Baard Startet 30.Juni.2015 Del på Facebook Startet 30.Juni.2015 Hei. Jeg har over flere år nå forsøkt å få bukt med problemene på mitt fremdriftsanlegg i båten, men er nå i ferd med å gi opp. Da jeg kjøpte båten for 4 år siden satt det en fettsmurt pakkboks der. Denne hadde gåene simmeringer og var i dårlig forfatning, så året overhalte jeg denne med nye ringer og låsing. Etter en kort sesong ble fjærer og låseringer ødelagt. År 3 hadde jeg motoren ute, satt inn nye motorfester som var stivere, rettet akslingen hos Sleipner, avbalanserte propellen, og monterte en oljesmurt pakkboks. Samtidig med alt dette har jeg slitt med vannlekkasjer flere steder, både i eksosgjennomføring og rorgjennomføring, men oppdaget da år 3 at det lakk inn rundt stevnlager. Jeg rettet inn akselflens og gearflens innenfor 0.10, og sjøsatte. Det lakk selvfølgelig gjennom hele sesongen. Pakkboksen ble veldig varm, men holdt tett både med vann og olje. På slutten av sesongen var fjærene i pakkboksen ødelagt. År 4, altså i år har jeg hatt ute alt, montert inn stevnlager og hylserør etter alle kunstens regler, støpt opp kjølen på nytt, montert alt på plass igjen for å få det tett. Montert pakkboks i henhold til anvisning fra Sleipner etter å ha satt inn nye simmeringer. Motor ble rettet opp igjen, flenser med maks 0.10. Nå har jeg veldig varm pakkboks. Oljen forsvinner fra boksen, og jeg må etterfylle mye. Grunnen til at oljen forsvinner er trolig varmen. Jeg innser at det vil være umulig å få rettet dette så godt som det trolig må være da dette er gammelt. Motor og gir fra 1987. I tillegg er det strak aksel, og ingenting som kan ta opp for bevegelser på motor(den rister jo litt denne 600kg Iveco klumpen). Og den beveger seg naturlig en del frem og tilbake når man gir på/slakker av. Jeg er nå i ferd med å gi opp dette - etter 4 år med trøbbel forbinder jeg for det meste båten med slit og arbeid og ikke kos og fritid. Dette er ikke det eneste som har vært feil og jeg har 1000 vis av timer oppi der. Men dette pakkboks greiene får jeg ikke til. Hva gjør jeg? Skal jeg ta opp og gå tilbake til fettsmurt? Skal jeg prøve en volvokondom? Jeg må ha gjort noe snarlig om ikke ferien skal gå med fly til en eller annen kyst i stedet for med båt til svenskekysten :-S Er rådvill her.... /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Bay_liner Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) Skudd i blinde her men kan det tenkes at opprettingen du gjør på land blir feil på vann fordi skroget endrer seg? Har du forsøkt å løsne på flensen og gjøre visuell sjekk samt bruke søkerblad rundt "lysåpningen" samt rotere akslen og visuelt sjekke status mot motorflens mens den ligger på vannet? Som et eksemplel jeg har sett RL var det en norskbygd 900 akselbåt jeg ikke husker navnet på som ble opplagret slik amerikanske båter blir og det så helt forferdelig ut slik skroget ble trykket inn. Dette var en helt ny norskbygget båt og skjedde for et par år siden. Bare som et tips. Ved ettertanke tror jeg det var det en Sollux. Redigert 30.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Baard Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) Hei, Nei, jeg har ikke rettet på vannet. Klaringen i hylserøret er fryktelig liten, og jeg har ingen mulighet til å sjekke om akslingen blir liggende midt i røret mens den ligger på vannet....vurderer å forsøke dette, men er usikker på om det vil ha effekt. Takk for forslaget, alle mottas med takk! Redigert 30.Juni.2015 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Du sier at klaringen i hylserøret er fryktelig liten. Kan det være her problemet ligger, at det ikke blir nok vannsirkulasjon til å kjøle pakkboksen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sayana Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Har du luftet hylserøret