Jump to content

Sleipner oljesmurt pakkboks - strak aksel - mye problemer

Baard

Recommended Posts

5cm høres mer rett ut enn 5mm. Ta en telefon til Sleipner for å sjekke, jeg tror det må være en skrivefeil!

Leste nettopp en annonse på et kjøkken til salgs med 60mm bred benkeplate, høres ut til å være I samme målestokk;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror problemet ditt ligger i at motoren/gearets radiale vibrasjoner forplanter seg via aksling og til hylsa.

Hvis du har plass, så har jeg villet montert en fleksibel kobling mellom akselflens og gearflens for på den måten å dempe rørelsene i motor/gear mot akselen!

F.eks. en R&D kobling ala dette:

bilde

Det forutsetter selvfølgelig at der er plass til montering.

:smiley:

Bjørn

Noen som vet hvor man kan få kjøpt en slik kobling r&d på kort varsel i Norge? Mulig jeg klarer å få en slik en inn der....

/Baard

Det høres ut som flensen på gear mot klemflens mangler senterstyring.

Slange mellom hylserør og pakkboks med 5mm klaring høres for lite ut. Når du kobler i gear så vrir motor seg på labbene og forskyver aksling, og då skal den slangen ta opp bevegelsene. Kanskje du løser problemet med fastere motorlabber og lenger slange.

Håper du finner ut av det, dumt du må opp igjen igjen

Jeg har senterstyring på flensene, så det er i orden. Fastere motorlabber monterte jeg i fjor. Skal jeg ha fastere nå blir det rett i beddingen.... :-S

/Baard

Har jobbet litt med å få tak i en slange til pakkboksen i dag. Ingen som har på lager her i Tønsberg området som er lenger enn 100mm. Har imidlertid fått tak i en fiberarmert radiatorslange som er 58mm innvendig om som passer perfekt på pakkboks og hylserør. Denne slangen er tynnere i godset enn den originale slangen, og en del mykere.

Noen som har synspunkter på å bruke en slik slange kontra den tykkere originale varianten?

Skal ringe Sleipner i morgen å høre om de har slange på lager som er lenger enn 100mm som jeg eventuelt må kjøre bort å hente for å rekke å få den på plass innen mandag/tirsdag.

Selv tenker jeg at en mer fleksibel slange vil gi mer rom for litt bevegelse og kanskje fungere bedre, men er litt skeptisk til godstykkelsen.

/Baard

Fant for øvrig ut at det er Sørensen & Balchen som har R&D Randdmarine koblingene. Skal høre med dem i morgen om de har en som passer min twindisc girkasse på lager.

Da har jeg bestilt R&D kobling fra Sørensen & Balchen. Denne er snaue 50mm tykk, så jeg må vel kappe ned akselen noe for å få den på plass. Håper at denne i tillegg til bedre oppretting kan gjøre livet enklere når det kommer til dette.

/Baard

En sånn kopling kan nok være lurt å bruke. Jeg er mer skeptisk til radiatorslangen, slike er ikke nødvendigvis oljebestandige og det blir lett litt oljesøl her. Prøv Sleipner du;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen!

Ser at du i innlegg #16 skriver at akselen ikke kan vris rundt for hånd, og at du tror at pakkboksen kan ha "skjært seg".

Du skriver ikke mer om dette, men jeg tror ikke en oljesmurt pakkboks kan skjære seg. Derimot har jeg selv erfart at cutlesslager av nylon kan "ese" og stramme seg rundt akselen slik at akselen setter seg fast som du nevner. Jeg fikk såvidt vridd akselen ved å dra hardt i propellen, fra motorrommet måtte det brukes verktøy på en flensebolt for å vri akselen. Du bør ikke kjøre med en aksel som går så tregt, det blir store påkjenninger på clutchene i gearet ved innkopling.

Føler med deg når du har alle disse problemene med drivlinjen nå før ferien - håper det ordner seg så du ikke får ødelagt mye ferie - og vær glad for at du kan skru selv!

En sånn kopling kan nok være lurt å bruke. Jeg er mer skeptisk til radiatorslangen, slike er ikke nødvendigvis oljebestandige og det blir lett litt oljesøl her. Prøv Sleipner du;-)

Har fått tak i en original slange til pakkboksen i dag, så det blir nok den som blir brukt.

