikke lager unødvendig støy. Ligger man på svai og det blåser litt osv så trenger det jo ikke å være til plage for noen. Men en blikkstille kveld kan det samme absolutt være unødvendig støy. 

-----------

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Sjekket kjapt forskriften for Hvaler, den er veldig enkel i det generelle og samtidig er den konkret ifht "modellfly", vannscooter, motordrevet isbor :-) osv. Men generelt så er "unødvendig støy forbudt". Mao bør det være enkelt nok, ligger man i en en uthavn i en av nasjonalparkene bør man slippe både drone, vannscooter, dance og svensktoppar, aggregat, tomgangskjøring for lading osv:

7.2 Støy

Unødvendig støy er forbudt.

------------

Så dette er egentlig ikke så mye å drøfte. De som ønsker havner og uthavner med støy må velge havner der det er lov. De som ønsker seg havner uten unødvendig støy velger sine havner. 

Men forbud mot unødvendig støy i maritime nasjonalparker betyr jo selvsagt ikke at det er fritt frem i alle andre områder, de generelle reglene og folkeskikken gjelder vel sånn ca fortsatt, men den varierer jo veldig da :-)

Den store fordelen er jo for de som hverken har behov eller ønske om aktiviteter som genererer støy når de er på ferie, de har fått store og sentrale områder hvor unødvendig støy rett og slett ikke er lov. Umiddelbart vil en jo tenke at småunger med påhengs også er uaktuelt i slike områder. 

Helt innenfor Nystekte vafler og hjemmebrent er det beste jeg får

Nystekte vafler er veldig godt, men det er helt "uttafor" at noen skal påføre andre unødvendig støy fordi de selv ønsker vafler eller varm vann.

Håper på utvidede nasjonalparker slik at vi unngår slikt i fremtiden. Men det burde være unødvendig for å få folk til å forstå hvordan man bør oppføre seg i en uthavn.

Fastmonterte, saktegående agregater er mulig å støydempe slik at nabobåten ikke vil oppdage at du kjører agregat. Selv har vi eksosseparator som slipper ut eksosvannet under vannlinja, og eksosdemper både før og etter separatoren. Vi har i tillegg batteribank og inverter som er dimensjonert til å handtere både vaffelsteking, elgrill og mere til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...