Jump to content

Elektrisk grill og vaffeljern i uthavn.

Mr.Andersen

Recommended Posts

Hei Jens_P

Generelt er det ikke vanskelig å være enig I dine betrakninger, men du gjør den samme feilen som mange andre, inklusivt meg selv her.

Hva er forskjellen på et strømaggregat til forlystelse og diesel eller bensinmotor til fremdrift på en båt til forlystelse. Akkurat samme argumentasjon som du selv bruker for å "forby" strømaggregat kan like gjerne brukes til å forby forbrenningsmotor på enhver lystbåt. Om du virkelig mener dette hvorfor har du ikke konvertert til seilbåt. Om du virkelig er opptatt av støy, eksos, miljø, bråk osv som påføres andre hvordan forklarer du at du har den båten du har. Jo fordi denne passer deg og ditt bruk og da passer det deg og bruke de argumentene som passer deg.

Du sier videre at pga av en jobb med mange tekniske ting som kan gå I stykker, så velger du heller et enklere liv I båten med mindre slike ting som lager problemer for deg. Til sammenligning så kan jeg si at jeg jobber også med teknikk og har båten full av hjelpemidler som gjør båtlivet mitt enda bedre og tro meg dette gir meg ingen problemer. Kanskje dette handler om mine og dine holdninger til teknikk. Mao Jeg har stor glede av det som for deg oppfattes som et problem for deg.

Du klarer deg helt fint uten bruk av elektrisk energi derfor slår du et slag for det. Ja det er bra! Ditt valg skal jeg respektere Men om andre har andre behov en deg respekterer du de?

At det er misunnelse ute å går her er jeg helt enig med Rem I. Misunnelsen er som kjent sterkere en seksualdriften her I landet. Jeg selv inrømmer gjerne at for 30 år siden, da jeg hadde campingvogn så misunte jeg de som hadde båter. I dag er jeg kanskje mer misunnelig på de som har mange gode venner.

Det er ikke som Jens_P skriver at de fleste I Norge kan gå å kjøpe den båten de vil. Og så lenge det er slik vil det være misunnelse. Dette er vel noe av bærekraften I et kapitalistisk samfunn. Det å ha stor nok båt til å ha ressurser til å kunne ligge ute I lang tid vil for mange båteiere oppleves som en av de største frihetene man kan ha.

Du klarer deg helt fint uten bruk av elektrisk energi derfor slår du et slag for det. Ja det er bra! Ditt valg skal jeg respektere Men om andre har andre behov en deg respekterer du de?

Jeg respekterer helt fint andre sine valg så lenge de ikke går ut over andre. Hvis du viser hensyn respekterer jeg det helt fint. De aller fleste viser hensyn, dermed ikke noe problem. Men å dra frem ett aggregat midt på en stille dag slik at alle blir plaget av støyen, da har jeg ingen respekt for valget.

JRK, du blander litt. Støy som kommer og går (båt som går forbi) er noe helt annet enn noe som durer og går kontinuerlig. Jeg vil også ha båten enklest mulig, men har omtrent alt i båten nå. Litt for ofte noe som går i stykker, men det er livsstil å fikse båt.  

Litt aggregatstøy er vel ikke kontinuerlig - det er vel en liten halvtime som skal til for å grille eller steke vafler. Tilsvarer vel et par tre sanger på gitaren av dem som driver med slik støy gjennom sommernatten.

Denne tråden er jo et artig eksempel på et typisk I-landsproblem. Både har vi tid til å være i naturen, penger nok til å gjøre det lukseriøst, og energioverskudd til å irritere oss. Det er en luksussitusjon, det!

Hvorfor er det slik at kontinuerlig lav during er værre en kortvarige brølende påhengsnmotrer som stadig kjører forbi. Dette handler mer om hvordan vi selv vil ha det, enn rent objektivt hvor stort problemet. er. Det er her problemet ligger. Noen markerer sine behov så sterkt at det går ut over andre.  Eneste farbare vei er, å være ydmyk å spørre først, om man tror man tråkker noen på tærna, eller si I fra når man blir tråkket på.

