Bidevind Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 ...Jeg har hatt båt I 25 år. Kan nesten ikke huske å hai opplevd noe av dette som nevnes I tråden her som et problem. Hvor er dere er dere som sliter så fælt med naboer som bråker som det ikke nytter å snake med? Kanskje det ikke har noe med hvor vi er, men hvordan vi er. Hva som oppleves som (unødvendig) støy er forskjellig fra person til person. ... Vi kjører full komfort når vi er ute. Jeg aksepterer ikke argumentet med at siden du vil leke Robinson uten komfort så må jeg det også. .... Men andre skal akseptere at dere støyer fordi dere vil ha full komfort for egen del? Forstå det den som kan. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 At vi velger gjestehavner, har litt med at vi tross alt ikke lenger er like glade i å hoppe i land på glatte svaberg, jeg blir tross alt 72 år til høsten. Jeg trodde du visste at vi aldri har lagt ferien til fellesferieinfernoet, og heller aldri kommer til å gjøre det, hverken i naturhavner eller gjestehavner. Vi har nå vært ute i 6 uker og begynt på den 7-ende. Du verden så fint det er på den tiden. Lars H. Her er løsningen, man tilpasser bruken etter egne og andres behov. Så har man det mye hyggeligere Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Helt enig med telfjord her. Det blir jo helt håpløst om noen skulle få lov og dominere med sine særinterresser. Til de mest ekstreme her så vil jeg forslå at de legger feriene sin til et bibliotek , Egentlig så er det noen få gjengangere her som klager på det meste. Kanskje dere egentlig ikke trives I båt I det hele tatt. Det er jo en kjent sak at har man interne stridigheter så hjelper det alltid og få en ekstern fiende. Jeg håper ikke det var meningen at jeg skulle føle meg truffet av den der. Jeg synes ikke jeg har for vane å klage i utide, men å fyre opp aggregate for å grille elektrisk i uthavner var så dumt at jeg bare måtte si noe.... Så å dominere omgivelsene med aggregat er helt greit, men om man sier at man ikke liker det er man ekstremist? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Man har dimensjonene "båtliv" og "sjøliv", men man kommer ikke helt utenom dimensjonen "naturidyll" - og den forsvinner jo mer maskineri, forurensingskilder, støykilder og (tildels også per se) komfortfaktorer vi drar med oss i naturen. For ikke å snakke om de som forsøker å manøvrere seg inn i uthavnene med for stor båt, knatrende baug trustere og raslende anker kjettinger nattestid. Dette har vekket og foraget meg mer enn en gang - og langt mer enn barn som leker. Hm, jeg føler meg skyldig her ;-) Det er en av ulempene med stor båt - jeg savner litt det å gli lydløst inn for seil i en uthavn, droppe ankeret lydløst og dra igjen lydløst for seil neste morgen. Vi kjører full komfort når vi er ute. Jeg aksepterer ikke argumentet med at siden du vil leke Robinson uten komfort så må jeg det også. Kos dere på det viset dere trives best med og la andre kose seg slik de vil. Jeg synes det er ufint å dra moralkortet. Jeg minnes en tegneserieklisjé, hvor en fjellklatrer strever seg opp mot en fjelltopp, ekspedisjonen har antageligvis vært planlagt i måneder, og det er uvisst hvor mange dager fjellklatreren har klatret for å komme seg dit han er. Han greier akkurat å kreke seg opp på platået på toppen, og blir overrasket over å se at han ikke er alene der, det er allerede folk der. Kanskje de har kommet med helikopter, eller kjørt opp langs bilveien som er anlagt på baksiden av fjelltoppen. De som er på toppen har full komfortfaktor, dekket bord, champagne, etc. I noen varianter er det kanskje bebyggelse og parkeringsplass på toppen. Man kan bare forestille seg hvor ergelig dette må føles for fjellklatreren. Jeg kan tenke meg at en del kajakkpadlere o.l. har det litt på samme måten; de sliter og strever for å komme seg noe sted, og når de kommer frem må de greie seg med det utstyret det er plass til i kajakken. Samtidig kan de risikere å måtte dele den lille flekken med sandstrand med folk som kommer feiende inn i