Jump to content

Erfaringer med presenning-stativ?

Batdilla

Recommended Posts

Jeg lurer litt på å gå til anskaffelse av opplagsstativ for presenning. Noe i retning av A-Stativ eller Dekkstativ som vises på siden http://www.opibaat.com

Jeg er avhengig av tilvist plass i båthavn fra høst til høst, så det er ikke noen option å lage noe altfor permanent. Alternativ er å lage noe plankemekk  :yesnod:, eller sveise noe selv. Jeg tenkte derfor at et slik stativ kunne være en fleksibel og grei løsning.

Er det noen som har erfaringer med noe slik?

Vesentlige fordeler/ulemper/forutsetninger som er verdt å tenke over?

Noen spesiell løsning/leverandør som er å foretrekke når dette skal brukes på ei 22 fot snekke?

Hei.

Har selv stativ i aluminium, 3x3cm firkant som jeg kjøpte hos Malfix i 1987. Like bra nå som den gang.

Bilde

Flere bilder og adresse til Malfix på http://home.online.no/~lha-h/forum/stativ/ Uansett stativ, husk å polstre godt. Har selv valgt løsningen på det siste bildet (malfix6.gif). Da er stativet oppe fra bakken og ingen snubler i det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har pratet med opibaat.com om deres løsning. Den virker forsåvidt grei nok den. Den later til å være fleksibel. Midtstolpe og dekkskrev er teleskopiske med valgfri vinkel på dekkskrev. Kvalitet er det vanskelig å mene noe om uten å ha sett det "live". En hyggelig overraskelse fikk jeg også når jeg sjekket prisen. Hos produsenten var oppgitt pris 2735,-. Men så ringte jeg lokal representant og av ham kunne jeg få A-stativ A3 for 2350,- ferdig levert.

PanPan; NOA stativet ser også fint ut. Det later til å være veldig solid. Jeg har sent dem en mail for å få litt info om pris. Jeg har også spurt dem om hvor kort/langt teleskop det er på de ulike benene. Finner ikke noe om det på web'en. Ikke vet jeg hvem som evt. leverer dette i Norge heller. Kanskje noen andre vet?

Lars; Malfix sin løsning virker også solid. Veeeldig solid... Men her er man helt avhengig av å polstre rørene godt. Hvor fleksibel er denne løsningen? Er det noen teleskopløsninger noe sted, eller tilsvarende? Tenker da på midtstaget. Eller må man kappe det til i hvert enkelt tilfelle? Litt usikker på høyden. Har en utsendt medarbeider som skal sjekke høyden for meg i ettermiddag. Båthengeren er ganske høy. Traktorløsning med hjulaksling fra møkkspreder-henger. Overordentlig solid, men ganske høy.

Hei igjen.

Lars; Malfix sin løsning virker også solid. Veeeldig solid... Men her er man helt avhengig av å polstre rørene godt. Hvor fleksibel er denne løsningen? Er det noen teleskopløsninger noe sted, eller tilsvarende? Tenker da på midtstaget

Ingen problem med teleskopstenger, det finnes. Har selv faste omvendte 'T-er' på for og akterdekk. To teleskopstenger mellom disse.

Men egentlig kunne jeg spart meg teleskopstengene. De står jo i samme høyde, år etter år etter år etter. . .  Faste stenger er billigere enn teleskop. Obs. Prisene på bildene er fra 2000 katalogen hos Malfix. Ring ham for nye priser, tlf. 22208682, e-mail: rwattum@online.no.

Polstring må til uansett type. Fikk gnagd hull i presenningen et år (billigpresenning) ved at den blafret mot pulpitten! Slik gul issolasjon som brukes rund varmtvannsrør i 'heimen' er utmerket! (men noe dyrt).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

PanPan; Nei, mjølkemaskin er ekstrautstyr. Men den kan bestilles med eller uten møkklukt...  :yesnod: Det er litt av et "dråg", hadde det ikke vært for lengden, kunne man omtrent fraktet Skibladner på den.