så det er vann heilt fram til pakkboks, det er vannet som kjøler den Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hei, @index: Dette er jo levert av Sleipner alt sammen så det ville jo være rart om klaringen skulle være for liten? Det er noen millimeter rundt der, men problemet er jo at om man justerer en del på motoren for å få flensene bra, så risikerer man å justere seg "ut" av senter og da blir det jo press på pakningene i pakkboksen, men det har kanskje ikke noe å si? @Sayana: Jada. jeg lufter alltid etter sjøsetting. Har sjekket igjen også for å være sikker på at det ikke er luftlommer. Jeg er klar over at dette er vannkjølt. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
JRK Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hør på Baard. Begynn med å rette opp akslingen, mens båten ligger på vannet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hvis jeg var deg ville jeg nok begynt med å rette motoren mens båten står på land. Da kan du ta av pakkboksen, sette akselen fast midt i hylserøret (jeg dreiet meg to plasthylser til dette), og rette motoren høydeveis og tilte den ut fra det. Så setter du på pakkboksen, monterer flensene og sjøsetter. Da kan du ta en finjustering på vannet. En tiendels millimeter avvik synes jeg er mye, jeg ville forsøkt å få det bedre. Bruk to bladsøkere. Den ene setter du fast på den ene siden, f.eks. under, og når den andre lugger trangt i åpningen 180 grader ovenfor er du få hundredeler unna. Jeg er rimelig sikker på at dette skyldes avvik i flere ledd som til sammen utgjør et problem. For eksempel kan du ha kast i klemflensen. Nytt utstyr er heller ikke synonymt med problemfritt. Kanskje det stod en lærling i dreiebenken den dagen flensen ble produsert? Alt har avvik, det er bare et spørsmål om hvor nøyaktig man måler. Hvis det er vibrasjoner fra motor som gjør at simmerringene rister i filler kan det kanskje være en mulighet for deg å bytte til en gammeldags talgring-pakkboks? Den skal jo slippe gjennom en dråpe i ny og ne, men er jo utrolig driftsikker da. Du skriver at du har lekkasjer i eksosgjennomføring og rorgjennomføring også. Dette skyldes nok ikke vibrasjoner, men alt har sin forklaring. Blir vanskelig å si noe konkret om det uten mer detaljert informasjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
deepblue Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Fleksibelt ledd(CV) med trust lager???... ikke gratis men med alt annet du har gjort så er det jo billig... Fikser problemet med pakkboks med mindre du har kast i aksling... gjør at du kan ha motor på mykere labber og litt off center... uten problem... motor kan kaste på seg... akslingen påvirkes ikke...etc Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Hadde selv problemer med min pakkboks, fettsmurt Sleipner. Planende båt med 50 mm. aksel.Problemet mitt var at pakkboksen gikk varm slik at fettet smeltet, når jeg slakket ned lakk pakkboksen. Skiftet til mekanisk pakkboks, pottetett. Tilbake til ditt problem, mener jeg las i monteringsanvisningen til Sleipner, at gummislangen ikke skal skyves så langt inn på hylserøret at hylserør og pakkboks ligger stu i stu, men at der skal være så stor avstand at ristingen fra motoren blir tatt opp i den fleksible slangen mellom hylse og hylserøret,mener der også stod anbefalt avstand. Det er også viktigt som tidligere nevnt å lufte hylserøret ved sjøsetting. Håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Bare for å ha nevnt det, disse olje-tettede, vannsmurte pakkboksene blir gjerne såpass varme at du ikke klarer å ta på de lenge av gangen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Svee Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Hei! Er du helt sikker på at det er selve pakkboksen (simmeringene) som lekker olje? Selv har jeg opplevd at oljen i oljebeholderen forsvant grunnet lekkasje i koplingene mellom pakkboks og de originale oljeslange av gjennomsiktig grønn plast. Det kan være vanskelig å se dette, og det kan lett forveksles med lekkende simmering. Selv om slangeklemmene ble strammet opp gikk det kort tid før ny lekkasje oppsto grunnet varmen i pakkboksen (60 - 80 grader). Etter at jeg byttet ut plastslangene med gummislanger (tilsvarende for diesel) er alt tett. Det må legges til at pakkboksen etter ovennevnte har vært helt problemfri - nå på femte året. