magnuje Startet 28.Juni.2015 Del på Facebook Startet 28.Juni.2015 Hei! Har en oceanis 323 seilbåt med følgende specs: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=7732 Ut ifra Rocna sin sizing guide er jeg helt på grensen mellom 10 og 15 kg. http://www.rocna.com/product-range/sizing-guide Jeg ønsker en så trygg ankring som mulig da jeg har barn i båten, men samtidig ønsker jeg et så lett anker som mulig da jeg drar det opp for hånd. Jeg bruker 8 mm kjetting og ankrer kun sommerhalvåret i beskyttede bukter, men mulig jeg må ri av en kuling av og til. Hva tenker dere som har Rocna? Ville dere sovet godt om natten med 10 kg på denne båten, eller ville dere gått for 15 kg først som sist? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 20 kg ville jeg valgt Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 20 kg skal jo holde en båt på 14 tonn, min veier litt over 4 tonn. Kan du si litt mer om hvorfor du mener jeg bør ha 20 kg? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) Gå for 15 kg, om du føler det er tryggest. 20 kg er overkill. Vi har 25 kg på Oceanis 411 som nå veier 9-10 tonn. http://www.rocna.com/product-range/sizing-guide Unlike other manufacturers, our sizing recommendations are intended to provide an anchor adequate for use in most all conditions. We base our calculations on 50 knots of wind, associated surge, and poor holding bottoms. Redigert 28.Juni.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
lano2 Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 20 kg skal jo holde en båt på 14 tonn, min veier litt over 4 tonn. Kan du si litt mer om hvorfor du mener jeg bør ha 20 kg? Teori og virkelighet.... Av erfaring fra vår skjærgården her i sør, med veldig ofte kuling og variert ankerbunn, pluss utfordringen med dybde, så ville jeg gått for 20 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 så stort du har mulighet til er mitt råd. Er du i tvil så gå opp. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) 20 kg drar man ikke opp for hånd. 15 kg er vanskelig nok. En 10 kg Rocna holder vel av en kuling såfremt man finner seg et sted med god ankerbunn? Nabobåtene her kom hjem etter båthelg, de hadde visst ligget for anker, ankrene var skitne og de ble behørlig spylt med spylerslange. Jeg hadde faktisk ikke helt trodd at de ankrene var til annet enn pynt - dette er skikkelig svære båter, og ankrene ser knøttsmå ut sammenlignet med båtstørrelsen (delta og bruce). Er bunnforholdene dårlige, så vil heller ikke et overdimensjonert Rocna holde godt. Peter Smith anbefaler ikke forkatting - men han har i allefall laget et ekstra hull i Rocnaen som er tiltenkt dette formålet. Da kan det gamle ankeret klipses på som forkattingsanker den ene gangen det bikker over mot liten storm og du ikke har annet valg enn å ri det av ligger for anker, samt 10kg-ankeret alene de dagene du ankrer opp i lune uthavner med god værmelding. Redigert 28.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
magnuje Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Takk for mange velbegrunnede svar! Heller mot 15 kg selv om jeg tror det hadde holdt med 10. Får heller trene litt ekstra før sommeren så jeg er i stand til å dra det opp Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 du har ju genuawincharna, som du kan bruke i starten....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
magnuje Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 For å dra opp kjetting? Hvordan rigges dette? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Skal du trekke metervis med kjetting for hånd i tillegg til ankeret, og uten å kunne bruke håndsveivd vinsj? Det tror jeg blir svært tungt, om i det hele tatt mulig Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 For å dra opp kjetting? Hvordan rigges dette? skall du ha kjetting hele vegen ? da kommer du slite vondt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sequoia Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) Blir fort 55-60 kg med 30 meter kjetting ute. Tror det blir et lite h%#("&! å få ombord igjen. Redigert 28.Juni.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) jeg ville valgt 15 kg, lang kjetting og elektrisk vinsj. Redigert 28.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
