tobixen Startet 28.Juni.2015 Del på Facebook Startet 28.Juni.2015 (redigert) Jeg har en liten gråvannstank i kjølsvinet, den tar i mot vann fra dusj, oppvaskkum og baderomsservant (jeg har også en tredje servant, der går vannet rett ut vha gravitasjon). Den ser omtrent slik ut: http://www.whalepumps.com/marine/product.aspx?Category_ID=10023&Product_ID=10038&FriendlyID=Grey-waste-tanks (min er vel en eldre modell, har ikke gjennomsiktig lokk) Tankkapasiteten er liten, og det er en flottør i den, så snart nivået har nådd et visst nivå pumper den ut gråvann. Så vidt jeg kan skjønne har tanken bare én funksjon, og det er å beskytte gråvannspumpa mot fett. Tanken beskytter ikke mot partikler som er tyngre enn vann - utløpsrøret er helt i bunn av tanken. Tanken blir etter en stund fyllt opp med "gugge" - fettavleiringer og det som værre er - det lukter ikke godt, det ser ikke godt ut, og nå etter å ha rengjort den trengte jeg en solid støyt med rom for å roe nervene og magen. Jeg prøver tidvis kjemikalier - plumbo er fortsatt ikke forsøkt (sikkert ikke helt heldig), men varmtvann, oppvasksåpe, store mengder soda, sanitærvæske og eddik har vært prøvd ut, gjør omtrent ingen nytte. Jeg tror jeg brukte en "finlensepumpe" for å tømme vann fra bunnen av tanken, og deretter store mengder tørkepapir for å fjerne dritt sist jeg rengjorde den. Denne gangen prøvde jeg å fjerne fett og flytende klumper med pappkopper, og tømme innholdet i do. Det er en stor jobb. Er det andre her som har tilsvarende tank? Hvordan gjør dere det? Blir jobben mindre dersom man gjør det ofte, eller er dette noe man typisk utsetter i det lengste? ... og, hva er egentlig vitsen? Etter hva jeg kan se på produktspesifikasjonene er formålet primært å kunne la alle avløpene gå gjennom samme skroggjennomføring. God nok dimensjon på avløpsrørene og T-koblinger burde kunne gjøre samme nytten? Jeg vurderer å fjerne hele greia; oppvaskkummen og baderomsservanten er allikevel koblet sammen med en T-kobling, og begge befinner seg over vannlinja, så her duger vel fritt fall. Dusjen er også koblet på denne tanken, men dusjen ligger langt unna pumpa, avløpsrøret fra dusjen til gråvannstanken kan umulig ha mye fall, jeg har notert meg at det har begynt å renne dårlig fra dusjen, tipper slangen er full av gugge den også. Det må vel være greiere å koble dusjavløpet rett på en pumpe som takler litt fett? Redigert 28.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Cheyenne Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Jeg hadde også gråvannstank som både dusj og vasker gikk i. Opplevde samme problem som deg med mye gugge i tanken. Koblet vaskene til direkte utløp og kun dusj til tanken. Problem løst. Tanken er nesten like ren etter 3år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.