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 @Komodo: Jeg skal gjøre et forsøk på retting så snart jeg kan mens båten ligger på vannet. Det ble rettet opp til innenfor 0.10 før jeg sjøsatt båten. Jeg gjorde akkurat som du har gjort dreide plastforinger til hylsen og rettet opp hylserøret før jeg skrudde/støpte dette fast, så akslingen ligger nå helt midt i hylserøret. Det har vært så godt som umulig å få det bedre enn 0.10 - det endrer seg når jeg vrir flensen rundt og prøver ulike stillinger. Jeg byttet til ny Sleipner klemflens i fjor for å eliminere trøbbel med den gamle. Jeg har ikke lenger lekkasjer i eksosgjennomføring og rorgjennomføring, disse fikset jeg i fjor. Dreide nye bronseforinger til rorhylsa og Lagde ny eksosgjennomføring i fjor, så det er løst. Jeg har også hatt ute hele propellarrangementet i vinter og fått limt dette på plass igjen slik det skal, så båten er nå helt tett. @deepblue: Er ikke plass til CAV ledd. Kun 20 cm klaring mellom hylserør og gearflens....Heller ikke plass til gummikobling på flensen p grunn av utstikk på gearkassa. @dissisel: Det står i bruksanvisningen til Sleipner at avstanden fra hylserør til pakkboks ikke skal være mer enn 10mm. Jeg har ca. 5mm tipper jeg. Vurderer talgboks nå, men må prøve oppretting først. @vanntro: Skal sjekke temperaturen etter oppretting. @Svee: Dette var et godt tips. Jeg blir fet på hånda når jeg tar på boksen, så det tyder jo på at det lekker litt utenpå boksen også. Jeg skal kjøpe nye slanger og bytte de. Men da er det jo vrient å se når lufta er ute av slangene. Hvordan løser du det? Venter bare? /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Ta returslangen som kommer fra pakkboksen(ta den av ved reservoaret) og koble til en vakuumpumpe(du har kanskje en du bruker ved oljeskift) og sug til det kommer olje uten luftbobbler. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 for å se om det er kast i aksling eller flens, kan du gjøre det mens båten ligger på sjøen. Løs flensene fra hverandre og mål åpning på topp. Eventuelt juster til du får mellom et føleblad på 0,2, det er lettere å jobbe med enn 0,1. Hold gearflens rolig og drei aksling ¼ omdreining og mål på topp (samme sted). Drei aksling videre til ½ omdreining og mål på nytt (samme sted). Drei aksling videre til ¾ omdreining og mål på nytt (samme sted). Drei aksling videre til 1 omdreining for å kontrollmåle at du fremdeles har åpning på 0,2. Hvis alle målene er like, har du ikke kast i aksling eller klemflems. Så kan du kontrollere gearflens med samme metode. Da holder du aksling rolig og dreier gearflens på samme måte og måler for hver gang. Hvis dette og stemmer, da er det feil i oppretting og vil anbefale metoden til Komodo. Når du har båten på land, må du avleste kjølen med å støtte opp helt bak i hjørnene på båten. Da blir det liten eller ingen endring når du setter båten på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 @Nemo: Den metoden du beskriver vil ikke fungere på min båt da akslingen er strak, og kun henger på flenskanten på girflensen. Jeg måler på samme måte, men legger flensene helt imot hverandre og måler rundt hele for å se om det er ulik åpning. Kan ikke se at kan måles på noen annen måte. Når flensene løsnes så henger akselen kun i pakkboksen. Har også