gigantiske hekksjøgenererende båter, drar med seg bærbart aggregat til land, steker vafler og griller på elektrisk grill, og det helt uten å dele. På land (som i "innlandet" og "fjellet") er det passelig greit - ser man an kartet og går langt nok, så havner man i lovbeskyttet villmark, der kan man være ute i naturen, i fred og fordragelighet, uten å "plages" med støy, biler, eksos og sivilisasjon. Slik er det ikke langs kysten - det finnes ingen sted en kajakkpadler kan slippe unna hekkbølger, bråk og leven, og være bare sammen med andre kajakkpadlere. Jeg har ingen erfaring med kajakkpadling, men jeg innbiller meg at dersom man man skal ferdes relativt trygt i kajakk og nyte naturen, må man unngå sommermånedene for alt det er verd - og selv ikke i skuldersesongen kan man føle seg trygg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Ting kan sikkert forklares på så mange måter. Men jeg liker det litt enkelt. De som velger, med vitende og vilje, å støye unødvendig "midt i naturen" når det er andre mennesker til stede som høyst sannsynlig ikke setter pris på det. Ja de gir faen i andre folk og prioriterer seg selv foran andre. Det er vel så enkelt som det. Den gode gamle egoismen. --- Og så skubber en selvsagt 1001 unnskyldninger og forklaringer foran seg, "jeg nekter å fire på komforten i uthavn" :-). Men det dummeste og kanskje verste, skylde på "de andre". "Det må man tåle", "sure grinebitere", "har du aldri vært ung selv" osv. Minner om dansken som pissa utfor brygga i Skagen og kjefta ut fjellapen som lå med båten og tok i mot dusjen av piss der han pleide å pisse. Mao, helt på bærtur, ufin og egentlig en dust. Til danskens fordel, han var full. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Men andre skal akseptere at dere støyer fordi dere vil ha full komfort for egen del? Forstå det den som kan. Dersom du ikke fikk det med deg. Tilsammen lå vi 4 dager med folk i samme uthavn som oss. Resten av tiden var vi helt alene. Vi ferdes der det er lite folk og også på tider av året da andre er hjemme og spiser juleribbe. De veldig få dagene vi hadde naboer kjørte vi aggregat så lite vi kunne. De andre kjørte motorene for å lade, da passet vi å kjøre aggregatet samtidig. Jeg klarer ikke se det skulle være så vanskelig å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Men vent nå litt, et bærbart agregat på 12 kg klarer vel å levere drøyt 1 kW. Det holder muligens til vaffelsteking, kanskje til og med med dobbeltjern, men til grilling? Vil tro du trenger noen kilowatt for å få varme nok til å kunne grille. En liten fislete elgrill trekker omtrent 2kW (http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-sommerprodukter/EG202801/nordic-season-beaumont-elektrisk-grill), og det er vel ingen som drar iland et agregat på 20-30kg eller mer for å fyre opp en liten elgrill, når en bærbar grill på en kilo eller to og en kvart pose grillkull eller til og med en liten gassgrill gjør jobben bedre? For ikke å snakke om å dra med seg spetakkelet på båttur... Er problemstillingen noe oppkonstruert? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Bidevind Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 ...De veldig få dagene vi hadde naboer kjørte vi aggregat så lite vi kunne. De andre kjørte motorene for å lade, da passet vi å kjøre aggregatet samtidig.... Da får jeg et annet "bilde" av deg. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Jeg håper ikke det var meningen at jeg skulle føle meg truffet av den der. Nei, den var nok tiltenkt deg. Når det først er snakk om fast innstallert aggregat her, så har jeg som sagt det, men det var ikke I bruk I fjor eller ikke forleden år. Rett og slett fordi det ikke har vært behov, men har jeg med unger som vil ha vaffler, eller går tom for strøm, så fyres det opp og da skal naboen ha rimelig gode grunn for jeg skal stoppe det. Jeg har vel stekt vaffler 5-6 ganger og alltid til stor glede for de som har ligget ved siden av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Målet vårt er helt klart å støye/lukte