/Baard

Hei igjen!

Ser at du i innlegg #16 skriver at akselen ikke kan vris rundt for hånd, og at du tror at pakkboksen kan ha "skjært seg".

Du skriver ikke mer om dette, men jeg tror ikke en oljesmurt pakkboks kan skjære seg. Derimot har jeg selv erfart at cutlesslager av nylon kan "ese" og stramme seg rundt akselen slik at akselen setter seg fast som du nevner. Jeg fikk såvidt vridd akselen ved å dra hardt i propellen, fra motorrommet måtte det brukes verktøy på en flensebolt for å vri akselen. Du bør ikke kjøre med en aksel som går så tregt, det blir store påkjenninger på clutchene i gearet ved innkopling.

Føler med deg når du har alle disse problemene med drivlinjen nå før ferien - håper det ordner seg så du ikke får ødelagt mye ferie - og vær glad for at du kan skru selv!

Hei.

Pakkboksen er ikke skjært. Jeg løsnede den fra hylsa, og den går lett og fint rundt. Det er nok knip i cutlesslageret, eller at det har "est" som du skriver. Når den sto på land satt den seg litt i gummien når den sto i ro, men etter å ha løsnet den ved å ta i propellen gikk den lett rundt. Jeg får sjekke litt der når jeg tar opp til mandag, men jeg tror ikke dette skal utgjøre et problem. Jeg får så vidt dratt rundt aksel med girflensen på når jeg tar skikkelig i, og det er jo en del treghet i alt dette Men om det går virkelig tregt så må jeg jo finne ut hva det er for noe....

Det er fortsatt en uke til ferien starter, så jeg håper at jeg rekker å få det sammen igjen og en prøvetur før vi skal avgårde....

/Baard

Hei.

Båter er ikke på land enda, men skal bruke silikontrikset når den kommer på land.

Fikk R&D koblingen i dag. Den passet selvfølgelig ikke, og de har heller ikke en som passer på mine flenser uten adapter. Adapterne blir til sammen 10cm lange så langt jeg kan se fra tegninger. Da blir totallengden på 15cm, det er det ikke plass til i mellom gir og hylserør, så der røyk den muligheten....Lurer på hva det er jeg har her som er så ukurant....Må jo være mange sånne girkasser der ute(Twindiwsc 502). Hadde håpet at denne skulle redusere noe på raklingen jeg har i giret når den kjører på tomgang også. Andre slike varianter jeg har sett passer ikke da de blir for store i diameter på grunn av dreimomentet.....

Out of options nå, så da får jeg bare prøve å sette alt sammen igjen når båten kommer opp til uken og forsøke å rette så godt jeg kan....

/Baard

................

...Lurer på hva det er jeg har her som er så ukurant....Må jo være mange sånne girkasser der ute(Twindiwsc 502). Hadde håpet at denne skulle redusere noe på raklingen jeg har i giret når den kjører på tomgang også. Andre slike varianter jeg har sett passer ikke da de blir for store i diameter på grunn av dreimomentet.....

.............

Jeg har R&D koplinger på mine to TD MG502 gearkasser og VP TAMD60C motorer. 

Her et bilde av adapter på gearflenses:

bilde

Her et bilde av koplingen ferdig montert.

bilde

Som du ser så har jeg ingen adapter på klemflensen.

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har R&D koplinger på mine to TD MG502 gearkasser og VP TAMD60C motorer. 

Her et bilde av adapter på gearflenses:

bilde

Her et bilde av koplingen ferdig montert.

bilde

Som du ser så har jeg ingen adapter på klemflensen.