En liten smarting han som har bygd hengeren. Her er et tips som kanskje andre kan bruke også. Det er 2 sett med utliggere fra selve senter på hengeren. Utliggere vil si disse som går utover og støtter båten sideveis. Det smarte er at for å få disse justerbare, har vedkommende sveist på biljekker (Av skruetypen) mellom utligger og "selve hengeren". Enkelt, relativt solid, og veldig fleksibelt. Ide er herved overbrakt!

Men siden du har NOA stativ - kanskje du kan si noe om min. og maks. lengde på teleskopløsningene? Dette er litt avgjørende for å kunne vurdere hvordan det vil passe.

Lars; Takker for info og mail adresse. Har sendt forespørsel om katalog.

Hei.

Men hvordan pakke inn båten? Det vanligste er vel å henge 5liters plastkanner fyllte med ett eller annet i maljene på presenningen. Resultat: presenningen ryker rundt maljene.

Jeg gjør det på en annen måte. Jeg trer et tau gjennom alle maljene, og snører til som en pose. Forutsettning at presenningen rekker litt nedenfor fenderlisten. Så knytter jeg tau fast i denne 'snøretauen' mellom maljene, og lar de gå under båten og opp til 'snøretauet' på den andre siden. En 4 - 5 slike på min påt på 27 fot. Da fordeles belastningen på maljene mye bedre en ved den dinglende plastkanne metoden.

Hadde en gang en presenning uten metallmaljer. Der var det påvulkanisert plastforsterkninger med hull. En mye bedre løsning spør du meg.

PanPan; Uffda. Nå må jeg ha hjelp til å surfe og nå... Må si NOA løsningen ser veldig imponerende ut. Bildene av hver detalj virker beroligende mht til kvalitet og styrke. Spørsmålet er hvor mye man må betale for alt dette.

Lars; Du sier noe. Madammen og jeg så en seilbåt hvor presenningen var festet slik du beskriver - vha plastdunker som hang maljene. Det var smart - tenkte vi. Har ikke tenkt på at dette kanskje ikke er så bra for maljene. Fint du nevner det. Synes løsningen din med et eget maljetau høres bra ut. Skal ha den i bakhodet når vi skal til å surre sylta.  :yesnod:

OK. Er vanligvis ganske kritisk når lommeboka skal åpnes, så kost-nytte ligger hele tiden i bakhodet. Venter spent på prisoverslag fra NOA. Men jeg ser for meg at den ligger en del over de 2350,- som jeg kan få opibaat.com sin løsning for ferdig levert.

Jeg er ikke så uvettes redd for kravene til styrke. Det er ganske avskjermet der Sjømannen ligger. Men skal ikke undervurdere kravene når man spenner opp en svær vindfanger i form av presenning.

Dagens nedtur: Kontaktet Båtmagasinet her en dag for å forhøre meg om tester. I dag ringte de meg. De hadde besluttet å lage en brukttest av Sjømannen til desember nummeret og de ønsket å låne min for å gjøre testen. Men Sjømannen og jeg ligger I OPPLAG, med virkning fra sist søndag!! Det ville jo vært en fin anledning for alle til å sett skrapet på trykk. Artig og hatt selv også, forutsatt at testen hadde kommet noenlunde positivt ut. Kanskje like bra at det ikke ble noe av...  :yesnod:

• 10 måneder senere...

Jeg må kjøpe nytt pressenningstativ nå. Var på Båter i sjøen og snakket med flere leverandører om det var best med bakkestativ eller dekksstativ. En sier at med båten på land er det bare bakkestativ som er brukbart da et dekksstativ vil virke som et seil. En annen svarte med "Hvem tulling sa det. Et dekksstativ er mye stødigere da det er festet i båten".  :yesnod:

Jeg har selv tidligere bare prøvet bakkestativ, men tenkte at et stativ som er festet i båten rundt hele må være stødigere. Er det noen som kan bidra med noen erfaringer? Håper på raske svar da alle holder messepriser ut denne uken.