passet på at ikke det har vært belastning på kjølen når båten står på land, den står kun på to støtter bak i hjørnene og har ingenting under kjølen. Ellers oppdaget jeg i dag at det ha vært så stor belastning på gummien mellom hylserør og pakkboks at den har sprekt, så båten må uansett opp for utbedring. (Gummien ble byttet i fjor). Det virker også som om pakkboksen har skjært seg, for jeg får ikke vridd rundt akslingen med håndmakt lenger. I denne oljesmurte pakkboksen er toleransen veldig liten, så kun en liten svingning vil jo gjøre at akslingen går i godset på boksen. Jeg vet nå ikke hva jeg skal gjøre. Må bare ta opp båten og se. Ferien starter om en og en halv uke, og det ser ut til at det sprekker..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
mateco Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 .................... @deepblue: Er ikke plass til CAV ledd. Kun 20 cm klaring mellom hylserør og gearflens....Heller ikke plass til gummikobling på flensen p grunn av utstikk på gearkassa. .................... Jeg tror problemet ditt ligger i at motoren/gearets radiale vibrasjoner forplanter seg via aksling og til hylsa. Hvis du har plass, så har jeg villet montert en fleksibel kobling mellom akselflens og gearflens for på den måten å dempe rørelsene i motor/gear mot akselen! F.eks. en R&D kobling ala dette: Det forutsetter selvfølgelig at der er plass til montering. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Baard Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Jeg tror problemet ditt ligger i at motoren/gearets radiale vibrasjoner forplanter seg via aksling og til hylsa. Hvis du har plass, så har jeg villet montert en fleksibel kobling mellom akselflens og gearflens for på den måten å dempe rørelsene i motor/gear mot akselen! F.eks. en R&D kobling ala dette: Det forutsetter selvfølgelig at der er plass til montering. Bjørn Hei Bjørn, Dette ble sjekket i fjor, og på grunn av det store dreimomentet, så fant jeg ingen kobling som ble liten nok slik at det ble plass under utstikket på giret. /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Har nå snakket med en som har holdt på med båt i mange år, og han sier at 10mm avstand mellom hylserør og pakkboks er alt for lite. Han mente at det burde være 100mm. Han mente at det er denne gummi slangen som tar opp alt av bevegelse og ujevnheter og at man minimum burde ha 50mm åpning. I Sleipner sin monteringsanvisning står det maks 10mm. Jeg har ikke noe annet valg nå enn å ta båten på land, det skjer på mandag, så får jeg sette på nye simmeringer i pakkboksen, lenger gummislange og rette motoren etter ny sjøsetting til uka. Dessverre er jeg der nå at denne båten begynner å bli et mareritt..... /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 @Nemo: Den metoden du beskriver vil ikke fungere på min båt da akslingen er strak, og kun henger på flenskanten på girflensen. Jeg måler på samme måte, men legger flensene helt imot hverandre og måler rundt hele for å se om det er ulik åpning. Kan ikke se at kan måles på noen annen måte. Når flensene løsnes så henger akselen kun i pakkboksen. Har også passet på at ikke det har vært belastning på kjølen når båten står på land, den står kun på to støtter bak i hjørnene og har ingenting under kjølen. Du måler avvik mellom flensene slik som du beskriver for å få rett oppretting av motor og aksling. I tillegg finner du kast i flens/aksling med den metode jeg har beskrevet ovenfor. Åpning mellom flensene skal bare være 0,2 mm på alle målinger, da er det ingen kast i flens/aksling. Håper det var oppklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 @Nemo: Det var litt oppklarende ja. Planen nå er å få båten opp av vannet på mandag. Så må jeg demontere det meste for å få av pakkboksen og gummislangen. Setter på en ny lenger gummislange enn den som sto der for å få mer avstand mellom hylserør og pakkboks, samt bytter simmeringer i pakkboksen igjen slik at alt er i orden. Så retter vi inn til 0.10 på land, og prøver å rette inn til 0.05 på vannet, selv om jeg tror det vil bli utfordrende. Kan nevne at akselen har vært til retting hos Sleipner og propellen har vært på retting/avbalansering hos Winrace, så det skal ikke være kast i aksel og propell. Som tidligere nevnt ble det innkjøpt ny klemflens fra Sleipner i fjor som jeg da håper er rett..... Eneste som gjenstår da er jo flensen på giret..