Jump to content

Sleipner oljesmurt pakkboks - strak aksel - mye problemer

Baard

Recommended Posts

Dakota:

Hensikten med litt avstand på pakkboksen og hylsa er at når motoren vibrerer og beveger seg sideveis, mens hylserøret er støpt fast i båten, så vil gummislangen som pakkboksen henger i flekse og ta opp bevegelsene fra motorvibrasjonen. Ellers veldig enig i at gammeldags pakkboks med talgpakning er en mye mer robust konstruksjon. Men det skal jo ikke være noe i veien for at pakkboks med simmerringer også skal funke. Jeg har pakkboks med simmerringer, men ikke oljefylt, det er fett i den.

Bård:

Du får montere dette sammen og rette opp, så kan jeg heller tilby at du tar med deg klemflensen og kommer og besøker meg til høsten/vinteren, så kan jeg hjelpe deg med å klokke den. Hvis du følger prosedyren vi har beskrevet lenger opp finner du ut om du har kast, men du vet ikke om kastet kommer av bananformet aksel, eller kast i klemflensen. Gearflensen kan du isolere som jeg beskrev tidligere i dag.

Så; hvis du har kast i aksel/klemflens kan du løse dette midlertidig på følgende måte. Mål deg fram til feilen som tidligere beskrevet. Hvis du finner ut at du har et avvik på f.eks. 0,15mm pga. feil som du ikke får rettet, går du til en maskinforetning (Tools el.) og kjøper deg shims av messing på rull. Denne kan du klippe med saks. Du kjøper da 0,05 og 0,1 shims. Klipp til og legg mellom små biter kl 3, 6 og 9 når den ligger inntil kl 12. Skjønte du? Da har du shimset bort maskineringsfeil på klemflens.

Tenkte også på en annen ting. Du skriver at motoren din rister en del. Du har ikke noe feil der da, som gjør at den svinger for mye på seg under gange i forhold til hva som er normalt? Tenker da særlig på dieselpumpe eller dyser som kan gi en ujevn gange.

Det var mekanikeren som rådde meg til å støtte godt opp bak i hjørnene av båten i tillegg til at den stod på kjølen. Jeg sjekket opprettingen atter at båten kom på sjøen og det var ingen forandring. Enig med Komodo at 0,1mm med fordel kan reduseres. Fikk selv 0,05mm. 

Nemo, litt nysgjerrig på hvordan du kommer fram til at du har fem hundredeler avvik. Kan du forklare det? Eller mener du at du har mindre enn fem hundredeler? Bare nysgjerrig altså  :smiley:

Men, nå er pausa mi over... må ut og fortsette for å få jolla sjøklar for båttur. Madammen tok med arvingene for å fikse opp litt i moderskipet og bade :smiley:

Hei Dakota. Jeg har to bukker under båten. Og to stolper under hjørnene bak. Den bakerste bukken står under den delen av kjølen som ikke skrår nedover. Har ingenting under den delen som er av stål da for å si det sånn...Skal sette de bukken på hjørnene under uten særlig press på nå når den skal opp på mandag, skal bare ha dem der for ekstra sikring. Den delen av kjølen som "henger" vil jeg ikke ha noe under.

Jeg hadde fettsmurt boks før, men med simmeringer og ikke talgpakning. Det var samme problemer med den.

Tanken med noe lenger slange var litt mer feksibilitet, men det er umulig å få tak, så det blir en på 10cm som er standard fra Sleipner. Motoren slenger jo ikke så mye tror jeg. Og motorfestene/gummilabbene er nye i fjor. Kjøpte samme type som du har etter tips fra deg da. Akslingen tar ikke i hylserøret, men i fjor tok den litt i godset inne i pakkboksen, men der er klaringen veldig liten, jeg har ikke målt, men jeg tipper det er snakk om maksimalt en åpning på 41mm, altså en halv millimeter klaring på siden av akslingen.

/Baard

Dakota:

Hensikten med litt avstand på pakkboksen og hylsa er at når motoren vibrerer og beveger seg sideveis, mens hylserøret er støpt fast i båten, så vil gummislangen som pakkboksen henger i flekse og ta opp bevegelsene fra motorvibrasjonen. Ellers veldig enig i at gammeldags pakkboks med talgpakning er en mye mer robust konstruksjon. Men det skal jo ikke være noe i veien for at pakkboks med simmerringer også skal funke. Jeg har pakkboks med simmerringer, men ikke oljefylt, det er fett i den.

