Jump to content

Erfaringer med presenning-stativ?


Batdilla

Recommended Posts

hei, har en 2.1tonn maxi-77

 

Vil et dekkstativ holde for en båt med kjøl?

 

mvh jan

JA ! Med mindre M77 en din er plassert på et sted med ekstremt mye vind, går dette helt fint. Jeg bruker selv dekkstativ, når jeg gidder. Plastbåter tåler snø og vann også, så i år tror jeg ikke jeg gidder. Evt. blir det fra masta og bakover. Men det var vel ikke spm. kanskje...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bruker A stativ av galvaniserte rør,2". Har et lite A stativ på hardtopen og,pluss et støtte rør ned på dørken rett foran akterbenken. Det siste har ikke vært brukt på en stund da jeg sjelden har fått lik vinkel på A ene fra år til år .

Rørene ble kjøpt i 6 meters lengder så for å rekke over hele båten på ca 7,5 m så er det en ca 2 meters lengde som må skjøtes inn på hoved stanga.Også denne har blitt kuttet ut,delvis fordi det blir litt vaklete å sette opp og delvis fordi jeg vil ha maksimal lufting hele tiden med god åpning forut.Luftespalten forut er ca 15 cm men er betydlig bredere over dekk,og akterut så reguleres det etter behov.Aktre luftespalte kan stenges helt.

Inkludert pressenning kom dette på ca 1800kr i Tønsberg Maskinforretning for noen år tilbake.

Syntes dette er et tungvint system og gruer meg hvergang til å sette det opp.

Link to post
Share on other sites

Praktisk spørsmål til de som har stativ som festes med "hylse" / "Klammer" direkte på rekke-rørene; Er disse festene justerbare slik at vinkelen og retningen på rørene kan tilpasses røret over båten uten problemer? Tenker på at rekkerørene følger båtens form og i baugen kan det vel bli et problem?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For de som trenger et greit Stativ/krybbe og /eller Pressenning så kan dere sjekke her

utskrift fra gule sider  :wink:

 

 

Songvaar Industrier AS Kart

 

--------------------------------------------------------------------------------

Telefon: 38 05 14 30

Telefaks:  38 05 16 30

E-post: songvaar@online.no

 

Besøksadresse: Linnegrøvan 13

4640 Søgne  

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Produkter:

krybber, innbinding, opplagskrybbe, presenningstativ, presenning, opplagsstativ, digital print, fargekopi, kopiering, hefter

 

Åpningstider:

Mandag 07:30 - 15:00 Onsdag 07:30 - 15:00 Fredag 07:30 - 15:00 Søndag Stengt

Tirsdag 07:30 - 15:00 Torsdag 07:30 - 15:00 Lørdag Stengt    

 

 

Stativ ligner på dette Bilde

 

Bildet er lånt av Båtdilla lenger oppe på denne siden

 

pris for 8,5 høyde fra bakken 3,75 m stativ ca :3060 pr i dag

presenning 450 grams 9 meter x 6 pris 2536 pr i dag

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Bilde

Jeg har denne typen, som også har et tverrstag mellom bena. Slik at det danner en A foran og bak båten. Bak plasserer jeg tverrstaget inntil badeleideren og surrer det fast der. Foran står bena inntil pullpiten, hvor de også surres fast. En ekstra sikkerhet i de verste vindkastene. Over stativet har jeg en 500 g pressenning som blir holdt nede av vannkanner, og noe tau ned i krybba som en ekstra sikkerhet. Med kun vannkanner, opplevde jeg at pressenningen kunne forskyve seg noe sideveis når vinden sto på over tid.
Link to post
Share on other sites

Har selv bakkestativ med omvendt T-form i endene og justerbare fester på midten. Dette står stødig med følgende forutsetning:

 

1) at du har en tung og solid pressening

2) at du får bratt vinkel slik at snø ikke samler seg

3) at du "binder" stativet sammen fra ende til ende med tau både oppe og nede (slik at det  

    ikke glir fra hverandre)

4) at du trekker tau mellom mønestaget og griperekkene for å unngå at det forskyver seg ved

   vind

5) at du legger noe tungt over T`ene på bakken

 

Mange forbehold kanskje, men da sitter det garantert! Skulle jeg kjøpt nytt hadde jeg valgt A-stativløsningen, men aldri stativ til feste på selv båten. Da skal du ha solide griperekker

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Etter flere år med sorgløse, stormfulle vinternetter med båten innendørs er båten nå plassert på land - utendørs :cryin:

Siden det vel blir snø i år også, må jeg gå til anskaffelse av presenning og stativ. Har fulgt tråden hvor det diskuteres valg av presenningstykkelse med stor interesse, (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...esenning+stativ) men jeg har behov for å velge rett stativ først.