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Vil anbefale deg å ta den kontrollen likevel. Som Komodo sier i innlegg 8 , kan det være avvik i flere ledd. Sjekk og gearflensen for kast. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Det har vært så godt som umulig å få det bedre enn 0.10 - det endrer seg når jeg vrir flensen rundt og prøver ulike stillinger. Det tyder egentlig på at du har kast, enten i aksel eller flens. @Nemo: Den metoden du beskriver vil ikke fungere på min båt da akslingen er strak, og kun henger på flenskanten på girflensen. Jeg måler på samme måte, men legger flensene helt imot hverandre og måler rundt hele for å se om det er ulik åpning. Kan ikke se at kan måles på noen annen måte. Når flensene løsnes så henger akselen kun i pakkboksen. Metoden til Nemo fungerer nok. La meg forsøke å forklare med litt andre ord. For det første er det greit å ha to bladsøkere når du gjør dette. De koster nesten ingenting på BT uansett. Løsne flensene slik at de bare henger på styrekragen. For ordensskyld kan du bruke tusj og nummerere fra 1-4 på både gearflensen og klemflensen. Sørg for at det ikke er grader i anleggsflatene eller smuss i mellom. Når du drar fingeren over flaten skal den være helt glatt. Plasser et 0,2mm blad mellom flensene kl 12 og press flensene lett mot hverandre slik at det sitter fast. Bruk den andre bladsøkeren til å måle klaringen kl 6. Det bladet som lugger når du skyver det inn er innenfor et par hundredeler. Var det likt? Hvis ikke justerer du. Til slutt lugger 0,2 bladet perfekt nede samtidig som du har 0,2 inne oppe. Samme prosedyre utfører du kl 3 / kl 9. Når det er bra sideveis også dobbeltsjekker du oppe og nede. Så dreier du aksel m. klemflens 90 grader mens gearflensen står i ro og gjentar prosedyren med å måle kl 12 og kl 6. Gjenta prosessen med å rotere klemflensen 90 grader to ganger til. Hvis åpningene ikke er 0,2 mm oppe og nede hver gang har du kast. Det er ingen konflikt at flensene henger på styrekragen mens du utfører denne operasjonen. Hvis du trekker akselen bakover til styringen slipper, skal ikke akselen "skvette" ut av senter. Da står i tilfelle akselen i bend, enten i cutlesslageret, eller så er pakkboksen montert eksentrisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sayana Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Synes det var kort avstand mellom hylserør å pakboks bare 5 mm. Trekk den lengere fra hverandre så det blir fleksibelt. At gummislangen er sprekt etter bare et år sier vel noe om det, skal vare i masse år denne. Når du tar av pakboks så sjekk at det er god nokk klaring mellom aksel å pakboks så den ikke blir for trang når tempen stiger. Du nevnte at pakboks hadde skjært seg? Er aksel i tommer å boks i mm? bare et spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Det høres ut som flensen på gear mot klemflens mangler senterstyring. Slange mellom hylserør og pakkboks med 5mm klaring høres for lite ut. Når du kobler i gear så vrir motor seg på labbene og forskyver aksling, og då skal den slangen ta opp bevegelsene. Kanskje du løser problemet med fastere motorlabber og lenger slange. Håper du finner ut av det, dumt du må opp igjen igjen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.