Bjørn

Hei,

Takk for svar. Problemet mitt er at jeg har en klemflens som passer inn på gearflensen. Om jeg kjøper ny klemflens som passer inn på R&D koblingen og et adapter til gearflensen så blir det slik du har det på bildet omtrent tenker jeg. Ser ut som du har en adapterplate for å komme ned på girflensen som har boltsirkel på 100mm. Om jeg skal kjøpe en ny klemflens til og en adapterplate så snakker vi vi ca. 10.000.- totalt tenker jeg. Og jeg er fortsatt ikke sikker på om det er plass. Det kommer ikke til å være mange cm igjen ned til pakkboksen om det i det hele tatt går. Uansett så finnes ikke adapterne på lager i Norge, og leveringstiden er 5-6 uker. 2-3 uker om jeg betaler for flyfrakt, så det er uansett ikke noe tema å ta det med i vurderingen nå dessverre :-S

/Baard

Jeg kan ikke forstå annet enn at du bør kunne klare deg uten R&D koblingen. Tipper du kommer langt med god oppretting + mer avstand fra hylserøret til pakkboksen (mer utstikk når du monterer slangen).

Har du sjekket for kast som vi beskrev tidligere?

Lagt til:

Dropp adaptere og ekstra koblinger. I tillegg til mer jobb, mye mer utlegg og usikkerheten på om det går, drar du med deg flere ledd som kan gi kast.

Redigert av Komodo (see edit history)

Jeg kan ikke forstå annet enn at du bør kunne klare deg uten R&D koblingen. Tipper du kommer langt med god oppretting + mer avstand fra hylserøret til pakkboksen (mer utstikk når du monterer slangen).

Har du sjekket for kast som vi beskrev tidligere?

Lagt til:

Dropp adaptere og ekstra koblinger. I tillegg til mer jobb, mye mer utlegg og usikkerheten på om det går, drar du med deg flere ledd som kan gi kast.

Skal sjekke for kast så fort jeg får båten på land. Jeg har ikke annet valg enn å droppe adaptere og koblinger, så planen nå kan ikke bli annet enn å bytte gummislangen og rette opp så godt som mulig.

Er imidlertid ikke så lett å få så mye mer avstand mellom hylserør og pakkboks. Det er umulig å få tak i uoriginal slange i samme kvalitet som den som leveres fra Sleipner. Den er 95mm lang, så det vil kun bli 15-20mm i mellom. Den eneste slangen som er tilgjengelig i samme størrelse er radiatorslange som er noe tynnere i godset og litt mykere. Er litt skeptisk til å bruke en sånn type slange. Må tenke på det frem til mandag....

/Baard

Etter at jeg fikk bort kast i aksling og klemflens er det ingen vibrasjon i pakkboks når under fart. Når jeg holder hånden på pakkboks kjennes det ingen vibrasjoner. 

Før reparasjon vibrerte pakkboksen kraftig under fart. Det bruker ikke være mye bevegelse i slang til pakkboks, bortsett fra ved innkobling av gearet. Test og om motor er uten vibrasjoner under fart, da skal den være ganske rolig.

Jeg kan for såvidt sjekke for kast på vannet, men tror du at kastet kan endre seg fra vann til land? Jeg tenkte å sette måleklokka på gearflensens styrering også når jeg kommer på land for å se om det kan være kast i girkassa.

/Baard

Etter at jeg fikk bort kast i aksling og klemflens er det ingen vibrasjon i pakkboks når under fart. Når jeg holder hånden på pakkboks kjennes det ingen vibrasjoner. 

Før reparasjon vibrerte pakkboksen kraftig under fart. Det bruker ikke være mye bevegelse i slang til pakkboks, bortsett fra ved innkobling av gearet. Test og om motor er uten vibrasjoner under fart, da skal den være ganske rolig.

Hvordan fikk du vekk kast i aksling og klemflens? Jeg har hatt aksling til retting, og kjøpte nye klemflens i fjor - Jeg har ikke selv utstyr til å kontrollere akslingen for kast, og dreibenken min er for liten til å sjekke klemflensen for kast tror jeg. Skal se på mandag om jeg akkurat får luret den inn i chucken. Kan jo selvfølgelig kjøpe ny aksling, men da blir det jo litt prøv og feil....

/Baard

tror du at kastet kan endre seg fra vann til land? Jeg tenkte å sette måleklokka på gearflensens styrering også når jeg kommer på land for å se om det kan være kast i girkassa.

Nei, dersom du har kast pga skjevheter vil ikke det endre seg. Det som kan endre seg ved sjøsetting er om skroget vrir seg og ødelegger for oppretting.

