Jump to content

Hva er normalt turtall på marsjfart på motoren?


Bitteliten

Recommended Posts

Dette har vært diskutert her tidligere - men jeg tar dette frem igjen. Jeg har en D6 310 i båten - og det er første store dieselmotoren jeg stifter bekjentskap med. motoren er en rekke sekser med turbo og common rail. Slagvolum er 5,5 liter.

 

I følge forhandleren som har solgt båten til meg er "marsjefart turtall" ca 25% under maks turtall. Jeg har maks turtall på 3400Omin - så da blir i følge deres "tommelfingerregel" marsjturtall ca. 2500 Omin. Jeg synes dette er et svært lavt turtall til å være marsjfart. Båten gjør ca 23 knop ved 2500 Omin, 30 knop på 2900Omin og 39 knop på 3400Omin. Jeg synes båten går nydelig i vannet og motoren "brummer jevnt og trutt" på rundt 3000Omin. Da er båten enkel å trimme i vannet, og den tar bølger nydelig. Men er dette et for høyt marsjturtall?

 

På seilbåtmotorer sier VP at marsjfart ligger 200-300Omin under maks turtall.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3000 o/min er fint marsjturtall. Iflg VP-folk kan man marsje med høyere turtall enn det også. Slipper man opp et par hundre omdr. så er det ok sies det. Marsjer du på 2900-3000 er det helt fint forutsatt at du da får 3400 på maks. Hvis man får bare 3000 (f.eks pga for tung propell) så marsjer man jo ikke på det, men det vet du jo.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt litt på dette. Har en VP TAMD63P hvor jeg får max turtall på 2800.

Synes båten marsjer fint på 2200-2250, og har da 20-21 knop.

Men anbefalt marsjturtall (stemplet inn i plate ved siden av føresstolen) sier VP bør være ca 2000. Da får jeg imidlertid en marsjfart på 16-17 knop, og jeg kunne godt tenkt meg de siste 4-5 knop på langturer.

 

Er det noen som har erfaringer med samme motor?

Link to post
Share on other sites

Tillike med tråden om drivstofforbruk er nok svaret at marsjfarten bør ligge på det turtall hvor dreiemomentet er på topp. Da arbeider motoren lettest og mest effektivt i forhold til belastningen. Tviler sterkt på at 2000 rpm kan være riktig marsjturtall for en 63P, 2300-2500 må være mer riktig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...