Jeg har et Noah stativ for dekksmontering, der settes dette i festene for rekkestøttene på seilbåten. Hvis plassen du ligger om vinteren er utsatt for vind, kan påkjenningen på festene i dekk bli stor. Av den grunnlaget jeg en treramme som jeg la ut på dekk som stativet ble festet i. Dette fungerte utmerket.

Fordelen med stativet jeg hadde, var at jeg fikk presseningen ut fra skutesiden, slik at jeg fikk god lufting over dekk. Jeg er godt fornøyd med stativet mitt, men jeg har ikke erfaring med noe bakkestativ.

Hei.

Har selv et stativ omtrent som på bildet under, omvendte T-er med en bom på toppen, og et par teleskopstøtter mellom T-ene. For å holde det på plass, har jeg tauverk fra pulpit foran og bak og over bommen til den andre siden. Da sitter det. Og så bruker jeg ikke slike dinglende plastkanner med grus i som mange har for å holde kalesjen på plass. Min kalesje er så stor at den rekker nepå skroget der det går innover mot kjølen. Derfor trer jeg en line gjennom alle maljehullene (horisontalt) rundt hele båten og strammer til som på en snørepose. Så fester jeg tamper i denne snøringen (ikke i maljene, altså, men mellom to maljer) fra den ene siden, ned under kjølen og opp på den andre siden hvor det festet tilsvarende i snøringen. Dette holder uansett vær, pluss at det blir minimal belastning på maljene. Selve stativet mitt er forøvrig i 4-5mm firkant aluminium kjøpt hos Malfix og har tjent meg trofast siden 1987.

Lars H.

Bilde

Jeg har bare erfaring med bakkestativ. Men etter at jeg kjøpte ny solid presenning, har det ikke vært noen problemer med at hverken stativet eller presenningen flytter på seg. Jeg bruker en del tauverk til å binde fast stativet i båten, slik at alt blir mere stabilt. Har 2 støtter for toppstangen. Dette sammen med en presenning som egentlig er litt for tung å håndtere, har tålt alt av blåst der jeg har opplag. Presenningen er 7x11 meter og veier ca 40 kg eller noe sånt. Synes ikke det er spesielt lunt der båten ligger, men det er vel nordavinden som tar mest der.

Mulg jeg er på tynn is nå, men vil ikke et stativ som bare er festet i båten gjøre at det blir større belastninger på opplagsbukkene? Disse må jo ta alt av det ekstra presset vinden skaper. Men det skal de vel egentlig tåle, hvis de er skikkelig dimensjonert.

Ser jo at de fleste på opplagsplassen har bakkestativ, men vet ikke om det er det beste, eller om det er gammel vane.

Har presenningsstativet stående på dekk, omtrent samme løsning som Lars H.

Stativet er hjemmesnekkret, 2 lengder a 2' x 6' sammenskjøtet på midten,  tre "haneføtter" som støtter i bau, på midten og akter, alt godt surret med god vinkel til pulpitene foran og akter. Dette står fjellstøtt både sideveis og i lengderetning. Med en god, tung presenning over holder dette så det rekker. Har laget stativet med bolt og mutter i alle sammenføyninger slik at det enkelt kan monteres/demonteres på 10-15 minutter.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har stativet på dekk jeg også. Samme argumentet som du nevner over har jeg også fått høre, nemlig at bakkestativ blir for vinglete på en så stor båt som du har. Det omvendte faller på sin egen urimelighet synes nå jeg.

Har vært veldig fornøyd, ikke minst grunnet enkel montering, demontering og stuing for sommeren. :confused:

Kjøpte fra Opplagsspesialisten i fjor (90 88 88 27).

