Jump to content

Drev tilt slutter å fungere når motor blir varm

Vol

Recommended Posts

Hei har  en volvo penta kad 44 med 290 dp-e drev. 

På de to siste turene, har tilt til drev sluttet og fungere når motor er blitt varm etter ca 30 min kjøring. hører rele klikker men motor til drev tilt går ikke.

tror ikke feilen ligger på betjenings bryteren da det samme problemet er oppe på fly.

Noen som har opplevd lignende eller som vet va feilen kan være?

Hadde det samme problemet på min KAD 43 og mitt drev. Fungerte i ca 30 min og så sluttet det å virke.

Byttet relee men uten att det hjalp.

Løsningen var ny tilt sensor da fungerte det igjen. Fikk tips på det av en Volvo Penta mekaniker. 

Hadde byttet sensoren året før også så trodde ikke det var feilen men det viste seg å være riktig likevel.

De sensorene er kjent for å være litt svake. Det er av denne typen som sitter på innsiden av drevskjoldet om det er sånn på din. 

Ble litt usikker om jeg har DPE eller DPH drev når jeg tenker meg om. 

Det gjorde det på drevet mitt. Byttet releene trodde det var der problemet var og jeg hørte de slo inn/ut men ikke

tegn til liv på tiltingen.  Når motoren ikke hadde vært på en stund så virket det igjen.

Bytte av tilt sensor ble redningen for meg. Funket i hele 2014 og funket hitill i år :smiley:  

Om det ikke er byttet sensor på din på en stund så kan det være årsaken. De er hylle vare hos VP verkstedet ifølge min kontakt der.

Kjent for å være litt følsomme med begrenset levetid.  

Nr 22.  Koster 2550 hos VP.  219 USD på ebay

Jeg kan skaffe denne om 3 uker for ca 900-1000,-

mvh

Windy37GM

Takk skal du ha. Jeg skal ha opp båten på slipp på mandag, så da vet jeg mer om det er utvendig "påvirkning" som er årsaken til at det ikke fungerer og hva jeg trenger. Kommer evt. tilbake til deg hvis jeg trenger sensoren.

/per

Det er nr 22 på bilde som var problemet på mitt drev. Den sitter på innsiden av drevskjoldet. På min er det lite demontering for å komme til. Pleier å være en ok jobb. Riktig att de er dyre hos VP.

Så vidt jeg forsto sist jeg byttet så har det kommet en modernisering som gjør att den skal holde bedre.

Kjent feil dette, jeg bytta ut både releer og hele panelet før jeg fikk tips på tilsensoren.

Håper du finner ut av det, håpløst å kjøre drevbåt uten å kunne tilte annet enn i havn på kald motor?

På mitt type drev som har den type sensor som på bilde 22 sitter den på innsiden og båten må ikke opp. Den bytter du innenfra.

Viktig att du har drevet helt inne så du kan justere den til mellom -4 og -6 på sensoren når du putter den ned i hylsa og skrur den fast igjen med en 13mm.

Veldig grei jobb så lenge man kommer til.

Relee bytte er billigere og vært å prøve først. Men tror sensoren kan være løsningen

Har hatt mye hodebry med dette før jeg fikk tips på sensor.?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...