magnuje Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Da blir det elektrisk vinsj på ønskelisten i år! Gruer meg alltid til å trekke opp ankeret slik det er nå. Har sett seasea har tilbud på denne http://seasea.no/Linor__Förtöjning__Förankring/Ankarspel_Bogpropeller/Ankarspel/ANKARSPEL_ANTIGUA_900W_7MM men den tar 7mm kjetting. Burde holde det? Noen som har erfaring med denne vinsjen? Betydelig billigere enn andre jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 diaX: Det er vel ikke ofte man ankrer på 30 m dyp? Husk at man bare trekker kjettingen fra bunnen og opp, ikke hele lengden på en gang. Så vekten blir anker + dybden med kjetting. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Seilars Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Hvis du får kommentarer på at du har for stort anker, så begynner du å nærme deg riktig størrelse. (kommentar fra en langturseiler lest på nett). Formålet med ankeret er jo å holde båten, og det bør være ulempene som begrenser størrelsen. Bruken av båten vil også bli begrenset av ankerstørrelsen. Manglende winch gjør tungt anker til en ulempe. Jeg ville gått for 10kg med litt 10mm kjetting uten winch. Formålet med litt kraftig kjetting er å få noen kilo rolig trekkraft langs bunnen før trekk vinkelen går oppover. Tenk at du står på en 13 meter høy fjellknaus over stranden, og har et anker festet i et tau 50 meter unna på stranden. Trekk kraften går direkte fra ankeret. Litt hard sand, og du drar det langs stranden. Tenk så at du henger på en 5 meter lang 10mm kjetting. Du kan nå trekke noen kilo og dra ankeret langs stranden med trekkraft langs bunnen. Det skal imidlertid ikke så mye til før kjettingen løftes. I det neste tenkte eksempelet har du 50 meter 8mm kjetting. Kraften som nå kan brukes til å dra ankeret paralellt med bunnen før kjettingen løfter seg vil fungere enda bedre til å grave ned ankeret med. I det siste eksempelet tenker du at du legger kjettingen dobbelt, og skjøter på 25 meter med tau. Da vil kraften som kan brukes til å trekke paralellt med stranden før trekkvinkelen løftes bli enda høyere. Går du ned fra fjellhyllen og til et lavere punkt på feks. 6 meter, blir alle forskjellene mindre. Konklusjonen min er derfor at uten tung kjetting må du ha større scope feks. 7:1 istedenfor 4:1 om man skal få ankeret gravd skikkelig ned. Slik jeg ser det er kjettingens viktigste rolle å sørge for at ankeret graver seg ned, en daumann kunne gjort samme jobben. I tillegg kommer de andre fordelene ved kjettingen. Winch er bra først og fremst fordi den gjør kjetting mulig. Stort anker uten kjetting er først bra i en liten båt om man ankrer med stort scope (grunt vann og lang ankerline). Før det bør man heller ha feks. 10 kg rocna og resten i kjettingvekt enn 15 kg rocna med samme totalvekt inkludert kjetting. Det var min mening og mine teorier...til 4 tonn seilbåt med seilwinch som kan brukes til å grave ned anker med. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) Min ekskollega drev med regatta, og første gang jeg kjøpte anker kom han med følgende anbefaling ...: "Det er viktig å velge riktig ankerstørrelse. Velger man for tungt anker mister man fart". Som turseiler ... vel, når jeg fylte opp vanntanken på den båten, la jeg på 300 kg med vann i baugen. Bare matvarebeholdningen ombord var vel sjeldent under fem-ti kilogram, og langt mer når vi dro på lengre turer. Hva slags forskjell utgjør da forskjellen mellom 10 kg og 15 kg i ankervekt? (jeg husker ikke helt hva jeg gikk for; 29-fots Naver, relativt slank seilbåt). Men, lo og behold - i en annen tråd dukket denne linken opp: http://wanderingdolphin.blogspot.no/2013/08/hold-fast.html - her hevdes det at turseilere bør være opptatt av vekt, og at man ikke bør ha for mye kjetting og reserveanker i ankerboks. Kjettingens tyngde og kurvatur bidrar med to store fordeler: fjæring, samt å sørge for mest mulig horisontalt drag på ankeret. Man kan i rolig vær klare seg med i underkant av 3:1-"scope", mens man med tau bør ha minst 5:1 - men i det øyeblikket det blåser virkelig kraftig opp, da vil kjettingen bli omtrent helt stram. Mister man kurvaturen, mister man også fordelen med tung ankerkjetting. Dersom det