 

Siden båten er nesten 12 m lang og sikkert raver over 4 meter til toppen av radarantenna på targa'en blir det jo litt av et reisverk (og vindfang!). Skal jeg velge stativ som står på bakken i hver ende med vertikale støtter på dekk, eller en seilbåttype med alle bærearmene skrått ned til feste i pulpit? Uansett, er det noen som har gode erfaringer med produkter som tåler de forblåste vinterene vi etterhvert opplever?

Link to post
Share on other sites

Jeg har et Lambertseter stativ i aluminium. De får du kjøpt til din båt også. Både bakke- og dekkstativ.

 

Jeg har bakkestativ.

Det er et stativ med "skrev" i hver ende samt 2 mindre skrev og en støtte (rør) mellom.

 

Jeg setter skrevene helt inntil båten fremme og akterut. Binder fast helt fremme i pulpit på hver side av bauen, og akterut i noe som holder (f.eks bafeplattform).

 

De mindre skrevene binder jeg slik at de hverken kan skli mer ut eller mer inn. Har også et liten 2"4" som ekstra støtte på "taket" på min båt. Ellers så binder jeg tau med en snau meter mellomrom fra toppstanga (møne) og ned på hver side på båten Gjør det for å holde bedre fasong på presenningen(e). Innerst legger jeg en lettpressening. Ytterst legger jeg en tykk OB Viik presenning.

Synes det er enklest å rulle/brette pesenningen slik at jeg begynner i en ende av båten. Ruller så presenningen på "møne" og presenningen faller ned på sidene etter hvert som den rulles ut.

Å dra en tung presenning over båten fra en side som er alternativet, er tyngre.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips OLPI! Tror jeg satser på en løsning som din, med skrevende bein hvilende på bakken i hver ende. Er redd for at vinterstormene skal rive og slite for mye i pullpiten/rekkestøtter dersom hele stasen bæres av denne.

Slik tenkte jeg også. Vil ikke påstå at stativet er veldig robust, men det blir ganke bra når man gjør som jeg beskrev. Jeg taper i tillegg øverste punkt på skrev slik at det ikke kan forflytte seg i lengderetning.

 

Flere stativ og presenninger har allerede gått ed på andre båter i havna der jeg ligger. Mitt sativ er også høyere enn normalt. Måtte skjøte skrev da antennemasta ikke enkelt kunne taes ned.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

jeg mener at bakkestøtter er det mest stabile og enkleste å hanskes med.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke egentlig :smiley:

 

front2.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja vel men mitt har ikke blitt tatt av vinden ennå. Det holdes jo på plass av presenningen samt at det også er stroppet direkte fast i båten (viktig).

De kan også f.eks. festes i paller eller lignende på bakken. Mitt er festet i 2 sammenspikrede paller og har ikke rikket seg ikke av flekken.

Hvis det ikke hadde gått ned til bakken hadde det ikke vært like stabilt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis båten står på land, og du aldri kommer til å bruke stativet på sjøen ville jeg hatt et bakkestativ. Kjøp et A stativ, ikke T. A er mye stødigere.

 

A stativ, som bildet til teerex ovenfor.

T stativ er en omvendt T mot bakken, og støtter ikke like godt til sidene.

 

Copy_of_P1080052.JPG

Jeg mistenker at T stativet kan ha bidratt her...

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde dekksstativ på forrige båten. Noe skikkelig ustabilt herk. Det er bare bakkestativ som gjelder :wink: Bygde meg selv et i 2''4'' trevirke - en T foran, en bak og et støttepunkt på midten. Gjengestag og bolter så alt lett kan demonteres og fraktes vekk. Ganske tungt - men veldig solig og det blåser aldri av sted. Etter jeg begynte med det har det ikke vært grunn til bekymring om vinteren. Tung presenning som er snurpet litt sammen under fenderlista - kommer seg ingen vei. Ved bruk av bakkestativ får du også flyttet noen ekstra kilo ned til bakken i stedet for gjennom båten (men det har nok mindre prakistk betydning).

