Jump to content

Suzuki DT30 el.start feil. Fra 12V - 0V inn på rele ved kjinning


Ole-H

Recommended Posts

Hei!

 

Min kjære motor vil ikke starte elektrisk lenger.

Jeg har over 12V inn på start rele med tenning på, men når jeg vrir om for å kjinne detter den ned til 0V.

Kommer ikke en lyd ifra startmotor, og jeg synes ikke jeg hører noe fra rele.

Har også koblet på starthjelp uten at dette hjelper, så batteriet er OK.

Sikkerhetsbryter når motor står i nøytral er inne og det kommer 12V styrestrøm fra tenningsnøkkel inn til rele når man forsøker å kjinne.

 

Startmotor, rele eller noe helt annet som er feil her?

Synes det er rart at den skal dette ned til 0V ved kjinning.

 

Motor: Suzuki DT30 2005

Link to post

Det er riktig at spenning gå til 0v ved kjinning som spenning nå gå videre til start motor istedenfor til din voltmeter. Hva er viktig nå er å finne ut hvorfor starmotoren ikke reagere til 12v, så måler spenning på det andre terminal som gå til startmotoren, den også skull vise 0v ved kjinning.

Prøve å kobbel 12v direkt til starteren på ledning fra solenoid til starter, hvis det er ingen liv så starteren har en intern feil eller stå fast. Synes den må av for å undersøk videre.  

Link to post

Fra rele til starter viser også 0V uansett kjinning eller ikke.

Tjuvkoblet også 12V som kommer inn på releet fra batteriet og inn på andre siden av releet som går til starter uten at det skjedde noe.

Hadde starteren av og koblet 12V på den. Gnistret noe inni helvete, men trur motoren rykket til.

Link to post

Det er bortimot umulig å feilsøke slik du måler. Du kan ikke måle noe fornuftig over releet. Om du får null volt der så vet du ikke om du egentlig har noen spenning i det heletatt. Det kan være så dårlig kontakt på batteriet at spenningen faller til nesten null inn på starteren, men alikevel nok til å holde releet. Da snurrer ikke starteren.

Minusen, den svarte ledningen til måleinstrumentet skal til blokka på motoren. Det er minus på motoren.
Da kan du måle plussen inn på releet, ut av releet og inn på starteren.
Slår releet inn så skal du ha ca. 12v ut av releet når du har ca. 12v inn på det. Har du ikke det så er releet defekt.

Har du det, så mål på starteren også. Det er ikke unormalt med korroderte tilkoblinger på både rele og starter. Det kan være så enkelt at man må skru av lendningne og pusse med sandpapir før man setter sammen igjen. Koble fra batteriet eller slå av hovedbryter før du begynner å skru.
 

Link to post

Da ser det ut som releet er defekt, for jeg får ingen måling ut fra det.

Skal demonteret batteriet og gå over polene.

Er litt mørkt under der, så kan være noe korrosjon jeg ikke ser.

 

Takk for tilbakemelding!

 

Enda godt Ebay finnes.

Nytt rele kr. 95,- pluss porto, mens fra Skruvat.no kr. 710,- pluss porto.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...