Jump to content

Aksel slurer i klemflens - hvor får man tak i tynn plateshims?


sap_2000

Recommended Posts

Lang historie kort. En kompis har en 30 mm Aksel som slurer i klemflensen etter at en mekanikker har greid kunstykket å dreie ned akselen pga noen riper ifm med bytte av pakkboks og tetning. Pakkbokstetningen ødela forøvrig samme mann når han dro akselen tilbake uten å rengjøre den først....

 

Nå er ferien 3 dager unna og mekanikker gidder ikke å rydde opp, så vi trenger en quick fix som holder ut ferien.

 

Det siste vi så av mekanikern var at han la inn er par bladfølerblader som han anså som fullgod fix. Dette røyk selvfølgelig på første tur.

 

Tenker 2 alternativer.

1: borre hull gjennom klemflens og Aksel og banke inn 2 spennhylser. Men ser utfordringen med å borre gjennom en rustfri aksel og klemflens for hånd...

 

2: få tak i tynn stålplate, 0,1 eller 0,2 mm og klippe til en eller to remser og legge inn som shims før flensen strammes.

 

Hvor får man tak i slike plater?

Og er det noen som ser for seg en annen rask midlertidig fix?

 

Takker for svar :)

Mvh. SAP

Link to post

Takk for tips :-)

 

Ser ut som vi får ordnet noen remser med 0,08 og 0,2 plateshims som hentes etter arbeidstid i dag etter en ringerunde til noen gode bekjente :-)

 

Blir litt jallaløsning, men får håpe det holder ut ferien....

 

 

bilde

 

Hva tror folket om å borre et si 8-10 mm hull gjennom flens og aksling og banke inn to spennhylser? Mulig for hånd med god drill, gode bor og kjøling/ smøring, eller bare å glemme?

 

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Tipper dette kommer til å funke bra med shims. Bare sørg for å legge den jevnt, slik at klemkraften blir likt fordelt over hele arealet. Da blir friksjonsflatene størst, og du har best sjans for å unngå å lage kast.

 

Hva tror folket om å borre et si 8-10 mm hull gjennom flens og aksling og banke inn to spennhylser? Mulig for hånd med god drill, gode bor og kjøling/ smøring, eller bare å glemme?

Fullt mulig det, bare sørg for å ha skarpe bor og skjæreolje. Riktig hastighet og jevn mating er også viktig, særlig hastigheten. Rustfrie aksler er ofte i martensittisk seigherdet stål, ikke det letteste å bore i med drill. Som nevnt over er det lurt å forbore, men jeg ville ikke forboret med tynnere bor enn 5, da kan du lett knekke boret i hullet hvis du er uheldig. Hvis du ikke er kapabel til å slipe bor bør du ha med et par ekstra.

 

Rent bortsett fra det tror jeg ikke det er nødvendig å sette i spennstift hvis du er nøye når du legger på shims. Jeg ville målt akseldiameteren og valgt en shims som passer til en runde ut fra det, altså halve tykkelsen av differansen på diametrene. Messingshims på rull i alle tykkelser fra 5 hundredeler (0,05) og oppover får du kjøpt på Tools, Proffpartner osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...