Bård:

Du får montere dette sammen og rette opp, så kan jeg heller tilby at du tar med deg klemflensen og kommer og besøker meg til høsten/vinteren, så kan jeg hjelpe deg med å klokke den. Hvis du følger prosedyren vi har beskrevet lenger opp finner du ut om du har kast, men du vet ikke om kastet kommer av bananformet aksel, eller kast i klemflensen. Gearflensen kan du isolere som jeg beskrev tidligere i dag.

Så; hvis du har kast i aksel/klemflens kan du løse dette midlertidig på følgende måte. Mål deg fram til feilen som tidligere beskrevet. Hvis du finner ut at du har et avvik på f.eks. 0,15mm pga. feil som du ikke får rettet, går du til en maskinforetning (Tools el.) og kjøper deg shims av messing på rull. Denne kan du klippe med saks. Du kjøper da 0,05 og 0,1 shims. Klipp til og legg mellom små biter kl 3, 6 og 9 når den ligger inntil kl 12. Skjønte du? Da har du shimset bort maskineringsfeil på klemflens.

Tenkte også på en annen ting. Du skriver at motoren din rister en del. Du har ikke noe feil der da, som gjør at den svinger for mye på seg under gange i forhold til hva som er normalt? Tenker da særlig på dieselpumpe eller dyser som kan gi en ujevn gange.

Hei,

Takk for tilbudet! Skal følge prosedyren og forsøke å avdekke om det er kast. Skjønte hva du mente med shims, og om det er avvik så skal jeg forsøke det trikset.

Når det gjelder motoren, så tror jeg ikke den rister noe mer enn det som er normalt. Det jeg mente er at en slik motor aldri vil stå helt stille, men den står langt mer stille nå på nye motorlabber enn det den gjorde før jeg byttet. I praksis kan man jo ikke se at den rister når den går, men den beveger seg jo noe når man gir på med gass. Den har ikke ujevn gange så langt jeg kan høre.

/Baard

Jeg har sett litt på bildene du sendte over for en stund siden, og ser jo ut som alt er etter #boka#. Det at pakkboksen blir varm og olja forsvinner burde jo egentlig ikke ha så veldig med opprettingen å gjøre så sant ikke du ser pakkboksen kaster på seg. Den ligger jo bare rundt akselen på et veldig lite sted og flexer jo hvis det er litt kast. Det må være en av simringene som har blitt skadet slik at olja forsvinner og varmgang kommer pga dårlig smøring. Jeg har vært borte i noe slikt en gang når vi monterte for en svigerfar. Klarte å ødelegge simringene når vi tredde inn akselen Og hva med hvilken olje som brukes? Husker jeg fikk veldig varm pakkboks på prøveturen når båten var ny. Det var feil fett fikk jeg beskjed om. Etter bytte har den virket perfekt i tja 27 år nå. Og har samme boksen fett ennå. Og til Komodo. Dette hadde vi løst over en flaske vin på Tisler. Men er ikke alle som har fri.

Ok, skjønner hva du mener Nemo. Jeg liker å bruke to bladsøkere, da har jeg alltid to søkeblader med samme tykkelse. Gir meg ikke før det samme bladet går tregt inn oppe og nede/høyre og venstre. Da er man innenfor 1-2 hundredeler.

Og til Komodo. Dette hadde vi løst over en flaske vin på Tisler. Men er ikke alle som har fri.

Tror vi går for den vinflaska på Tisler ja :thumbsup:  Men det gjelder jo bare for alle som tør å gå inn blant skvalpeskjærene der ute :lol: (trenger ikke nevne navn, men nå har han jo fått seg plotter da...)

Jeg har sett litt på bildene du sendte over for en stund siden, og ser jo ut som alt er etter #boka#. Det at pakkboksen blir varm og olja forsvinner burde jo egentlig ikke ha så veldig med opprettingen å gjøre så sant ikke du ser pakkboksen kaster på seg. Den ligger jo bare rundt akselen på et veldig lite sted og flexer jo hvis det er litt kast. Det må være en av simringene som har blitt skadet slik at olja forsvinner og varmgang kommer pga dårlig smøring. Jeg har vært borte i noe slikt en gang når vi monterte for en svigerfar. Klarte å ødelegge simringene når vi tredde inn akselen Og hva med hvilken olje som brukes? Husker jeg fikk veldig varm pakkboks på prøveturen når båten var ny. Det var feil fett fikk jeg beskjed om. Etter bytte har den virket perfekt i tja 27 år nå. Og har samme boksen fett ennå. Og til Komodo. Dette hadde vi løst over en flaske vin på Tisler. Men er ikke alle som har fri.