Du trenger ikke måleur for å sjekke gearflens for kast. Bruk metoden vi beskrev tidligere med å vri flensen mens klemflensen står i ro, da avdekker du skjevhet i flensen. Dersom du vrir klemflensen vil du ikke finne ut om det er kast i gearflensen. Hvis åpningene oppe og nede endrer seg når du vrir gearflensen har du kast. Jeg hadde ikke kast i gearflensen min, kun i klemflens og aksel.

Hvordan fikk du vekk kast i aksling og klemflens? Jeg har hatt aksling til retting, og kjøpte nye klemflens i fjor - Jeg har ikke selv utstyr til å kontrollere akslingen for kast, og dreibenken min er for liten til å sjekke klemflensen for kast tror jeg. Skal se på mandag om jeg akkurat får luret den inn i chucken. Kan jo selvfølgelig kjøpe ny aksling, men da blir det jo litt prøv og feil....

Hvis du ser på innlegg nr. 112 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-6 kan du se hvordan jeg klokket opp klemflensen min. Du må ikke finne på å sette klemflensen rett i chucken, det blir aldri bra. Du må være 100% sikker på at boringen løper før du trekker noen konklusjoner. Når vi snakker om kast i klemflensen er det egentlig snakk om et vinkelavvik mellom senterlinja til boringen og flensen, dette skal jo være 90 grader.

Jeg kjøpte ny lenger aksling for jeg ville ha propellen lenger fra bunnen av båten. Klemflensen ble justert av verkstedet som jeg bestilte akslingen av. Sylinderservice Auto 23. Dette er et verksted som har svært god kompetanse på motoroverhaling. De er heller ikke av de dyreste. 

Hvis du ser på innlegg nr. 112 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-6 kan du se hvordan jeg klokket opp klemflensen min. Du må ikke finne på å sette klemflensen rett i chucken, det blir aldri bra. Du må være 100% sikker på at boringen løper før du trekker noen konklusjoner. Når vi snakker om kast i klemflensen er det egentlig snakk om et vinkelavvik mellom senterlinja til boringen og flensen, dette skal jo være 90 grader.

Takk for svar. Jeg har studert den tråden nøye flere ganger :-) Jeg har en liten dreibenk, og jeg har ikke noe akselstump jeg kan bruke til testen. I tillegg er jeg også usikker på om benken er nøyaktig nok til formålet. Ser også ut til at du bruker en opplagret senterspiss i bakdokka. Jeg mangler en slik en, har kun en spiss. Må få kjøpt meg en slik roterende sak.

Jeg skal gjøre testen omtalt tidligere i tråden, men jeg tror ikke jeg får det til før mandag når båten er på land. Skal merke flensene så jeg har kontroll på opp og ned. Skjønnet at rettingen kan endre seg etter sjøsetting, så skal sjekke rettingen igjen når båten er tilbake på vannet.

Jeg har i hvertfall fått fatt i alle deler jeg trenger, nye simeringer til pakkboksen og ny gummislange selv om den kunne vært et par centimeter lenger. Har også kjøpt gummislange til oljereservoaret til pakkboksen som foreslått tidlig i tråden for å unngå lekkasjer fra plast slangene.

Jeg har fortsatt tro på at det kan bli ferie i år også, men det er kjipt å dra båten på land igjen nå - kostbart blir det også....

/Baard

Jeg tror jeg ville latt båten stå på kjølen, og ikke latt den bli hengende i hjørna bak når den står på land til oppretting. Jeg setter båten på 2 underlag, på den lengste delen av kjølen. Ikke noe på den bakre delen som skrår. Og har kun bukker bak. Da har jeg ikke merket noe forskjell når jeg har rettet opp. Har det vært fettsmurt pakkboks før? Jeg hadde en tendens til å dra inn for mye fett før, med det resultat å fylle opp den lille klaringen mellom Aksel og hylserør. Da klarte jeg ikke dreie akselen for hånd. Jeg har vært borte i oljesmurt pakkboks før, og har dårlig erfaring med den. Bruker nå fettsmurt med talgpakning. Mye enklere og trenger omtrent ikke vedlikehold. Hvorfor ha lengere slange mellom hylse og pakkboks?med den lille klaring i røret, vil jo uansett akslingen da slenge inn i hylserøret. Hvis motoren slenger så mye, må jo gummilabbene enten være for myke eller ødelagt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...