Jump to content

Båtbrann ved Søndre Søster. Er dette riktig.


Mulligan

Recommended Posts

http://www.tb.no/nyheter/tjome/seilbat-i-full-fyr-mann-reddet-seg-ut/s/5-76-92144

Er dette riktig prosedyre?

Å bare la båten brenne til den synker?

Det er diesel, smøreolje,blybatterier ombord.

Det skjedde i en nasjonalpark hvor det ikke er lov å hive en epleskrott overbord.

Er det riktig å drite i restverdier?

Når en bil eller et hus brenner etterforskes det for å finne årsaken.

Her fjerner man alt å etterforske på.

Det er den andre Bav'en som brenner uforklarlig her på kort tid.

Vil man ikke vite årsaken?

Kystverkets båt heter "Struten. Ikke "Spruten" som bladfyken skriver.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Det er jo høyst relevant å tenke på forurensning i en slik situasjon, men hva forurenswr mest tilføring av Kemi for å slukke brann i petrolium og polyester, eller la det brenne til det synker. Det gjenblevende matrialet da er skroget, ca til høyde av vannlinjen. Noe metall, jern, aluminium, kobber og annet. Forbrenningen av det som er vekk, var neppe særlig ren/gunstig. Pøer en på vannså stanser forbrenningen av en mengde forskjellige stofer i båten, men det er store sjanser for at båten og det uforbrente synker og forurenser havbunnen.

Det er ikke så lett å vite hva som er best.

Når det gjelder denne saken, så er det søkt og sette spørsmølstegn ved om dette var en ulykke. Det er ikke så mange som reiser langt fra land, setter fyr på båten, hopper til sjøss og håper noen skal dukke opp i tide. dette når havtemp på,stedet liger på 13-15 grader.

Aileen ll

Link to post

Når det gjelder denne saken, så er det søkt og sette spørsmølstegn ved om dette var en ulykke. Det er ikke så mange som reiser langt fra land, setter fyr på båten, hopper til sjøss og håper noen skal dukke opp i tide. dette når havtemp på,stedet liger på 13-15 grader.

Den uttalelsen står 100% for din regning.

Jeg har ikke satt spørsmålstegn ved hvorvidt det var en ulykke eller ikke.

Link to post

http://www.tb.no/nyheter/tjome/seilbat-i-full-fyr-mann-reddet-seg-ut/s/5-76-92144

..

Det er den andre Bav'en som brenner uforklarlig her på kort tid.

Vil man ikke vite årsaken?

..

Sorry, men denne linjen i innlegget dit setter spørsmål ved det, selv om du ikke setter spørsmålstegn!

Nå vet vi at det ikke var din intensjon! :-)

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post

Brannslukningsapparatet satt fast

Persen åpnet oppbevaringsplassen ved båtens sittegruppe for å gripe brannslukningsapparatet. Men det som ikke skulle skje, skjedde.

– Jeg løsnet et strammebånd og rykket alt jeg klarte, men jeg hadde ikke sjans til å få løsnet det. Da jeg hadde prøvd en stund skjønte jeg at jeg bare måtte komme meg over bord.

S/Y Gunga Din

Link to post

Sorry, men denne linjen i innlegget dit setter spørsmål ved det, selv om du ikke setter spørsmålstegn!

Nå vet vi at det ikke var din intensjon! :-)

Jeg tror at du er den eneste her som klarte å tolke det slik...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Jeg vet ikke hvilke ressurser de hadde til å slukke brannen der ute, men jeg tipper at de som tråler reker i området ikke er så fornøyd med at det havner halvbrente bavariaer på bunnen der. Ikke stas å få dette i trålen. Når det gjelder de miljømessige konsekvensene av dette er det vel heller begrenset. Det er klart at både plast, diesel og olje forurenser. Metallene vil til slutt gå tilbake til sin plass i naturen. Men det er jo ikke snakk om å dumpe båter med viten og vilje, det er jo snakk om utilsiktede hendelser. Hvor mange fritidsbåter synker på denne måten langs kysten i løp av året?

Link to post

Sorry, men denne linjen i innlegget dit setter spørsmål ved det, selv om du ikke setter spørsmålstegn!

Nå vet vi at det ikke var din intensjon! :-)

å klare å tolke dette sitat fra Mulligan til at han mener at Bavaria eiere tenner på båtene sine er i beste fall interessant. Lest for mye konspirasjonsteori i det siste aileenII? 

Mulligan er nok mer interessert i om det er en svakhet ved båtene som eier kan få utbedret for å unngå brann. Det er i høyeste grad relevant. Men vanskelig å finne ut av all den tid båtene brenner helt opp slik den gjorde her. 

 

En kommentar på disse brannslukkerholderne: jeg anbefaler alle å prøve å løsne brannslukningapparatet sitt. Ulike festeordninger krever ulik teknikk. Det er ikke helt åpenbart i en stressituasjon hvordan apparatet skal løsnes. 

Link to post

– Jeg løsnet et strammebånd og rykket alt jeg klarte, men jeg hadde ikke sjans til å få løsnet det. Da jeg hadde prøvd en stund skjønte jeg at jeg bare måtte komme meg over bord.

 

Det bør nok flere ta som et tips til å jevnlig etterse sikkerhetsutstyr. Forøvrig er det ikke nok bare å løsne spennen på disse, du må også huke av festet på spennen.

mvh Knut Erik

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...