minst mulig. Men slikt utstyr er dyrt, og vi ble akkurat satt litt tilbake da både gressklipper hjemme havarerte og vår gamle trofaste dieselvarmer av merke Vovlo Flygmotor tok kvelden. Årets budsjett ble derfor ikke brukt på solcellepanel, men på nødvendige innkjøp av gressklipper og dieselvarmer. Gressklipperen av type sitte oppå og drikke kaffe kom i dag, Eberspacheren kommer på torsdag. Montering skjer i helga. Vi har hatt et par turer ute nå uten varmer i båten, og det var fælt. Vi har foreløbig kun hatt en mild vinter her i nord, venter fortsatt på noe vi kan kalle sommer.Vinterstid regner jeg med at solcellepanel blir ubrukelig her oppe, men det er heller sjeldent at vi treffer folk i uthavn vinterstid her oppe. Har faktisk aldri skjedd når jeg tenker meg om. Folk skulle bare vist hvor vakkert nordlys og morild er. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Er problemstillingen noe oppkonstruert? Joda. Men det er fullt mulig å irritere andre selv om aggregatet er fastmontert i båten, og det er fullt mulig å skape irritasjon ved å dra med seg et aggregat på stranda for andre formål enn grilling. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
HansO Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Folk skulle bare vist hvor vakkert nordlys og morild er. Akkurat det tror jeg på ! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Folk skulle bare vist hvor vakkert nordlys og morild er. ... og nordlyset nytes best fra båt, langt borte fra lysforurensingskilder :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Oftest er jo ikke uthavner 'midt i naturen' lengre, men relativt mye besøkte områder med både tilrettelagte brygger og fortøyningsbolter. Og rimelig mange tonn med plastbåter samlet sammen i de mest populære vikene. Jeg forventer ikke naturens ensomhet og stillhet når jeg frivillig oppsøker slikt, og i indre Oslofjord finnes vel ingen slike ensomme og stille steder i det hele tatt. Alt var så annerledes før.... Da kunne man legge seg på et hvilket som helst svaberg og nyte stillheten, men i dag vil båten bli knust til pinneved fra store halvplanere, og vi trekker naturlig nok inn til de samme områdene som alle andre. Men det er frivillig, og det oppleves ikke som 'midt i naturen' lengre, og mine forventninger er justert deretter. Tar gjerne i mot en vaffel, jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Nei, den var nok tiltenkt deg. Det får jeg heller leve med. Mister ikke nattesøvnen av den grunn men har jeg med unger som vil ha vaffler, eller går tom for strøm, så fyres det opp og da skal naboen ha rimelig gode grunn for jeg skal stoppe det. Hold kjeft, ta en vaffel Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Viktig at alle viser tilstrekkelig hensyn. Innføring av kardemommeloven på sjøen synes å være et godt alternativ. Kunne vi ikke innført BPs vaffellov? Den som fyrer opp aggregat i nærheten av andre, må spørre nærmeste nabo om det er lov, samt donere vafler som kompensasjon for støy og ulempe. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bidevind Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Begge sider har hatt sin utblåsning og det hele roer seg ned. God og behagelig vaffelsommer til alle ! Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Hvis man skyver ut de sosiale antennene, så får man sikkert noen svar? Noen sverger til å slå plenen fredag og lørdags kveld, av en eller annen grunn. Andre starter aggregatet midt i kveldshygga når båtmenigheta har gått til ro og skal hygge seg på land. Andre lar unga kjøre jolle helt ukontrollert for det er viktig at de lærer og så har vi de som synes musikken de har valgt er så fin at alle skal få høre. Det handler om sosiale antenner folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Oftest er jo ikke uthavner 'midt i naturen' lengre, men relativt mye besøkte områder med både tilrettelagte brygger og fortøyningsbolter. Og rimelig mange tonn med plastbåter samlet sammen i de mest populære vikene. Jeg forventer ikke naturens ensomhet og stillhet