Mvh

Crusader

Jeg hadde på den forrige båten et bakkestativ levert av O B Wiik, og det var jeg fornøyd med. Båten var mindre enn den jeg har nå. Da den nye båten skulle på land ifjor, kjøpte vi dekkstativ fre OPI, og det er helt klart at jeg skal IKKE ha bakkestativ igjen. Det er mye enklere med håndtering av et dekksbasert stativ (mindre og lettere deler). Det eneste en skal tenke på er at hvis stativet festes på rekkene, må en sette på en stropp mellom rekkene for å unngå å bøye rekkene ut.

Lykke til med valget............................................. (av stativ, husk det viktige og glem politikerene) :confused::sleep::lol: :lol:

Jeg har bakkestativ og gode erfaringer med det. I tillegg til ben som står i bakken, er det støtteben som er støttet mot gulvet i cockpit og egne ben som er skrudd fast i rekkene på dekk. En rimelig tung presenning oppe på dette og vannfyllte kanner som holder det nede virker som en rimelige stødig kombinasjon i vår havn. Det skal også nevnes at det er ganske lunt i havna vår og lite vind i forhold til det man kan oppleve andre steder.

Bilde

Det eneste jeg har å innvende på bakkestativløsningen, er at det kan bli vel lange spenn noen steder som tillater snøen å samle seg opp i presenningen. Det hendte for oss i vinter og spesielt en gang var det ikke ubetydelig mengder som lå oppe på presenningen og trykket mot kalesjen. Men klok av skade skal det i år spennes opp noen tau som er med og stiver det opp slik at vi unngår oppsamling av snø. Det er mulig dette problemet er mindre på stativ som kun er festet i båten?

Hadde bakkestativ tidligere, men kjøpte samme stativet som LarsH etter at FLIII var et faktum.  Dette har stått opp to vintre nå, og det fungerer perfekt, og adskillig bedre enn mitt tidligere bakkestativ, til tross for at dette var betydelig mindre.

Det er mulig at det blir noe større belastning på opplagsstativet, men den lille ekstra belastningen bør et godt opplagsstativ tåle.  Når man tenker over hvor tung båten i seg selv er, i mitt tilfelle tett oppunder 10 tonn, bør stativet være dimensjonert slik at det også tåler den belastningen vinden kan gi.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 11 måneder senere...

:rolleyes:

Hei folkens,

Jeg må kjøpe nytt pressenningsstativ til båten. Jeg skal på land i år fordi jeg må bytte bunnventiler osv. Ellers har jeg tenkt å ligge ute i bobler om vinteren. Kanskje ta opp båten hvert annet eller tredje år.

Det  er derfor fristende å kjøpe et dekksstativ og bruke dette også i opplag på land. Men er dette dumt da vinden presser på båten i stedefor bakken? Jeg er så i tvil.. Betyr dette noe? Håper noen kan komme med noen gode råd / tips. (Her finnes mange gode svarere!).

Hilsen Harald L.

Trude III

• 3 uker senere...

hei, har en 2.1tonn maxi-77

Vil et dekkstativ holde for en båt med kjøl?

mvh jan

Hei.

Har selv et stativ omtrent som på bildet under, omvendte T-er med en bom på toppen, og et par teleskopstøtter mellom T-ene. For å holde det på plass, har jeg tauverk fra pulpit foran og bak og over bommen til den andre siden. Da sitter det. Og så bruker jeg ikke slike dinglende plastkanner med grus i som mange har for å holde kalesjen på plass. Min kalesje er så stor at den rekker nepå skroget der det går innover mot kjølen. Derfor trer jeg en line gjennom alle maljehullene (horisontalt) rundt hele båten og strammer til som på en snørepose. Så fester jeg tamper i denne snøringen (ikke i maljene, altså, men mellom to maljer) fra den ene siden, ned under kjølen og opp på den andre siden hvor det festet tilsvarende i snøringen. Dette holder uansett vær, pluss at det blir minimal belastning på maljene. Selve stativet mitt er forøvrig i 4-5mm firkant aluminium kjøpt hos Malfix og har tjent meg trofast siden 1987.

Lars H.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...