 

En fordel med dekkstativ er dog at musene ikke får et stativ å klatre i. Var plaget litt med dette, men muse-hindre lages jo lett av en gammel isboks for bakkestativet også.

Link to post
Share on other sites

Tja vel men mitt har ikke blitt tatt av vinden ennå. Det holdes jo på plass av presenningen samt at det også er stroppet direkte fast i båten (viktig).

De kan også f.eks. festes i paller eller lignende på bakken. Mitt er festet i 2 sammenspikrede paller og har ikke rikket seg ikke av flekken.

Hvis det ikke hadde gått ned til bakken hadde det ikke vært like stabilt.

 

Hei teerex. Og fordelen med å bruke paller og stropper var?? Hvorfor hadde det ikke vært like stabilt om det ikke gikk ned i bakken?

 

Toppstangen på mitt stativ ligger 5 meter over bakken. Like høyt som på Balticen ved siden av. Forsøker du å si at det blir en mer stabil og solid konstruksjon med stenger ned i bakken, fremfor at dette festes direkte i båten? Har du lang erfaring med dette? Har du stått i en båthavn en vindfull dag og sett hva som skjer med forskjellige systemer?

 

Oppå det hele er det viktig med en tykk solid kvalitetspresenning. Så slipper man å tenke mer på dette gjennom vinteren.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg overtok Tora var det med hjemmelaget bakkestativ av T-type. Det var noe ustabilt herk.

Nå har jeg laget stativ selv av 3X1.5". Et A-formet bakkestativ i hver ende og to støtter på kabintaket. Det virker meget stabilt og koster nesten ingen ting.

Se bilder her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6155&st=60

Presenningen er festet til opplagsbukkene pluss stropper under båten. På endestativene har jeg brukt små ekstrapresenninger. Da kan hovedpresenningen være kortere, bare ca 0.5 m lenger enn båten. Det gjør at den blir lett å legge på, får ingen bretter over stangendene og jeg får lufteåpninger ved mønene. Dessuten blir det lett å løfte en flik for å gå ombord når jeg skal jobbe med interiøret i vinter. Bildene er tatt før jeg var helt ferdig med "barduneringen".

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bildet av Teerex flotte båt viser at bakkestøtter er mer plasskrevende. Hadde ILAS bakkestativ og krybbe til vår tidligere Windy 27. 83/84 mod. Hadde den fra

88-93.

 

På vår nåværende båt bruker vi rekkestativ. Men nå fra OB-wiik. Her det viktig at man teiper bena fast. Ellers har de en lei tendens til å skli ut. Men grunnen til

at vi har rekkestativ er at vi har båten på sjøen. Bena blir så lange vis de skal stå på bunn :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei teerex. Og fordelen med å bruke paller og stropper var?? Hvorfor hadde det ikke vært like stabilt om det ikke gikk ned i bakken?

 

Toppstangen på mitt stativ ligger 5 meter over bakken. Like høyt som på Balticen ved siden av. Forsøker du å si at det blir en mer stabil og solid konstruksjon med stenger ned i bakken, fremfor at dette festes direkte i båten? Har du lang erfaring med dette? Har du stått i en båthavn en vindfull dag og sett hva som skjer med forskjellige systemer?

 

1. Paller: endene av A-rørene er festet i disse pallene (boret hull og spikret fast), dermed kan de ikke forskyve seg eller bore seg ned i bakken og senke høyden/slakke presenningen. To sammenspikrede europaller (altså dobbelt areal) er også ganske tunge og stabile.

2. Stropper: stroppene fester A-stativet til båten foran og bak slik at det ikke kan bevege seg i forhold til båten.

3. A-rørene mine er 4 meter lange så toppstangen min blir da litt under 4 meter høy (pytagoras og sånn). Det er også A-støtter innvendig oppå hardtopen.

4. Har også noen stropper fra toppstangen og ned til rekka innvendig.

5. Vippekreftene fra vinden på presenningstativet foran og bak overføres delvis til bakken. Presenningen som er festa i båten holder stativet stabilt.

 

Konklusjon: en stabil løsning 4 år på rad. God Helg! :flag:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...