blir skikkelig uvær spiller det ingen rolle om man har kjetting eller tau; faktisk er det bedre med tau fordi stram kjetting ikke gir rykkdemping. Konklusjon: dersom man ikke har ankervinsj, så glem kjetting. Kjettingen gir fordeler under normalt vær, men ingen fordeler under uvær. Noen få meter med kjetting nært ankeret og en stor daumann kan være fordelaktig dersom man ønsker å ankre opp med minst mulig svairadius under godt vær, men har ingen effekt under uvær. Jeg savner litt muligheten til å kunne komme til et sted helt lydløst for seil og slenge et anker i sjøen, samt forlate et sted helt lydløst for seil - ankervinsjen min støyer ganske mye. Men med 12 tonn båt, tungt anker og hyppige oppankringer så trenger jeg vinsj. Redigert 28.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Euklid Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Jeg har 15kg Rocna, en drøss kjetting og manuell vinsj. Den manuelle vinsjen er treg som bare det, så jeg trekker til stadighet ankeret opp manuelt. Så lenge en har rulle fungerer det greit. Jeg tror ikke jeg ville anbefalt 20kg anker for denne båten – jeg har også 32 fot båt, og dette har holdt i alt mulig vær gjennom mange måneder for anker, i alle mulige bunnforhold. Når ankeret virkelig har satt seg er det en liten operasjon å få røsket det ut, så jeg ville ikke gått for noe større. 20kg blir også uhåndterlig stort på baugen på en liten båt; på min båt var det i alle fall krøkkete nok å få plass til 15kg-utgaven i rulla på baugspydet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Anker som sitter fast ... ja, minnes mang en gang å surre ankertau rundt en vinsj på masta, dra til i hver bølgedal og holde igjen over bølgetoppen, helt til ankeret kom løs. Men nå har jeg jo motor som fungerer. Står man rett over ankeret med stram kjetting og gir gass forover eller bakover, så er det ganske store krefter som virker på ankeret :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 diaX: Det er vel ikke ofte man ankrer på 30 m dyp? Og enda sjeldnere man ankrer på 30m dyp med 30m kjetting får vi håpe? 120m er minimum i såfall, men det er vel litt i overkant av hva som er vanlig å ha med tror jeg? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Takk for mange velbegrunnede svar! Heller mot 15 kg selv om jeg tror det hadde holdt med 10. Får heller trene litt ekstra før sommeren så jeg er i stand til å dra det opp 15 kg med 8m kjetting er mulig å dra opp for hånd. Sover godt også. Muligens er 10 kg anker og 5 kg lengre kjetting en bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Hvis jeg skulle dratt det opp for hånd ville jeg nok droppet kjetting og gått for blytau + 15kg anker. Ikke like bra selvsagt, men bedre enn bare tau, og lettere enn kjetting. Vi har en 20kg Bruce på vår båt som er i samme størrelse, og det er nesten overkill. diaX: Det er vel ikke ofte man ankrer på 30 m dyp?Husk at man bare trekker kjettingen fra bunnen og opp, ikke hele lengden på en gang. Så vekten blir anker + dybden med kjetting. Det blir vel kanskje en litt akademisk tilnærming Steinsvik. Litt vind og avdrift, så har man fort noe å jobbe med Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Kjekt å ha en person på roret da, som kan styre båten rett over ankeret (husk ankerbøye, så ser du hvor det ligger!) Ellers er det uansett greit å ha noen meter med kjetting nær ankeret, selv om en ellers har tau. Grunnen er at det slites veldig på det stykket som ligger nærmest ankeret og gnisser frem og tilbake over bunnen dagen lang. Et tau kan bli filt av på steiner o.l. Vi hører ofte at lyden forplanter seg helt inn i skroget når kjettingen vandrer over steiner på bunnen om natta. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sequoia Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Jeg tenkte (i min villfarelse) på de to nærmeste ankringshavnene til meg, og der er det dybder på mellom tjue og tretti meter. Man kan selvsagt ta høyde for dette og søke grunnere havner. Og du har nok rett i det at i en situasjon uten vinsj ønsker man ikke kjøre ut hundre meter kjetting uansett. Avdrift og vind som komodo nevner kan nok være tøft nok selv i grunne havner, om man er alene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.