ola89 Startet 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2015 (redigert) Hei. Hvilken propell vil være mest optimal for min båt? Jeg har nå en ballistic 13 3/8 21 og den gjør 46knop. Problemet er at den er treg i aksen og jeg får bare 5250omdr på motoren på fullt kjør. Jeg må også kjøre motoren så langt ut det går for å få maksfart, som igjen fører til at den blir vinglete i full fart.. Noen tips til hvordan å løse dette? heve motoren høyere kanskje? Motor er forøvrig en 2007 tohatsu 115hk tldi Takker for svar Mvh Ola Redigert 29.Juni.2015 av ola89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) 46 knop på GPS? Jo det er visst mulig http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/minitest-ibiza-19-sport Redigert 29.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Du har nok ikke 46 knop på 5250rpm for hvis denne motoren har 2,0:1 i utveksling og propelleren har 21" stigning vil du ha en teoretisk hastighet (0% slipp) på 45,36kn på dette turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 kan jo være at turteller viser for lite - eller at propellen har mer pitch enn oppgitt....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Hei. Iom at du oppnår såpass bra fart som 46 knop med 115 hk så har nok motoren riktig høyde. Tror ikke du klarer å oppnå høyere fart enn det du gjør selv om du finjusterer høyden på motoren. (Jeg har samme båt med Mercury 135 V6 Optimax og oppnår akkurat samme fart som deg med 21" Ballistic.) Hvis du ønsker bedre akselrasjon så må du nok prøve med en 19" propell, men du taper muligens noen knop på toppfarten. Vet du hva som er oppgitt maks turtall på motoren din? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
ivar Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Kanskje du kan finne noe i 20" , og som gir litt mer turtall - burde kunne gi også bedre aks samtidig som at det økte turtallet gjør at du ikke mister for mye fart. Mener å ha sett anbefalt 5750 som anbefalt turtall...? En propell som gir mer (baug)løft gjør ganskje at du slipper å tilte like mye ut. En annen ting du kunne prøvd var propell med ventilasjonshull - sjekk http://features.boats.com/boat-content/pvs-propeller-test Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ola89 Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Stemmer det 46 målt med gps:) Problemet er at båten blir så vinglete når jeg må tilte motoren så langt ifra får å få maks fart.. motoren har 5850 omdr orginalt på maks turtall.. Så det jeg tenkte var at jeg kanskje fikk samme toppfart uten at jeg trengte å tilte like mye ved åheve motoren.. -Ola Sitér dette innlegget Link to post
ola89 Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Ingen som har noen formening, kavitasjonsplaten er montert ca 2cm under bunnen på båten så den burde kanskje flyttes litt høyere, vil jeg få mer turtall ved å få den høyere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Da ville jeg prøvd 2 hull opp, det vil gi mindre vannmotstand og mer turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 2-3 cm over bunnen pleier å funke bra. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ola89 Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Takk for svar, da skal jeg prøve det :-) Sitér dette innlegget Link to post
ola89 Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Vil jeg kunne få noe mer fart med å få motor i riktig høyde? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 jepp, det burde du få. Du får prøve og melde tilbake Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Den gyldne middelvei funker som oftest best. Står motor for lavt betyr det mere motstand i vannet. Står motor for høyt så slipper den i sving samt at man ikke kan trimme den like mye ut før den slipper. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 .. og det kommer helt an på propellen man har , kan være stor forskjell på grep og høyde de trives i. Men 20mm over på en v-bunns båt er ikke noen ekstrem montering. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dagsven Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Mister man ikke litt baugløft om motor blir montert høyere? Er ikke alle båter som trives med for høy montasje er min erfaring. Nordkapp båtene blir ofte mer nervøse ved høy montering. Sitér dette innlegget Link to post
ola89 Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Vil det bli for mye med et hakk opp? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Kommer vel litt an på hvor mye V-bunn vinkel båten har. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ola89 Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
ola89 Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Da har jeg hevet et hakk og testet 47.1 knop på GPS, jeg sier meg fornøyd :-D Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 merket du noe på aks og turtall? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.