Jump to content

Vær forsiktig når du bunkrer i Ålesund

kirokiro

Recommended Posts

Bunkret i Steinvågen under brua lørdag 27.6.2015. Billig diesel ( 8,78 ), men der var med ingen trivelig opplevelse. Båter i halvplaner fart passerte på kort avstand, inklusiv et lokalt havrafter firma. Det hele toppet med en Sonic 375 som passerte i ca 15 knop. Dette førte til at sjøen komm inn akterporten og fylte opp dekket mitt (Viknes 880). Alt på dekk ble selvsakt vått. Det var heller ikke spesielt trivelig da båter i god fart laget mye sjø inne på havna. Så ønsker du en rolig havn der båtførerne tar hensyn til verandre, styr langt utenom Ålesund. Ps. har vært i mange havner siste 20 åra, men Ålesund peker seg negativt ut.

Finnes flere muligheter for bunkring i Ålesund:

Brosundet gjestehavn (Inn Moljegapet, følg Brosundet til kontoret for RS)

Nørvevika, 62.469900, 6.206745

Bunker Oil, Hessa Tankanlegg, 62.4618749, 6.1288652

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Var dette i 12tiden på lørdagen? Isåfall fikk jeg de samme bølgene fra Skorgnesen da jeg lå og ventet på å fylle tanken hos Bunker Oil på Hessa... Og jeg tror den ribben passerte meg på vei inn Aspevågen.

Under steinvågbroa kan det nok bli en del bølger. Ekstra ille blir det om man ligger med hekken ut. Selv går jeg på laveste fart, med motorbåten, 3.6 knop, gjennom det smaleste.

Det kan bli bra med bølger ved Bunker Oil på Hessa også. Men der er det så åpent at om man følger med, så kan man holde båten fra kai. Men man må nærmest gjøre sjøklar for å legge TIL kai.

Bunker Oil i Brosundet og ved Nørvevika er det stille og rolig.

TS, lå du i Brosundet lørdag? Jeg lå nærmest broa med en blå Grandezza.

Redigert av Eureka (see edit history)

Skal enn ha billig diesel så må enn rekne med andre utfordringer. Man får ikkje i pose og sekk ;) Skal du ha det stille og rolig under bunkring, så må enn gå til dei dyrare plassane som i Nørvevika. Men fra spøk til alvor. Ja, det er mange som passerer igjennom Skarbøvika i alt for høy fart, selv må eg innrømme at eg ganske ofte går igjennom i planingsfart med min skjærgårdsjeep, men eg følger godt med om det er folk som jobber/bunkrer i området og går fort ned til tomgang om eg ser folk. I grunnen skjønner eg at folk ikkje slakker ned i området, men eg synest folk bør ta bedre hensyn til andre. Å ligge i halvplan i ville eg aldri ha gjort, enten full plan eller i skroghastighet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...