omhI Startet 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2015 Hei Jeg er en lykkelig eier av en Barracuda 30 1987 modell. Den uten fly og med selvlensende akterdekk (ikke aktercabin) En skikkelig vestlandsbåt. Hele tiden jeg har hatt båten har den slitt med å nå 2400 omdreininger som er max omdreining. Motor er en 200 hk Ford 2728 tim. Rett etter vårpuss og med tom båt når jeg 2300 omdreininger, men etter hvert som groe og båten blir ferielastet når jeg knapt 2000 omdreininger. Dette er ikke et stort problem for meg da jeg som oftest ligger på 1500-1800 omdreininger og cruiser avgårde. eneste ulempe da er at båten graver seg ned og drar med seg mye sjø. UANSETT så lurer jeg på om jeg har en for stor propell. FAKTA: i 1999 fikk båten nytt propellanlegg. sleipner. akseldim 40mm total aksellengde 1500 akselkon 1:10 propellmutter 24x2. Propell; RADICE B7 22x18 RH Er det andre der ute med samme båt/motor som har mindre propell? Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Hei. Jeg har kjøpt finnmarken sin fjord 880- linker til en tidligere tråd rundt dette der du kan lese litt om hans erfatinger og andre med en lignende båt. Kan bekrefte at båten marsjer uanstrengt i 19 GPS knop på 2150 rpm. Litt derfor jeg kjøpte den. Han fikk gjort noe med propell osv. Kanskje informativ lesning for deg selv om det ikke er helt samme båten https://baatplassen.no/i/topic/91776-hva-er-mest-økonomisk-fart-på-en-fjord-880-med-f-s-2728t/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Du må og gi opplysninger om gear og utveksling på gearet. Avstand mellom propell og bunn av båt, foran, over, under og bak. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Hør med Winrace propellers og få en ny beregning. Du har for tung propell, men om det er gunstig og redusere stigningen med 1- 2" på denne propellen vet jeg ikke, mulig du skulle hatt en 20 x20" ? Generelt bør motoren oppnå max turtall når den er normalt lastet. Er man dødlastet og grodd vil jo turtallet synke og man må derfor redusere marsjfarten noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.