Redigert av JRK (see edit history)

JRK, du blander litt. Støy som kommer og går (båt som går forbi) er noe helt annet enn noe som durer og går kontinuerlig.

Enkelte steder er det så mange båter som kommer og går kontinuerlig at det faktisk er et støy- og forurensingsproblem. Heldigvis er det begrenset til dagtid noen få sommermåneder - men jeg synes godt man kunne hatt soner (f.eks. i nasjonalparkene) med forbud mot motorisert ferdsel, evt fullstendig forbud mot bruk av fartøy med installert motor.

(Hm, vi har forsåvidt en del slike forbudssoner like i strandsona, markert med gule spesialbøyer - aka "badebøyer")

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg trives ikke i uthavnene i fellesferien, så sørlandet eller svenskekysten er juni eller august. Litt vel mye egoisme hos noen få. Stemningen i uthavnene er bedre når det ikke er så mye folk. For meg starter ferien ved Lindesnes (litt over ett døgn med seilbåt fra Oslo). Så for min del kan alle bråke så mye de vil, jeg er ikke der. Har feriert med "lydløst" aggregat ombord og løst aggregat, men aldri brukt det når andre har vært innen høreavstand.

For meg er kontinuerlig during mye verre enn høy forbigående støy.

Hei Jens_P

Generelt er det ikke vanskelig å være enig I dine betrakninger, men du gjør den samme feilen som mange andre, inklusivt meg selv her.

Hva er forskjellen på et strømaggregat til forlystelse og diesel eller bensinmotor til fremdrift på en båt til forlystelse. Akkurat samme argumentasjon som du selv bruker for å "forby" strømaggregat kan like gjerne brukes til å forby forbrenningsmotor på enhver lystbåt.

Er en bevist "feil" jeg gjør.

Forbrenning av hydrokarboner dominerer fremdriftsmaskineriene i hele verden, båt - fly - bil - tog. Og strømproduksjon.

Båt for de aller fleste av oss er kun til fritid og rekreasjon, ikke til inntekts erverv. Ren luksus og komplett unødvendig for å overleve.  :smiley: 

Og båtlivet som fritidsaktivitet kan ikke forsvares ut fra miljøhensyn i dag. Alt tatt i betraktning fra utvinning av råvarer før produksjon til destruering av utrangerte båter.

Det jeg derimot går mot er prinsippet om å oppsøke steder der mange mennesker er samlet for så å utøve båtlivet på en måte som påfører menneskene rundt ubehag. Det forsvarer jeg ikke.

Om du virkelig mener dette hvorfor har du ikke konvertert til seilbåt. Om du virkelig er opptatt av støy, eksos, miljø, bråk osv som påføres andre hvordan forklarer du at du har den båten du har. Jo fordi denne passer deg og ditt bruk og da passer det deg og bruke de argumentene som passer deg.

Tanken om seilbåt har vært der, men så er det med ønsket om å komme frem selv om det er vindstille. Og da kommer det pussige inn i bildet at de fleste seilbåter har motor. Og jeg observerer ofte at til tross for vind, så velger svært mange seilbåter å gå for motor. Jeg hadde nok også havnet i den kategorien som seilbåteier. (Diskusjon om seilbåter og måten å drive de frem på kan tas i en annen tråd.)

For meg handler det om å komme frem og nyte livet der. Det er noe med å holde ting på et minimum da - det gode gamle ordtaket om "alt med måte".

Du sier videre at pga av en jobb med mange tekniske ting som kan gå I stykker, så velger du heller et enklere liv I båten med mindre slike ting som lager problemer for deg. Til sammenligning så kan jeg si at jeg jobber også med teknikk og har båten full av hjelpemidler som gjør båtlivet mitt enda bedre og tro meg dette gir meg ingen problemer. Kanskje dette handler om mine og dine holdninger til teknikk. Mao Jeg har stor glede av det som for deg oppfattes som et problem for deg.

