larsparsfromage Startet 30.Juni.2015 Del på Facebook Startet 30.Juni.2015 Ser på alternativene rundt ulike typer rekkevaier. Det har vel blitt diskutert mye. Har sett litt på tidligere tråder her, men greier fortsatt ikke helt bestemme meg. Har gjort så mye arbeid på båten nå og vil egentlig bare komme meg på sjøen. Prøver å gjøre det så billig og enkelt som mulig. Ser to alternativer etter hva jeg har lest og resonnert meg fram til: 1. Stålvaier, og skjøte på strekkfisk selv. Har en følelse av at dette alternativet fortsatt blir dyrt og tidkrevende med verktøy som trengs for alt dette. Disse kit-enen koster jo over tusenlappen med 10 meter wire. 2. 4mm dyneema-tau festet med pålestikk i begge ender. Er dette et greit alternativ? Da slipper man vel noen avanserte inngrep så lenge man har hull man kan tre tauet gjennom (som jeg har). Hva ville båtfolket her gjort? Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Dolviking Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 "Billig og enkelt": Biltema rustfri wire, eller ev. galvanisert med plastbelegg, strekkfisker og wirelås. Du finner sikkert syrefast også i div. butikker som føyet byggevarer eller båtutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hei!Helt klart Dynema. 4mm høres litt snaut ut. Gå opp til 5 eller 6 mm. (Har ikke nødvendigvis med styrke å gjøre, men at det skal være ok å ta i, lene seg mot etc). Kjøp Dynema som er pre-streched, så slipper du å stramme det ørten ganger mens den strekker seg. Sjekk på Youtube hvordan du lager øyer i hver ende av tauet (enkelt) så får du proff utførelse på det også. Vil ALDRI gå tilbake til wire igjen... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Har planar om dyneema selv. Lager trolig en øyespleis i ene enden og en "truckers hitch i den andre, så er det lett å strekke linen og etterstramme ved behov. Men husk at Dyneema er typisk veldig glatt, så det krever at du bruker knuter (eller spleis) som egener seg for dyneema. F.eks. trippel fiskeknop. Også greit å huske at knuter svekker Dyneema mer enn vanlig line. Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) Dyneema virker enkelt hvis jeg bare får til denne øyespleisen. Virker som denne er et godt alternativ: http://westsystem.no/p/8193/ocean-3000-xg-graa-spole Noen som kan anbefale en god video for å lære øyespleis til denne typen? Redigert 30.Juni.2015 av larsparsfromage (see edit history) Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Grønnskollingen Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hva med god gammeldags parafilline? Lett å fikse fine endeterminaler og bedre å lene seg mot enn metallwire. Til en Vega er ikke strekken noe stort problem. Eneste verktøyet du trenger er en kniv. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hei Eg har brukt fletta tau i ti år. Skiftar det ca. kvart 4. år. Stor brotstyrke, lett å jobba med, rimeleg og ok å halda i. Ask Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) Parafilline virket da som et interessant og enkelt alternativ. Her kan jeg kjøpe metervis og bare skjære til med kniv da eller? (Dog igjen noe dyrt med disse strekkfiskene og endeterminalene når jeg skal ha 4 rekkevaiere) Redigert 30.Juni.2015 av larsparsfromage (see edit history) Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Trude III Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hei, Jeg stemmer også for Parafilline som er god (bedre) å lene seg mot. Eneste minus med denne er at den blir gul etter kort tid i solen. Jeg har skiftet ut en av 4 parafilliner og den nyeste er gul mens de gamle er like hvite og fine. Hvis noen vet om Parafilline som er UV beskyttet og holder seg hvit så vær snill og si ifra Lykke til. Mvh Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
larsparsfromage Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Ask, fletta tau av noen spesiell type? Hvordan knytter du det i endene? Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Grønnskollingen Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Her kan jeg kjøpe metervis og bare skjære til med kniv da eller? Yup. Endeterminalene blir veldig lekre uten knuter/kauser/wirelåser etc. Men de strekker seg (selfølgelig) mer en Dyneema og wire så man trenger en enkel strekkfisk om man vil at rekkewiren skal være stram som en pianostreng. Jeg bruker en strekkfisk på øvre rekkewire og en enkel surring fra endeterminalen på den underste. Blir plenty stramt nok synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
hildringstimen Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Jeg brukte Dyneema på min forrige båt. spleiset det selv,hvilket var mye enklere enn jeg hadde trodd. sikkert lurt med pre-stretched, da min strakk seg litt og måtte etterstrammes. I regattasammenheng tror jeg det kun er wire og dyneema som er godkjent om det har noe å si Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Ask, fletta tau av noen spesiell type? Hvordan knytter du det i endene? Hei Eg kjøpte tauet på Norsk Fletteri i Bergen, og veit diverre ikkje kva type det er. Tauet er 8 eller 10 mm i diameter. Brotstyrke på over eit tonn, om eg hugsar rett. Eg bad om eit tau som ikkje strekker seg. Eg spleiste tauet forut, og knytta det akter. Det har ikkje strekt seg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 "Billig og enkelt": Biltema rustfri wire, eller ev. galvanisert med plastbelegg, strekkfisker og wirelås. Galvanisert wire med plastbelegg er bannlyst. Du har ingen kontroll med tilstanden innenfor plasten. Originalt var båten vår ustyrt med dette. Plutselig røk rekketauet. Da viste det seg at det var en wireskjøt inn plasten som var usynlig utenfra. Fordi det hadde kommet til sjøvann var skjøten sakte og sikkert blitt svakere og svakere helt til den røk. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
nordan family 27 Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Etter å ha røket på en slik plastbelagt wire har jeg gått for Biltemas gjenomsiktige som nevnt i innlegg 2. Ser tilstanden på wire, og det er rimelig å skifte. Lite jobb er det også, så jeg angrer overhodet ikke på den løsningen. Tror wiren jeg endte på er 5 eller 6 mm pluss gjennomsiktig plast, samt noen tilhørende øyer og låser, samt strekkfisker. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Gjennomsiktig plastbelegg, gulner det ikke fort? Og møkk og sopp drar seg fort innunder pasltbelegg. Det vises vel, og er ikke så vakkert? . Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Skiftet rekkewire på min båt i sommer, brukte plastbelagt rustfri wire fra Maritim av den typen som har endeterminaler med tre stk. settskruer. Er meget fornøyd med resultatet, og kan ikke se noen problemer med denne løsningen så lenge du ikke skal seile regatta. Warski selger også bare terminalene slik at du om ønskelig kan bruke bar 4mm wire. Settene jeg brukte har 4mm wire som med plastbelegget,blir ca 8 mm totalt. De skrudde terminalene tror jeg er sikre. Eksempelvis brukes et lignende system for å skjøte el.kabler der man tidligere bare brukte klemhylser. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Interessant med settskrueterminalene. Med dem kan man fikse alt selv. Men lurer på om flere har erfaring med dem, over lengre tids bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 (redigert) Interessant med settskrueterminalene. Men lurer på om flere har erfaring med dem, over lengre tids bruk? Har litt erfaring med de, de fra 1977 ble skiftet ut i 1992/3 fordi den nye rustfrie vaieren ble øket fra 5 til 6mm samtidig ble det tredd på et lyseblå Plastrør (LLDPE) 8mm for å få en mykere overflate og bedre grep, samt samme fargen som på bomtrekket. Strekkfisker i endene, det lyseblå plastrøret har skiftet ham er blitt mer grønnaktig. Tapet endene og settskrueterminalene da jeg lar vaieren stikke ut 20mm på returen. Kan anbefales. Redigert 28.August.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.