når jeg frivillig oppsøker slikt, og i indre Oslofjord finnes vel ingen slike ensomme og stille steder i det hele tatt. Alt var så annerledes før.... Da kunne man legge seg på et hvilket som helst svaberg og nyte stillheten, men i dag vil båten bli knust til pinneved fra store halvplanere, og vi trekker naturlig nok inn til de samme områdene som alle andre. Men det er frivillig, og det oppleves ikke som 'midt i naturen' lengre, og mine forventninger er justert deretter. Tar gjerne i mot en vaffel, jeg. Da har vi i såfall snakket forbi hverandre, og jeg er enig. Jeg oppfatter ett slikt tilrettelagtsted som en gjestebrygge. At det er litt lyd rund seg når man oppsøker slike steder må man selvfølgelig tåle. Det jeg snakker om er når man ankrer opp selv, på steder jeg vil kalle naturhavner. Altså steder som IKKE er tilrettelagt på forhånd. Blir litt som forskjellen på å sette opp teltet på Rossfjord Camping eller på vidda. Akseptsansenivået for støy rundt seg er selvfølgelig ulikt på de to stedene. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
JRK Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Nei, den var nok tiltenkt deg. Det får jeg heller leve med. Mister ikke nattesøvnen av den grunn men har jeg med unger som vil ha vaffler, eller går tom for strøm, så fyres det opp og da skal naboen ha rimelig gode grunn for jeg skal stoppe det. Hold kjeft, ta en vaffel Nå må jeg virkelig beklage index. Det skulle selvfølgelig være, Nei den var IKKE tiltenkt deg. Utfra tidligere innlegg tror jeg heller ikke dette hadde tatt nattesøvnen din Redigert 30.Juni.2015 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Det finnes noe nyydelige amerikanske el.griller på 1200W for båt. 110 og 230ish voltares. Characteristics Options: for boats Description Whale Cook - Electric Outdoor GrillBBQs For Ultimate Outdoor CookingEnjoy Outdoor Cooking With WhaleRelax and enjoy the sunshine with the Whale Stainless Steel Electric Grill for ultimate outdoor cooking.Features and BenefitsLow Profile Outdoor Grill With Water Ingress ProtectionTotal Protection- Low profile folding Stainless Steel lid- Raised bezel limits potential water ingress Safety First- Interlocked shut-off switch- Positive locking lid stay Easy to Clean- Bottom drain and lift away grill- Removable grease tray (clean and re-use) En liten motstand i inn i kretsen så funker den greit på en Honda eu900i og oppover.... Redigert 30.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Nå må jeg virkelig beklage index. Det skulle selvfølgelig være, Nei den var IKKE tiltenkt deg. Utfra tidligere innlegg tror jeg heller ikke dette hadde tatt nattesøvnen din Bare artig det! Rart hvor mye forskjell ett lite ord kan utgjøre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bay_liner Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Dette har visst på sett og vis blitt diskutert her tidligere: Jeg har endelig møtt strømtullingene alle klager på Redigert 30.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Uglesett Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Den nye båtgenrasjonen drar med mange uvaner ut i skjærgården. Hva blir neste....kebab fri for svine shøtt? Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Helt utrolig at det går ann å irritere seg grønn over et aggregat som går i 20 minutter for å få stekt noen vaffelplater! Og noen av de som irriterer seg mest er eiere/brukere av slike pinnebåter hvor tauværket som dingler i denne pinnen uler som en flokk ulver med talefeil dersom vindstyrken nærmer seg 7 m/sek, og gjerne noe som slår inntil denne metallpinnen i tillegg hele natta! Jeg lar meg ikke irritere over dette, men vil påpeke at det finnes andre støykilder enn aggregat som det er mulig å irritere seg over. Jeg lå i en rolig(?) havn på Læsø for noen år siden i 15 m/sek vind sammen med 50-100 seilbåter, DET var bråk det! Jeg tror dessverre at en del av dere som lar seg irritere over alt (og alle?) kanskje burde forsøke et par sesonger i bobil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.