Jump to content

Vedlikeholdstips på gammel kajak


SveinArild

Recommended Posts

Hei,

Jeg har vært veldig heldig og fått kloa i en veldig gammel kajak, fra 1920.
Den er veldig hel og solid men etter 40 år på en låve, trenger den nok noe kjærlighet.

Kajaken er i treramme, og kledd med en duk. Duken er vel så behandlet med noe maling/lakk, og denne finnes det mye sprekker i. Hvordan går jeg så frem for å bevare denne skatten så best mulig og så original som mulig, mens den samtidig også fortsatt og også er til å brukes.

 

For ordens skyld - Kajaken er hel og tett, og jeg har hatt en veldig fin liten padletur i den (overbevisende tur).

 

Blir veldig glad for tips.   
...skal ordne noen bilder etterhvert.

 

Mvh

Svein

Link to post
Share on other sites

Ser ikke bort i fra at du har en av Fritz Fredhøis kajakker https://baatplassen.no/i/topic/95491-fritz-fredh%C3%B8y-brosjyre-b%C3%A5ttegninger/#entry1341632 ,

selv har jeg fremdeles kajakken Mala, bygget sammen med min far i 72-73. Spante og rammeverkskonstruksjonen er trukket med såkalt seilduk og så satt inn med så mye linolje som duken klarte å holde på. Siden ble den malt med oljebasert maling. Selv om din kajakk ikke skulle være basert på en Fredhøi tegning så er det sikkert brukt samme metode for å få den tett, linolje og maling.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei, 

jeg hadde en slik kajakk  i den tida, og det er egentlig ganske flott patent, at tettvevd bomullsduk blir vantett ved å bli innsatt med oljemaling. Som Rolf skriver i innlegget over, så kan det hende du må grunne, det veit jeg ikke, men for stoffets del skulle det vel ikke være nødvendig, det ble vel heller gjort av økonomiske grunner. Men 2 - 3 strøk. En slik båt et tett sålenge malinga sitter. Sår i malinga vil gi lekkasje. 

Samme patentet ble brukt på tak på mindre båter som seilere og snekker og der var det gjerne når en pusset på utenpåliggende lister, så gikk en gjennom malinga og så lakk det.

 

Ellers tror jeg du vil finne at kajakkken din er logjerrig , dvs si at den ved vind fra siden svinger baugen mot vinden. Det kan du til en viss grad komme unna med ballastering. 

 

Lykke til, det er fine båter å gli rundt i skjærgården med!

Link to post
Share on other sites

Jeg lovet bilder, og her er et par.
Siste viser sprekk i malingen, som der er noen av (både over og under) selv om kanoen er helt tett.

Burde jeg gripe an med linolje først, eller kan jeg gå løs med maling med en gang?
Og burde det gjøres noe grunnarbeid utenom grundig rengjøring, som forsiktig pussing eller noe slikt?

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...