Har vært der med drømmen om alt det tekniske og jeg bannlyser ikke teknikk om bord. Men alt som kan gå i stykker krever vedlikehold, og jeg gidder ikke å bruke tiden i båt på det. Det var annerledes når jeg var 25 år yngre, og det hadde vært om jeg var ung i dag også. Har en liten karplotter med ekkolodd og vanntemp. Men du å gøy det hadde vært å koble på AIS, radar med overlay og autopilot integrert opp mot PC og stor lyssterk skjerm. Gjerne kombinert med kameraovervåkning akterover og i motor-rom. Og thruster foran og bak med hastighetsregulering ala Sleipner - selvfølgeli med fjernkontroll. Og ankervinsj i begge ender.

Var der i ungdommen med bil - brukte kveldene i en uke på å demontere ekstrautstyr for å gjøre bilen salgbar og reparerbar for andre enn meg.  :lol: 

Leser du hva som kommer opp av problemer her på bp så vil du se at gjengangerne er strøm - for lite - lading - ting som ikke virker. Toaletter og septiktank - fulle - ikke mulig å tømme - lukt. Og landstrøm - feil - sikringer som ryker - korrosjon eller engstelse for korrosjon. Ankervinsjer som ikke slipper ut eller trekker opp. Alt dette sparer jeg meg for!  :smiley: 

Men for all del - jeg går glipp av gleden i de lange periodene ting fungerer uten feil!  :thumbsup: 

Du klarer deg helt fint uten bruk av elektrisk energi derfor slår du et slag for det. Ja det er bra! Ditt valg skal jeg respektere Men om andre har andre behov en deg respekterer du de?

Behov respekterer jeg.

Men det jeg kaller konstruerte behov sliter jeg med å respektere.

Hva som er behov og hva som er unødvendig luksus derimot er en diskusjon basert på subjektiv oppfatning.

Der blir vi neppe enige!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

At det er misunnelse ute å går her er jeg helt enig med Rem I. Misunnelsen er som kjent sterkere en seksualdriften her I landet. Jeg selv inrømmer gjerne at for 30 år siden, da jeg hadde campingvogn så misunte jeg de som hadde båter. I dag er jeg kanskje mer misunnelig på de som har mange gode venner.

Jeg er klar over at ikke alle har lik økonomi og at ikke alle har høy inntekt. Årsakene til dette er mange og svært forskjellige.

Når jeg ser meg rundt på sjøen virker det som om "alle" har bedre økonomi enn meg og nyere og finere og større båt enn meg. Sånn er det ikke!!!

Jeg er heller ikke i den kategorien med høy lønn, men har lært meg til å være fornøyd med det jeg har.

Ikke minst har jeg lært meg å glede meg over at andre kan ha det de ønsker seg. (Og å ikke henge meg opp i hvordan de greier å finansiere det.)

Dog sitter mange med nedbetalte boliger når de kommer et stykke opp i alder og barn har etablert seg med egen selvstendig økonomi. Man er da gjerne i alder 50-55+.

Lønn i denne alderen er også høyere enn den gang man var ung og og nyetablert med små barn.

Og da åpner det seg muligheter for å lånefinansiere båt-drømmen med sikkerhet i bolig.

Ikke alle, men mange har denne muligheten. For min del ville det bli en båt av eldre årgang med behov for relativt stor egeninnsats for å holde i stand.

Det å ha stor nok båt til å ha ressurser til å kunne ligge ute I lang tid vil for mange båteiere oppleves som en av de største frihetene man kan ha.

Støtter den tanken. Det handler igjen om å hvordan å nå målet. Du kan enten øke tilgangen på resurs eller spare på forbruket så tilgjengelige resurser varer lenger.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Mange med seilbåt er raske til og hysje på ( allslags) motordur i havn, men de hører ikke deres egne fall som slår eller rakkelet i fra vindgeneratoren.. Mao så lenge det er folk er det bråk, vurderer og sette en kasse med øreplugger på dekk slik at de nødlidende kan finne ro..

Og det er unnskyldning for å la en generator dure og gå?

Guest Avmønstret#

Det å ha stor nok båt til å ha ressurser til å kunne ligge ute I lang tid vil for mange båteiere oppleves som en av de største frihetene man kan ha.

Hva hindrer hvem som helst i båt fra å ligge så lenge de ønsker i en uthavn uten å måtte starte motor eller ha et aggregat?