Kanskje jeg skulle tatt med noen falsker vin og tatt turen til Tisler? Har mer sansen for hjemmebrygget øl selv.....IPA :yesnod:

Jeg tror at dette vil løse seg med ny gummislange og litt bedre oppretting av motor. Jeg håper i hvert fall det. Skal i gang i ettermiddag. Båten er på land nå:

bilde

Tar jobben med å bytte gummislangen først. Må av med roret og flensen for å få det til, så setter jeg det sammen igjen og starter oppmåling. Nye simmeringer er innkjøpt, så det blir montert samtidig.

Håper å få tatt turen til Vallø på onsdag med båten for å få levert nye puter til salongen før ferien starter.

Redigert av Baard (see edit history)

/Baard

Er imidlertid ikke så lett å få så mye mer avstand mellom hylserør og pakkboks. Det er umulig å få tak i uoriginal slange i samme kvalitet som den som leveres fra Sleipner. Den er 95mm lang, så det vil kun bli 15-20mm i mellom. Den eneste slangen som er tilgjengelig i samme størrelse er radiatorslange som er noe tynnere i godset og litt mykere. Er litt skeptisk til å bruke en sånn type slange. Må tenke på det frem til mandag....

Så det nu, Tess har Bunkersslange som er passe stiv og slangeklemmer...

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Okay - Da er alt demontert, og det ser ut til at årsaken til varm pakkboks er avklart...

Akslingen ligger ikke lenger midt i hylserøret, den ligger nesten og gnager på hylserøret i bunnen - Det har jo resultert i at akslingen har gnisset innpå pakkboksen i bunnen med varmgang og ryki simmering som resultat. Det er der det har lekket ut olje -  det er møkkete olje nedover akslingen.

Jeg synes dette er besynderlig, da jeg sentrerte hylserøret etter motorinnretting slik at det sto dønn midt rundt akslingen. Deretter støpte jeg fast hylserøret med en ganske stor klump med polyester og duk så det ikke skulle flytte seg. Det er altså både skudd godt fast og støpt fast, så jeg kan ikke skjønne at det kan ha flyttet på seg. Og det kan vel ikke skje så store forandringer når båten har beveget seg noe i sjøen?

Resultatet er at jeg må justere motoren ca. 2mm opp på alle motorfestene for å få den i midten av hylsa. Det er ikke mye klaring i hylserøret, så det er ikke mye som skal til.

Hva mener folket om dette? Bør jeg kontrollere klaringen igjen etter sjøsetting? Jeg kan jo nappe av gummi slangen i noen sekunder og stikke bladsøkeren inn for å sjekke klaringen mens det renner vann inn i båten.... Men jeg kan ikke ha den lenge av, det kommer jo en del vann inn der... Litt rådvill i forhold til hvordan jeg skal få det til å ligge i senter, men nå er jo årsaken avklart, og det er jo deilig....

Setter umåtelig pris på forslag til fremgangsmåte her! 

/Baard

Ser også nå at motor står veldig høyt på motorlabbene. Litt usikker på om det kan ha noe innvirkning på problemene mine...må muligens skimse for å få den noe opp.

Jeg vil si at det er en fordel å bruke nedre halvdel av skruen og ikke øvre.

Er labbene hele? høres som om skruen har sunket 2mm?

Retter du opp aksel - motor på land og den fremdeles er rett når du kommer på sjøen er akselen i senter,

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for tips. Å lage en mal som passer mellom to punkter er ikke dumt. Skal se om jeg ka rigge til noe sånt :-)

@roger-jo: Tor labbene er hele. De var nye i fjor. Og vi justerte alt i senter i våres. Det jeg lurer på er om jeg har hatt for mye press på bukkene i akterskipet når jeg gjorde rettigen i våres. Det kan forklare det. Da har hylserøret blitt presset nedover inne i båten, men det er litt skremmende om det er så mye fleksibilitet i båten...

/Baard

Har jobbet frem til nå med båten, og vi har skjært til skims i 10 millimeter aluminium til motorlabbene. Har lagt under 20mm akter og 10mm forut. Da ser det ut til at vi er brukbart innenfor spesifikasjonen til R&D marine som anbefaler maks 10mm fra toppen på festet og opp til den nedre mutteren. Var en del jobb å få de under. Måtte ta et av gangen da vi ikke har tilgan på noe løfteredskap nå, kun treklosser og brekkjern.

