Jump to content

Rocna 10 kg eller 15 kg?

magnuje

Recommended Posts

Jeg har 15 kg Rocna, med 3 meter kjetting og resten blytau. 36 fot og ca 5 tonn båt. Det holder i massevis. Kjetting som Steinsvik sier for å gnage "minst mulig" på tauet. (Jeg burde kanskje hatt noe lenger kjetting, men det har da holdt noen år og utallige netter på svai) Har enda til gode å ikke sove godt om natta selv i mye vind. Har ikke elektrisk vinsj, drar opp for hånd og det går helt fint. Ankrer dog ikke der de er 30 meters dyp...til det er jeg for lat...

Jeg har en Hanse 312. Kan den være rundt 4 tonn?

Rockna 15 Kg.

Noen meter kjetting, resten blytau.

10 Kg Daumann (men Daumann har muligens liten effekt når det drar seg til litt har vi funnet ut i det siste)

Har ligget med dette oppsette i stiv kuling, 17-20 m/s, og ikke flyttet/dregget en eneste meter.

15 Kg bør derfor være nok.

Men om 10 Kg også er nok er jeg mer usikker på, har ikke erfaring.

Jeg heiser ankeret mitt med håndkraft. Fin trim, men går fint. Prøver å unngå dybder særlig dypere enn 10 meter da...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg drar opp 8 mm kjetting, og 35 lb (ca 17 kg) anker for hånd. Som Steinsvik sier er det kun vanndybden som betyr noe når man skal hale opp, men 8 mm kjetting er jammen tung nok når det blir noen meter av den. Jeg har 10 meters dybde som komfortgrense for ankring, 12-13 m hvis det er krise.

Husk at man bare trekker kjettingen fra bunnen og opp, ikke hele lengden på en gang. Så vekten blir anker + dybden med kjetting.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

hva gjør dere om det blåser opp og man begynner å dregge? 

Bank i bordet ikke opplevd enda (Kjører alltid godt fast, og velger ankringsplass med omhu utifra vær prognoser), men dersom det skulle skje så er det naturlig å starte motor og bruke motorkraft for å gå mot ankeret mens man tar inn ankertauet.

Nøyaktig det samme som når man skal reise og det blåser mye, og ankeret sitter fast i tillegg mao, bortsett fra at man trenger ikke kjøre ankeret løs i en slik situasjon der det allerede dregger....

Hadde jeg vært mutters alene ombord ofte så hadde nok ankerwinch steget mange posisjoner på ønskelisten ganske raskt ja.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...