Ficher Startet 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2005 Hei. Har lest/hørt at 10 % av gangtid skal motoren kjøres med 100% på turtall(ca. 5-10 min pr.time)...er dette riktig ?? Hva pleier dere og kjøre motoren på 100% - 90% -80% ?. Er der noen som pleier og kjøre 100% ? Selv pleier jeg og kjøre på 80-90% når jeg er ute på tur. Artig og høre hva de forskjellige gjør. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Med Solluxen pleide å å kjøre på 2700 rpm, mens topp er 3500rpm. Gav full pine av og til, men ikke kvar time! Synes motoren jobber rolig å stille. Hadde en fart på 7 knop (topp: 10) og et dieselforbruk på rundt 3 liter/timen. Eg er av den oppfatning at motoren har det bedre med å ikke bli presset til det ytterste. Dessuten er det lite av fart eg tjener.... Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 13.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 (Eg er av den oppfatning at motoren har det bedre med å ikke bli presset til det ytterste. Dessuten er det lite av fart eg tjener................) Enig , jeg fikk max 0,5 knop mer , fra 2700 rpm til 3200 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Du har en artikkel om dette her http://www.batborsen.no/spalter/batkroken/B20040225/ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 (redigert) Enig , jeg fikk max 0,5 knop mer , fra 2700 rpm til 3200 rpm. <{POST_SNAPBACK}> Dette avhenger vel litt av båt/motor kanskje?Fra 3000 Omin til 3400 Omin øker båten min fra 31 knop til 39 knop - så det gir jo en hel del mer fart. Men jeg kjører ikke over lengre tid på max fart - men av og til klør det jo i gasshånden På seilbåtmotorer har jeg hørt at man "av og til - og oftere enn sjelden" bør kjøre 1+-15 minutter på maks turtall. Om ikke soter motoren igjen. Redigert 13.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Interessant artikkel, som ga noe å tenke på. Det eneste han ikke nevnte var turboen, som ikke liker lave turtall over tid. Du bør komme opp i 1500+ omdreininger tidvis. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Liker ikke noe særlig å presse motoren opp mot max turtall. Synes dette arter seg som mishandling, og jeg kan heller ikke forstå hvorfor en motor skal ha godt av denslags behandling. Med den gamle båten med Sabb 2H var det for så vidt greit, der gikk jeg stort sett på max for å komme fram i det hele tatt. Med 6,5knop på max så er det begrenset hvor mye du slår av.. Og disse motorene er faktisk bygget for å gå på max. Men den nye båten har max turtall på 3600, og det høres direkte utrivelig ut synes jeg. Rundt 2500 høres den mye triveligere ut, det er lett å snakke sammen, og båten tusler i ca 8 knop. Akkurat passe fart for en snekke synes jeg. Så jeg skal ha det veldig travelt for å presse den noe over dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 (redigert) Hver enkelt motorprodusent har sine klassifikasjoner for last/ytelsesforhold. Lystbåtmotorer er ofte "råtrimmet" i forhold til yrkesversjonen av samme motor. F.eks. kan en "heavy-duty" klassifisert motor kjøres på full last kontinuerlig i ubegrenset antall driftstimer på år mens en "Pleasure" versjon av samme motor kun kan kjøres på full last 10% av tiden og max 90% last ellers og max 300 timer pr år. Hvorfor så stor forskjell i kjøremønsteret på to versjoner av samme motor? Motorprodusenten ønsker at motoren skal ha en rimelig grei levetid og ved å sette krav til driftstimer og belastning kan f.eks en lystbåtmotor yte 400 hk mens yrkesversjonen kan være 250 hk. Dette varierer fra produsent til produsent men prinsippet er likt for alle. Liker ikke noe særlig å presse motoren opp mot max turtall. Synes dette arter seg som mishandling, og jeg kan heller ikke forstå hvorfor en motor skal ha godt av denslags behandling. <{POST_SNAPBACK}> Et greit prinsipp er å gå på et turtall der motoren høres ut til at den trives. Å dra av 5-10% fra fullt høres greit ut men -25% som på VP D6-310 høres voldsomt mye ut. Redigert 13.Mai.2005 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.