Vol Startet 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2015 Hei har en volvo penta kad 44 med 290 dp-e drev. På de to siste turene, har tilt til drev sluttet og fungere når motor er blitt varm etter ca 30 min kjøring. hører rele klikker men motor til drev tilt går ikke. tror ikke feilen ligger på betjenings bryteren da det samme problemet er oppe på fly. Noen som har opplevd lignende eller som vet va feilen kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Jeg har rubbet opp kontaktene på begge releene mine med sandpapir., da fungerte det igjen. Jeg vet jeg sliper vekk korrosjonsmotstanden ved å gjøre det, men alternativet er 2 nye releer :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Frese på Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Sliter med det samme på styrbord drev. Funker når motoren er kald, men ikke etter at det er blitt godt og varmt i motorrommet. Hører det klikker i releet, men motor til drev går ikke. Litt pussig at varmen skal ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Egentlig ikke, økt temperatur gir økt motstand i en leder. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) Økt temperatur gjør også at ting beveger seg :-) Dvs at kontakt kan oppstå/bli borte Redigert 29.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vol Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Takker for svar, skal rense alle rele og koplinger med el rens. Håper det blir bedre da. Sitér dette innlegget Link to post
Vol Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Renset releene og alle tilkoplinger med god rensespray kjøpt på elektriker firma. samme er det samme. hører klikke lyd i rele men tilt motor slår ikke inn selv når motor er stoppet. men når alt er kalt igjen da virker drev tilten. får prøve å bytte releene da kanskje, hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
SUSI ll Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Hadde det samme problemet på min KAD 43 og mitt drev. Fungerte i ca 30 min og så sluttet det å virke. Byttet relee men uten att det hjalp. Løsningen var ny tilt sensor da fungerte det igjen. Fikk tips på det av en Volvo Penta mekaniker. Hadde byttet sensoren året før også så trodde ikke det var feilen men det viste seg å være riktig likevel. De sensorene er kjent for å være litt svake. Det er av denne typen som sitter på innsiden av drevskjoldet om det er sånn på din. Ble litt usikker om jeg har DPE eller DPH drev når jeg tenker meg om. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Vil det da klikke i releet? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SUSI ll Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Det gjorde det på drevet mitt. Byttet releene trodde det var der problemet var og jeg hørte de slo inn/ut men ikke tegn til liv på tiltingen. Når motoren ikke hadde vært på en stund så virket det igjen. Bytte av tilt sensor ble redningen for meg. Funket i hele 2014 og funket hitill i år Om det ikke er byttet sensor på din på en stund så kan det være årsaken. De er hylle vare hos VP verkstedet ifølge min kontakt der. Kjent for å være litt følsomme med begrenset levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Jeg har fått problemer med det ene drevet mitt. Det begynte med at instrumentet viste helt feil stilling på drevet, og nå får jeg kun kjørt opp drevet et par sekunder før det stopper. Denne sensoren , er den på denne tegning her, og evt. hvilket nummer har den? Sitér dette innlegget /per Link to post
Windy37GM Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 (redigert) Nr 22. Koster 2550 hos VP. 219 USD på ebay Jeg kan skaffe denne om 3 uker for ca 900-1000,- mvh Windy37GM Redigert 2.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Compromise Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Nr 22. Koster 2550 hos VP. 219 USD på ebay Jeg kan skaffe denne om 3 uker for ca 900-1000,- mvh Windy37GM Takk skal du ha. Jeg skal ha opp båten på slipp på mandag, så da vet jeg mer om det er utvendig "påvirkning" som er årsaken til at det ikke fungerer og hva jeg trenger. Kommer evt. tilbake til deg hvis jeg trenger sensoren. Sitér dette innlegget /per Link to post
SUSI ll Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Det er nr 22 på bilde som var problemet på mitt drev. Den sitter på innsiden av drevskjoldet. På min er det lite demontering for å komme til. Pleier å være en ok jobb. Riktig att de er dyre hos VP. Så vidt jeg forsto sist jeg byttet så har det kommet en modernisering som gjør att den skal holde bedre. Kjent feil dette, jeg bytta ut både releer og hele panelet før jeg fikk tips på tilsensoren. Håper du finner ut av det, håpløst å kjøre drevbåt uten å kunne tilte annet enn i havn på kald motor? Sitér dette innlegget Link to post
Vol Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Har bestilt nye releer, men hvis det er tilt sensor nr 22 ma vel båten på land og drev delvis demonteres? Sitér dette innlegget Link to post
SUSI ll Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 På mitt type drev som har den type sensor som på bilde 22 sitter den på innsiden og båten må ikke opp. Den bytter du innenfra. Viktig att du har drevet helt inne så du kan justere den til mellom -4 og -6 på sensoren når du putter den ned i hylsa og skrur den fast igjen med en 13mm. Veldig grei jobb så lenge man kommer til. Relee bytte er billigere og vært å prøve først. Men tror sensoren kan være løsningen Har hatt mye hodebry med dette før jeg fikk tips på sensor.? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.