Poseidon Startet 29.Juni.2015 Del på Facebook Startet 29.Juni.2015 (redigert) Ombord i POSEIDON II har jeg hatt en liten stump galvansert 3/4" rør som forbindelse mellom to messingventiler. Denne sammenkoblingen er ikke bra og jeg har sett hvordan det har dannet seg rust på utsiden. Men siden dette er en del av sentralfyren og dermed helt ukritisk har jeg bare fulgt utviklingen med interesse.Idag bestemte jeg meg for å skifte ut den galvaniserte stumpen med en ansatsnippel av messing. Den galvaniserte rørstumpen falt i biter da jeg begynte å arbeide med den. Tenk tanken på at dette hadde vært i en del av sjøvannssystemet, kanskje med en bunnventil, godt skjult under dørken - da kunne det ha gått alvorlig galt. Konklusjon: galvanisk tæring kan være skumle saker, faktisk livsfarlig - ta en ekstra kikk under dørken av og til!Bildene ligger på facebooksiden. Redigert 29.Juni.2015 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
catano Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 på fb hadde men trykket like. Like mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Bay_liner Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Bilder? Kjenner godt til tæring men noen bilder hadde likevel vært interessant. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Poseidon Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 (redigert) Jeg regnet med at bildene skulle komme opp via facebook, men de kan selvfølgelig også legges ut her: Gjengepartiet i den ene enden er noenlunde intakt, men den andre enden er oppspist. Det lille som fantes av gamle gjenger måtte jeg pirke ut av messingventilen som røret hadde vært innskrudd i. Ikke store passasjen gjennom dette røret, men det er altså ferskvann for etterfylling av sentralfyren. Man kan akkurat så vidt "se lyset" gjennom det som var et 3/4" galvanisert rør. Flusser og rester av gammel stry, men den galvanisert rørstubben er her ikke stor igjen av .... Redigert 29.Juni.2015 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bay_liner Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 (redigert) Takk for bilder. Som du nevner - skjer dette på utilgjengelige steder og i et kritisk punkt blir det plutselig en case og sikkert på verst tenkelige tidspunkt. For ordens skyld: bruker ikke fjesboka og kommer ei heller til å bruke den. Redigert 29.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Er det noen som ikke bruker fjesboka i 2015? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maika Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Er det noen som ikke bruker fjesboka i 2015? Jepp, og det er det mange gode grunner til. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Jaaaa!!!broker ikke FB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Det der ser rett og slett forferdelig ut! Og er ett veldig godt eksempel på hvorfor man må søke å unngå å blande materialer, særlig på kritiske og utilgjengelige steder ombord. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
NilsPils Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Har sett bildene dine på fb. Er du sikker på at dette er galvanisk tæring og ikke bare vanlig rust på jern? Med galvanisk tæring mener en vel at det ene materialet ofrer seg for det andre ved at metallioner vandrer over og til det edleste metallet. Det er vel ikke det som har skjedd her? Slik groing innvedig i vannrør av jern er vel ganske vanlig? Spesielt innvendig og der det er skåret gjenger og galvaniseringen ødelagt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Snikende skeptik Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hvor gammelt er denne ansats nippelen? Slik ser alle eldre galvaniserte vannrør ut innvendig, uten unntak, men på varmeanlegg pleier det å holde mye lengre da vannet er nesten uten fritt oksygen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 ... Er du sikker på at dette er galvanisk tæring og ikke bare vanlig rust på jern? Med galvanisk tæring mener en vel at det ene materialet ofrer seg for det andre ved at metallioner vandrer over og til det edleste metallet. Det er vel ikke det som har skjedd her? Slik groing innvedig i vannrør av jern er vel ganske vanlig? Spesielt innvendig og der det er skåret gjenger og galvaniseringen ødelagt. Jeg ser klart hva du mener og såvidt jeg kan skjønne må dette være en kombinasjon av begge deler. Gjengeskjæringen har ødelagt galvaniseringen samtidig som den store potensialforskjellen mellom messing og jern har "spist" ganske grundig av jernet fra utsiden. Jeg så med interesse hvordan dette foregikk over flere år.... Hvor ille det stod til innvendig i rørstumpen ante jeg ærlig talt ikke før det ble demontert. I og med at røret bare brukes i forbindelse med etterfylling av systemet, dvs med noen liter friskt ferskvann med noen måneders mellomrom, så har det heller ikke vært noe problem at løpet ble trangere og trangere. Uansett hva årsaken(e) måtte være så er budskapet mitt "VÆR FORSIKTIG". Det er nærliggende å anta at mange kan ha slike rørstumper liggende godt skjult nedunder dørken, kanskje en nødløsning som ble bortglemt. Og plutselig står man med vannet til knes - i beste fall :diving: Hvor gammelt er denne ansats nippelen? Slik ser alle eldre galvaniserte vannrør ut innvendig, uten unntak, men på varmeanlegg pleier det å holde mye lengre da vannet er nesten uten fritt oksygen. Jeg regner med at denne galvaniserte rørstumpen ble satt inn i perioden 2005-2007 av de forrige eierne. Den står som nevnt ovenfor i et varmeanlegg, men brukes kun for fylling, dermed er det friskt ferskvann som går gjennom, en og annen sjelden gang. Og dermed har den heller ikke hatt fordel av lavt oksygeninnhold eller av den frostvæsken som er inne i sirkulasjonen. Takk til dere begge for faglig interessante tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.