sap_2000 Startet 30.Juni.2015 Del på Facebook Startet 30.Juni.2015 Lang historie kort. En kompis har en 30 mm Aksel som slurer i klemflensen etter at en mekanikker har greid kunstykket å dreie ned akselen pga noen riper ifm med bytte av pakkboks og tetning. Pakkbokstetningen ødela forøvrig samme mann når han dro akselen tilbake uten å rengjøre den først.... Nå er ferien 3 dager unna og mekanikker gidder ikke å rydde opp, så vi trenger en quick fix som holder ut ferien. Det siste vi så av mekanikern var at han la inn er par bladfølerblader som han anså som fullgod fix. Dette røyk selvfølgelig på første tur. Tenker 2 alternativer. 1: borre hull gjennom klemflens og Aksel og banke inn 2 spennhylser. Men ser utfordringen med å borre gjennom en rustfri aksel og klemflens for hånd... 2: få tak i tynn stålplate, 0,1 eller 0,2 mm og klippe til en eller to remser og legge inn som shims før flensen strammes. Hvor får man tak i slike plater? Og er det noen som ser for seg en annen rask midlertidig fix? Takker for svar :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Havlengt Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) Dette burde ein gammaldags mekanisk verkstad kunna hjelpa deg med. Alternativt leverandørarar / montørar av tunge maskiner f. eks. turbinleverandørar ( BN-turbin / Fadum Tekniske på Nesøya kan sikkert hjelpa deg ) Smith stål AS er grossist og har det meste... Redigert 30.Juni.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 En boks fiskeboller er jo enkelt. Ellers fikk jeg tak i herdefolie en gang, fra et mekanisk verksted. Den var 5 hundredeler. Lett å klippe med "vanlig" saks. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) Takk for tips :-) Ser ut som vi får ordnet noen remser med 0,08 og 0,2 plateshims som hentes etter arbeidstid i dag etter en ringerunde til noen gode bekjente :-) Blir litt jallaløsning, men får håpe det holder ut ferien.... Hva tror folket om å borre et si 8-10 mm hull gjennom flens og aksling og banke inn to spennhylser? Mulig for hånd med god drill, gode bor og kjøling/ smøring, eller bare å glemme? Redigert 30.Juni.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Big Horn Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Burde ikke være et håpløst prosjekt hvis man forborrer med 4 eller 6 mm avhengig av fremdriften. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Har nettopp økt til 32 mm aksel, siden samme har skjedd hos meg. Tenker dårlig tiltrekking før båten kom i mitt eie. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Er det mulig å komme til for å få rengjort flatene ?Hvis dette er mulig, kan kanskje en Lock-Tite akselsikring være en mulighet ? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Kanskje det går å borre 2-3 hull gjennom flens mot aksel, gjenge opp, sprøyte inn kjemisk metall/lock-tite metalllim og sette inn 2-3 "settskruer"/"settbolter" mot aksling ? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Jeg ville borret ett hull, forholdsvis langt frem mot motor og kjørt i en umbrako og klinket denne eller ev. mutter. Borre "trangt" slik at ting ikke får begynne å slarke. Og samtidig få inn skims, fks fiskebolleboks. Ikke vanskelig å borre gjennom, god borr og kjøling/olje. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Bruk mors diamanter, slik vi gjør det i oljebransjen! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Tipper dette kommer til å funke bra med shims. Bare sørg for å legge den jevnt, slik at klemkraften blir likt fordelt over hele arealet. Da blir friksjonsflatene størst, og du har best sjans for å unngå å lage kast. Hva tror folket om å borre et si 8-10 mm hull gjennom flens og aksling og banke inn to spennhylser? Mulig for hånd med god drill, gode bor og kjøling/ smøring, eller bare å glemme? Fullt mulig det, bare sørg for å ha skarpe bor og skjæreolje. Riktig hastighet og jevn mating er også viktig, særlig hastigheten. Rustfrie aksler er ofte i martensittisk seigherdet stål, ikke det letteste å bore i med drill. Som nevnt over er det lurt å forbore, men jeg ville ikke forboret med tynnere bor enn 5, da kan du lett knekke boret i hullet hvis du er uheldig. Hvis du ikke er kapabel til å slipe bor bør du ha med et par ekstra. Rent bortsett fra det tror jeg ikke det er nødvendig å sette i spennstift hvis du er nøye når du legger på shims. Jeg ville målt akseldiameteren og valgt en shims som passer til en runde ut fra det, altså halve tykkelsen av differansen på diametrene. Messingshims på rull i alle tykkelser fra 5 hundredeler (0,05) og oppover får du kjøpt på Tools, Proffpartner osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.