I forrige båt var det fotpumpe på alle vasker, håndpumpe på dass. Strøm ble brukt til belysning og til å starte motoren. 

Kunne ligge til septiktanken var full. Om det var domuligheter på land ville grensa går når vanntanken var tom, evt om en ikke hadde tatt med nok gass til kokeapparatet. 

Kjøleskap, joda, så lenge det var strøm på forbruksbanken, så en dag eller to med intens spising av kjølevarer før en går over på andre matvarer, type tørre/hermetiske osv. 

Med vann og gass nok kunne en vel lagt på samme flekken hele sommerferien i strekk uten å lage så mye som et puff med noen motor som helst. 

------

Kanskje jeg er dum men hva går en glipp av om en ikke har veldig mye elektrisk i båten? Går man glipp av elektriske dokverner som vekker familien og halve nabolaget hvis man er nøden? Går man glipp av småkranglete vannpumper som også vekker resten av familien når førstemann trenger litt vann en stille morgen i en stille uthavn? 

Særlig de som snakker om misunnelse, jeg må ha med t-skjer hva jeg skal misunne hvis jeg først skal prøve å misunne. Pr. nå syns jeg i grunnen bare synd på de som har en så dum båt at de trenger aggregat for en natt eller to i uthavn. Det må jo være feilbygd eller dårlig gjennomtenkte løsninger. Eller kanskje en ikke har råd til brenselcelle, det er jo greit nok. 

Ser det nevnes at:"et kan da ikke være så ille om Jeg kjører aggregatet en halvtime"

Vel.. hvis alle egoistene vurderer det slik, kommer de neppe til å samkjøre aggregat bruken sin, og vi har det gående hele dagen.

Og bruke billige argumenter som misunnelse og "retten til komfort" blt for dumt.

Som alle andre plasser er det den som skaper støyen som skal tilpasse seg, og ikke motsatt.

Håper så mange som mulig hevder denne "retten" ( på en skikkelig måte) gjennom sesongen slik at vi kan få en god praksis på dette. .

Er det så ille å ikke ha 230v i veggen, så er det plenty med gjestehavner og besøke.

Der kan man også shoppe, spise på restaurant og nyte alle "godene" ved sivilisasjon, slik at man ikke trenger å plages med ett avbrekk fra hverdagen i ferien.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ser det nevnes at:"et kan da ikke være så ille om Jeg kjører aggregatet en halvtime"

Vel.. hvis alle egoistene vurderer det slik, kommer de neppe til å samkjøre aggregat bruken sin, og vi har det gående hele dagen.

Og bruke billige argumenter som misunnelse og "retten til komfort" blt for dumt.

Som alle andre plasser er det den som skaper støyen som skal tilpasse seg, og ikke motsatt.

Amen.......men ettersom alle ikke skjønner dette, o kan på frivillig veg tilpasse seg.......ja da kommer loven....

I Kosterhavets Nationalpark er det forbudt med tomgangskjøring og aggregat

Inom nationalparken är det förbjudet att

10 §   dra upp eller förtöja båtar eller ankra utanför sandstränder närmare

stranden än 50 meter. Kanoter och kajaker får dras upp på sandstränder om de

placeras så att badstränder inte blockeras

11 §   förtöja och ankra på samma plats mer än två dygn i följd

12 §  tomgångsköra motor och använda motordrivet laddningsaggregat

http://www.sverigesnationalparker.se/park/kosterhavets-nationalpark/#.VZQHg5gw99A

I tillegg til Kosterhavets Nationalpark finnes ett antal 'Hänsysnsområden'

der liknande regler gjeller

Längs Västkusten i Västra Götalands län finns fem hänsynsområden:

• Getryggen sydväst om Fjällbacka i Tanums kommun
  • Väderöarna sydväst om Fjällbacka i Tanums kommun
  • Vasholmarna väster om Grundsund i Lysekils kommun
  • Grönskären väster om Kyrkesund i Tjörns kommun
  • Yttre Tistlarna som är Göteborgs skärgårds utpost mot sydväst

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#

Og "unødvendig støy" er ikke lov i Hvaler nasjonalpark, Færder (tjøme osv) nasjonalpark, snart også Jomfruland nasjonalpark og Raet nasjonalpar, dvs nesten hele "Sørlandet". (Inklusive spesifikt forbud mot vannscooter, tømming av septik i sjøen osv.)

