Jump to content

Ønsker tips til innkjøp av ny jolle

soldeide

Recommended Posts

Trenger ny jolle og hadde bestemt meg for å kjøpe en Zodiac 270 alu. Det viser seg at det kan være vanskelig å få tak i en i år og ønsker derfor tips. Finnes det noe tilsvarende? En lett jolle på 9 fot med dørkplater aller helst i alu og god kvalitet? Tar gjerne imot tips om hvem som kan ha jolle på lager eller om dere vet om noe til salgs. Nytt eller brukt.

Jeg fant massevis på finn.no nylig da jeg var i markedet etter jolle. Det er bare å velge "kjøp båt" og "8-10 fot", så kommer det opp daglige tilbud, både fabrikknye joller fra forhandler og privat. Siler man ut etter "hard dørk", så står man fortsatt igjen med en god del :-)

Prisforskjellene på "billig kinavare" og "anerkjent kvalitetsmerke" kan være ganske formidable. Zodiac har vært ansett for å være et bra merke, men de produseres vel i Kina de og, og det ble påstått i en annen tråd at moderne Zodiac ikke er overlegen kvalitetsmessig. Det er jo ikke verdens undergang om man kjøper en "for billig" jolle og det viser seg at kvaliteten er under pari - det er jo bare å leve på erfaringen og kjøpe en ny :-) Prisforskjellen mellom brukt og fabrikkny kan også være ganske så formiddabel. Jeg tror jeg valgte helt feil jolle, men jeg er ganske sikker på at jeg kan dumpe den i bruktmarkedet for omtrent samme pris som jeg kjøpte den for (NOK 7500). Det kunne jeg ikke sagt om jeg hadde kjøpt den ny (~NOK 32000!)

Min jollejakt er beskrevet i denne tråden.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Takk for svar Tobixen. Har lest tråden din og mange av de andre trådene om emnet. Det er nok mye i det du skriver ang. pris og kvalitet. Det er to grunner til at jeg har sett spesifikt på Zodiac. En er som nevnt gjennomgående god kvalitet, og den andre er vekten. Denne veier ca 10 kilo mindre enn tilsvarende jeg har sett. Er innom finn flere ganger daglig og det er en del til salgs, men synes mange har litt høy vekt. Kan hende jeg bør ta en nærmere titt på båter med høytrykksdørk også. De har jo lav vekt og i og med at mange leverer båter med dette er det vel en holdbar løsning. Har egentlig tenkt at de blir litt for myke, men kanskje ubegrunnet?

Kjøpte en tre år gammel Quicksilver 270 med dørkplater i våres for 2300,-. En liten vask, så var den som ny. Har en totakt 6hk Yamaha fra sent 90-tall på. Jolla går som et børseskudd, og ser tøff ut! ;)

Husker ikke vekten, men har den i snapdavitere på badeplattformen, og trekker den opp uten problem(tar motoren av naturligvis)

Erfarte at de pene jollene på 8-9 fot var de som ble solgt raskest på finn, så man må være litt kvikk når de legges ut. Som det nevnes over her: lag deg et autosøk på finn, da får du alt som legges ut innenfor de kriteriene du har valgt, rett inn på mobilen/mailen din.

Uansett hva du gjør, kjøp jolle med kjøl, noe annet er bare bortkastet og helt håpløst å kjøre med.

Lykke til ;)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...