Jump to content

Kjøre med 100% kraft på motoren?


Ficher

Recommended Posts

Hei.

Har lest/hørt at 10 % av gangtid skal motoren kjøres med 100% på turtall(ca. 5-10 min pr.time)...er dette riktig ??

Hva pleier dere og kjøre motoren på 100% - 90% -80% ?.

Er der noen som pleier og kjøre 100% ?

Selv pleier jeg og kjøre på 80-90% når jeg er ute på tur.

Artig og høre hva de forskjellige gjør. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Med Solluxen pleide å å kjøre på 2700 rpm, mens topp er 3500rpm. Gav full pine av og til, men ikke kvar time!

Synes motoren jobber rolig å stille. Hadde en fart på 7 knop (topp: 10) og et dieselforbruk på rundt 3 liter/timen.

 

Eg er av den oppfatning at motoren har det bedre med å ikke bli presset til det ytterste. Dessuten er det lite av fart eg tjener....

Link to post
Share on other sites

Enig , jeg fikk max 0,5 knop mer , fra 2700 rpm til 3200 rpm.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette avhenger vel litt av båt/motor kanskje?

Fra 3000 Omin til 3400 Omin øker båten min fra 31 knop til 39 knop - så det gir jo en hel del mer fart. Men jeg kjører ikke over lengre tid på max fart - men av og til klør det jo i gasshånden :rolleyes:

 

På seilbåtmotorer har jeg hørt at man "av og til - og oftere enn sjelden" bør kjøre 1+-15 minutter på maks turtall. Om ikke soter motoren igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Liker ikke noe særlig å presse motoren opp mot max turtall. Synes dette arter seg som mishandling, og jeg kan heller ikke forstå hvorfor en motor skal ha godt av denslags behandling.

 

Med den gamle båten med Sabb 2H var det for så vidt greit, der gikk jeg stort sett på max for å komme fram i det hele tatt. Med 6,5knop på max så er det begrenset hvor mye du slår av.. Og disse motorene er faktisk bygget for å gå på max. Men den nye båten har max turtall på 3600, og det høres direkte utrivelig ut synes jeg. Rundt 2500 høres den mye triveligere ut, det er lett å snakke sammen, og båten tusler i ca 8 knop. Akkurat passe fart for en snekke synes jeg. Så jeg skal ha det veldig travelt for å presse den noe over dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hver enkelt motorprodusent har sine klassifikasjoner for last/ytelsesforhold. Lystbåtmotorer er ofte "råtrimmet" i forhold til yrkesversjonen av samme motor.

 

F.eks. kan en "heavy-duty" klassifisert motor kjøres på full last kontinuerlig i ubegrenset antall driftstimer på år mens en "Pleasure" versjon av samme motor kun kan kjøres på full last 10% av tiden og max 90% last ellers og max 300 timer pr år.

 

Hvorfor så stor forskjell i kjøremønsteret på to versjoner av samme motor? Motorprodusenten ønsker at motoren skal ha en rimelig grei levetid og ved å sette krav til driftstimer og belastning kan f.eks en lystbåtmotor yte 400 hk mens yrkesversjonen kan være 250 hk. Dette varierer fra produsent til produsent men prinsippet er likt for alle.

 

Liker ikke noe særlig å presse motoren opp mot max turtall. Synes dette arter seg som mishandling, og jeg kan heller ikke forstå hvorfor en motor skal ha godt av denslags behandling.

<{POST_SNAPBACK}>

Et greit prinsipp er å gå på et turtall der motoren høres ut til at den trives. Å dra av 5-10% fra fullt høres greit ut men -25% som på VP D6-310 høres voldsomt mye ut. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...