Jump to content

Galvanisk tæring, til skrekk og advarsel!


Poseidon

Recommended Posts

Ombord i POSEIDON II har jeg hatt en liten stump galvansert 3/4" rør som forbindelse mellom to messingventiler. Denne sammenkoblingen er ikke bra og jeg har sett hvordan det har dannet seg rust på utsiden. Men siden dette er en del av sentralfyren og dermed helt ukritisk har jeg bare fulgt utviklingen med interesse.
Idag bestemte jeg meg for å skifte ut den galvaniserte stumpen med en ansatsnippel av messing. Den galvaniserte rørstumpen falt i biter da jeg begynte å arbeide med den.

Tenk tanken på at dette hadde vært i en del av sjøvannssystemet, kanskje med en bunnventil, godt skjult under dørken - da kunne det ha gått alvorlig galt.

Konklusjon: galvanisk tæring kan være skumle saker, faktisk livsfarlig - ta en ekstra kikk under dørken av og til!

Bildene ligger på facebooksiden.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg regnet med at bildene skulle komme opp via facebook, men de kan selvfølgelig også legges ut her:

bilde

Gjengepartiet i den ene enden er noenlunde intakt, men den andre enden er oppspist. Det lille som fantes av gamle gjenger måtte jeg pirke ut av messingventilen som røret hadde vært innskrudd i.

 

bilde

Ikke store passasjen gjennom dette røret, men det er altså ferskvann for etterfylling av sentralfyren.

 

bilde

Man kan akkurat så vidt "se lyset" gjennom det som var et 3/4" galvanisert rør.

 

bilde

Flusser og rester av gammel stry, men den galvanisert rørstubben er her ikke stor igjen av ....

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Er det noen som ikke bruker fjesboka i 2015?  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det der ser rett og slett forferdelig ut! Og er ett veldig godt eksempel på hvorfor man må søke å unngå å blande materialer, særlig på kritiske og utilgjengelige steder ombord. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Har sett bildene dine på fb. Er du sikker på at dette er galvanisk tæring og ikke bare vanlig rust på jern? Med galvanisk tæring mener en vel at det ene materialet ofrer seg for det andre ved at metallioner vandrer over og til det edleste metallet. Det er vel ikke det som har skjedd her? Slik groing innvedig i vannrør av jern er vel ganske vanlig? Spesielt innvendig og der det er skåret gjenger og galvaniseringen ødelagt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

... Er du sikker på at dette er galvanisk tæring og ikke bare vanlig rust på jern? Med galvanisk tæring mener en vel at det ene materialet ofrer seg for det andre ved at metallioner vandrer over og til det edleste metallet. Det er vel ikke det som har skjedd her? Slik groing innvedig i vannrør av jern er vel ganske vanlig? Spesielt innvendig og der det er skåret gjenger og galvaniseringen ødelagt.

 

Jeg ser klart hva du mener og såvidt jeg kan skjønne må dette være en kombinasjon av begge deler. Gjengeskjæringen har ødelagt galvaniseringen samtidig som den store potensialforskjellen mellom messing og jern har "spist" ganske grundig av jernet fra utsiden. Jeg så med interesse hvordan dette foregikk over flere år....

Hvor ille det stod til innvendig i rørstumpen ante jeg ærlig talt ikke før det ble demontert. I og med at røret bare brukes i forbindelse med etterfylling av systemet, dvs med noen liter friskt ferskvann med noen måneders mellomrom, så har det heller ikke vært noe problem at løpet ble trangere og trangere.

 

Uansett hva årsaken(e) måtte være så er budskapet mitt "VÆR FORSIKTIG". Det er nærliggende å anta at mange kan ha slike rørstumper liggende godt skjult nedunder dørken, kanskje en nødløsning som ble bortglemt. Og plutselig står man med vannet til knes  -  i beste fall  :diving: :diving: :diving:

 

 

Hvor gammelt er denne ansats nippelen? Slik ser alle eldre galvaniserte vannrør ut innvendig, uten unntak, men på varmeanlegg pleier det å holde mye lengre da vannet er nesten uten fritt oksygen.

 

Jeg regner med at denne galvaniserte rørstumpen ble satt inn i perioden 2005-2007 av de forrige eierne. Den står som nevnt ovenfor i et varmeanlegg, men brukes kun for fylling, dermed er det friskt ferskvann som går gjennom, en og annen sjelden gang. Og dermed har den heller ikke hatt fordel av lavt oksygeninnhold eller av den frostvæsken som er inne i sirkulasjonen.

 

Takk til dere begge for faglig interessante tilbakemeldinger!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...