Mao kan de som vil bråke samle seg der det er lov. Alle andre kan slippe. Syns litt synd på de som må bråke for de går jo glipp av veldig mange fine steder, disse nasjonalparkene er jo rene indrefileten av kysten på sørøstlandet. Og det i seg selv er jo et veldig godt argument for å utruste seg med en båt som ikke trenger å bråke i uthavn. 

Nå er det vel ikke akkurat så store områder som er vernet, men du kan se de ved å zome ut og inn på kartet her: http://fylker.miljostatus.no/Vestfold/Tema-A-A/Naturomrader/Naturvernomrader/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hva er det med folk.

En kan kjøre elbil fra Oslo til Bergen.

En venn av meg bor i et hus hvor måleren kun registrer hvor mange kWh han leverer til nettet.

André Borschberg flyr i skrivende stund over Stillehavet i et fly kun drevet av solceller.

Også må man ha steinalderteknologi for å skape grunnlag for å overnatte i uthavn.

Fysj.

På vegne av mange.

Og i tillegg har jeg en masse nesten verdiløse aksjer i REC.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Noen snakker om at de som ergrer seg over aggregatkjøring er "misunnelige" fordi de selv ikke har råd til aggregat eller til stor nok båt til å forsvare aggregat, andre her hevder at ikke alle har råd til solceller o.l. og dermed må kjøre aggregat ... hm ;-)

Jeg husker begrepet "misunnelse" ble dratt opp i en annen tråd, tror det dreide seg om båter som eieren kanskje egentlig ikke hadde råd til ... kanskje noen som følte seg tråkket på foten? ;-) Dengangda hadde jeg en liten seilbåt fra søttitallet, så jeg undret meg vel over om det var jeg som angivelig var "misunnelig". Etter siste båtoppgradering tror jeg at jeg kan heve nesa høyt og anta at kritikken i denne tråden ikke er rettet mot meg ;-)

Det finnes helt sikkert folk i små båter med lite utstyr som faktisk er irritert over aggregatstøy og som samtidig tvert selv ville kjøpt seg større båt og aggregat dersom de hadde hatt nok penger - men jeg tror det er et svært lite mindretall. Jeg tror de fleste som klager oppriktig ville valgt vekk aggregat dersom de hadde fått noen millioner øremerket båtoppgradering. Det kan jo tenkes jeg tar feil.

Det finnes folk her på forumet som bruker aggregat for å generere strøm for å varme opp varmtvann. Jeg synes det er inelegant - men strengt tatt, for min del er motorkjøring eneste mulighet jeg har for å generere varmtvann når jeg ligger i uthavn. Jeg prøver å unngå dét, i allefall dersom det er andre folk i nærheten, men "komfort" har den egenskapen at det er lett å venne seg til og vanskelig å venne seg av med komfort. I forrige båt greide vi oss uten varmtvann, men nå er det nærmest blitt en selvfølge at vi skal ha varmtvann på kranene.

Redigert av tobixen (see edit history)

Noen snakker om at de som ergrer seg over aggregatkjøring er "misunnelige" fordi de selv ikke har råd til aggregat eller til stor nok båt til å forsvare aggregat, andre her hevder at ikke alle har råd til solceller o.l. og dermed må kjøre aggregat ... hm ;-)

Det har vel litt med hva utgangspunktet er. For min del var inngangsprisen for nok strøm i båten billigere for aggregat enn solcellepanel. Jeg trenger aggregat til andre ting i ny og ne og i tillegg må jeg ha noe som fungerer i mørketiden. Så kan solcellepanel og eventuelt vindgenerator komme etter hvert som pengene kommer.