Må kjøpe lenger skruer til motorlabbene i morgen da de gamle nå er for korte, og få skrudd fast akterut, forut var de akkurat lange nok. Så får vi grovjustere inn så vi har aksel midt i hylserøret, og innen for 0,10mm på flensene, så blir det vel finjustering på vannet. Driver fortsatt og tenker på hvordan jeg skal forsikre meg om at akslingen ligger midt i røret selv om det har kommet et par gode tips her.

/Baard

Forslaget til Langedahl er jo egentlig like genialt som det er enkelt! For eksempel kan du fiksere en jigg på hylserøret rett bak slangen til pakkboksen. Den kan du sette fast med to slangeklemmer. La den gå opp, og fram foran pakkboksen. Så bruker du et dybdeskyvelære til å måle ned til akselen. Et annet alternativ er å lime på to klosser i skroget styrbord og babord for akselen. Så legger du et rettholt over disse to klossene og måler ned til akselen på samme måte. Tror det kan være lurt å rette motoren så godt som mulig på land med pakkboksen av slik at du fremdeles ser at aksel er sentrert i hylsa.

Forslaget er veldig bra. Jeg skal forsøke å få festet noe på hylserøret som jeg kan måle avstand mot, men jeg tror kanskje jeg ikke får gjort det uten å trekke gummislangen litt fremover, men de er for så vidt ok, for jeg kan ha på bare ei klemme i starten, og når målingen er utført ta av jiggen og da gummislangen på plass og sette på den siste slangeklemmen. Noe sånt:

bilde

Er litt usikker på om det vil bli nøyaktig nok i og med at vi snakker om mm her, men skal se hva jeg kan få til Pakkboksen er ikke tegnet inn her. Den forhøyningen på hylsa er den delen på hylsa hvor man drar på gummislangen til pakkboksen. Pinnen ned på akslingen er en skrue som kan justeres slik at man kan justere den når man har båten på land, og måle etter sjøsetting....

/Baard

Er litt usikker på om det vil bli nøyaktig nok i og med at vi snakker om mm her, men skal se hva jeg kan få til Pakkboksen er ikke tegnet inn her. Den forhøyningen på hylsa er den delen på hylsa hvor man drar på gummislangen til pakkboksen. Pinnen ned på akslingen er en skrue som kan justeres slik at man kan justere den når man har båten på land, og måle etter sjøsetting....

Hvis jiggen er stiv nok, blir det nøyaktig. Men jeg ville droppet justeringsskruen ned på akselen. Ville heller målt avstanden med dybdeskyvelære. Hvis dette skulle endre seg noe kan du jo risikere å presse vekk målejiggen.

Hvis jiggen er stiv nok, blir det nøyaktig. Men jeg ville droppet justeringsskruen ned på akselen. Ville heller målt avstanden med dybdeskyvelære. Hvis dette skulle endre seg noe kan du jo risikere å presse vekk målejiggen.

Laget denne i lunsjen:

bilde

Vi forhåpentlig gjøre nytten. Bør vel monteres på før sjøsetting, og måling utføres før og umiddelbart etter ville jeg tror for å sjekke om det har endret seg..... Får jo bare målt enten opp/ned eller sideveis, men det er opp/ned jeg har hatt trøbbel, så jeg satser på at det ikke beveger seg sideveis i hylserøret.

/Baard

Ja, sånn var det jeg mente :thumbsup:  Hvis du motifiserer den litt men en arm ut til siden og ned får du tatt sideveis målinger også. Tror forresten jeg ville hatt rørsegmentet litt lengre slik at det ble plass til to slangeklemmer og at det hadde blitt litt stivere.

Skulle gjerne hatt på en slangeklemme til på rørsegmentet der, men det er ikke plass til det forran skottet som hylserøret går igjennom. Jeg må prøve å feile litt når jeg har grovt rettet opp motoren og ska sjøsette igjen, for jeg må trekke fram gummislangen litt for å få plass til denne saken her. God ide å sveise på en bit ned på siden. Skal fikse det i kveld når alt er klart.

Ellers har jeg sprutet silikonspray i cutlesslageret for å få det til å skli bedre. Jeg er usikker på hvorfor det har blitt så trangt. Kan det være oljen som har rent ut gjennom hylserøret fra pakkboksen som har fått det til å svelle litt? Det sklir greit nå med smøring på. Klarer nå å vri aklingen rundt for hånd inni båten bare ved å holde rundt den og vri, så da regner jeg med at det er ok. Det vil vel fungere når vannet smører den når den kommer utpå igjen?

/Baard

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...