Jeg legger også merke til at strømforbruket i båten er betraktelig større på vinterstid enn på sommerstid. Dieselvarmeren trekker nok en god del på vinteren, og vi sitter nok mer med trynet i en skjerm på vinteren. Så da blir det gjerne konstant dieselvarmer, lys, to PC-er og en PAD. I år kan sommeren regnes som en mild vinter, og strømforbruk deretter.

Har heldigvis ikke latt meg irritere mange ganger over aggregatbruk, men i år har det skjedd to ganger. 

Første gang fordi eieren var så utrolig lite empatisk og gjorde tydelig krav på å kunne kjøre aggregat siden han kom først og hadde han en kake i fryseren som måtte holdes kald. Båten lå et stykke fra vår, så lyden hørte jeg ikke ved båten vår, men holdningen var helt håpløs. Skulle tro det var plass til batterier på de ca 50 fotene så det ikke var nødvendig med generator hele dagen. 

Den andre gangen var nå sist helg der aggregatet ble kjørt med åpne motorluker og høylytt støy. Kanskje aggregatet var luftkjølt. Denne ble også kun stoppet når de skulle sove.

Ellers har det ikke plaget meg. En gang opplevde jeg at nabobåten beklagde at de kjørte aggregat og tilbød oss å kople til for å lade. Jeg hadde ikke merket at noe aggregat hadde startet, men takket ja til tilbudet. La merke til lyden i etterkant, men til sjenanse var det ikke.

Guest Avmønstret#

Nå er det vel ikke akkurat så store områder som er vernet, men du kan se de ved å zome ut og inn på kartet her: http://fylker.miljostatus.no/Vestfold/Tema-A-A/Naturomrader/Naturvernomrader/

Tja, Færder og Hvaler er jo ikke akkurat småtteri, og ikke minst midt i smørøyet for fritidsbåter. Og så kommer Jomfruland nasjonalpark og Raet nasjonalpark går fra og med Lyngør ned til Grimstad. Og det hele går langt ut i havet. En god jafs av sørlandet det. I tillegg er det kommuner som jobber for å utvide de eksisterende planene så dette brer om seg. 

Men det er overhodet ikke noe problem å finne havner på innsiden av de maritime nasjonalparkene. Eneste praktiske utfordringen jeg kan se er at det blir vanskelig/umulig å tømme septiken lovlig i sjøen om man følger en vanlig rute nedover sørlandet. Enten må en veldig langt ut i havet utenfor nasjonalparken, eller så må man finne en fjord brei nok innenfor nasjonalparkene, og de er det ikke mange av. I Kragerø går det vel såvidt greit nok om en går langt nok inn i fjorden, men ellers blir det å gå langt ut i havet eller pumpe ut på land. 

I disse områdene blir altså både "unødvendig støy", vannscooter, droner og tilsvarende pluss tømming av septik i sjøen osv, osv ulovlig:

bilde

bilde

Her er det ulovlig allerede:

bilde

bilde

Det har vel litt med hva utgangspunktet er. For min del var inngangsprisen for nok strøm i båten billigere for aggregat enn solcellepanel. Jeg trenger aggregat til andre ting i ny og ne og i tillegg må jeg ha noe som fungerer i mørketiden. Så kan solcellepanel og eventuelt vindgenerator komme etter hvert som pengene kommer.

Jeg legger også merke til at strømforbruket i båten er betraktelig større på vinterstid enn på sommerstid. Dieselvarmeren trekker nok en god del på vinteren, og vi sitter nok mer med trynet i en skjerm på vinteren. Så da blir det gjerne konstant dieselvarmer, lys, to PC-er og en PAD. I år kan sommeren regnes som en mild vinter, og strømforbruk deretter.

I mørketiden er det sjeldent et problem - da er man stort sett alene og få som kan bli irritert :)

Jeg husker at jeg selv måtte riste litt på hodet av og til da jeg bodde nordpå og leste alle de underlige problemstillingene som ble diskutert på BP. Jeg var jo godt vant, som regel hadde jeg sjøen for meg selv. Forsåvidt, når jeg tenker meg om var vi ganske ensomme på juleturen vår mot Gøteborg også.

Faktisk har jeg aldri lagt merke til aggregatstøy, men tipper jeg kommer til å irritere meg over det denne sommeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...