Jump to content

Sleipner oljesmurt pakkboks - strak aksel - mye problemer

Baard

Recommended Posts

Ikke ta det helt for gitt når det gjelder cutlesslageret. Jeg vet det har vært noen reklamasjonssaker på noen Bosvik lager som har est ut slik at akselen knep. En kompis fikk skiftet et slik lager på garanti på sin båt. Jeg har aldri merket noe til at cutlesslageret blir trangt verken på vann eller på land. Det jeg derimot har hatt probemer med, som jeg også har beskrevet i den tråden jeg startet om oppretting, er at braketten for lageret var montert skjevt, ikke på linje med hylserøret. Akselen var altså montert med bend i lageret for å få klaring i hylserøret.

Da har vi justert inn motor i forhold til det  dere kaller grovjustering :-) Vi klarte å få den inn på et sted mellom 10 og 05. Desverre ser det ut til at det er kast i enten klemflens eller aksel, for det virker som vi har et avvik på et sted mellom 05 og 10 ved å flytte flensene i forhold til hverandre. Vi har ikke kjørt hele metoden som er anbefalt tidligere i tråden enda helt systematisk. Skal ta det i morgen før sjøsetting.

Nå ligger aksel så godt som midt i hylserøret med klaring på 2,5mm hele veien rundt. Jeg skal i morgen montere på plass ror og pakkboks, og så er det klart for sjøsetting. Skal også få plass tolken som jeg har laget - er veldig spent på om avviket er stort etter sjøsetting.

Håper at dette blir bra nå...

/Baard

Må beundre motet/tålmodigheten til enkelte båteiere :thumbsup: Det kan se som mørkest ut og man ønsker å gi opp alt. Men så får vi råd/hjelp/støtte og veiledning her inne på baatplassen. Men når alt er ordnet, kan man glede seg over båtlivets gleder.

Håper det ordner seg for deg Baard. :cheers:

Da har jeg utvidet funksjonaliteten på tolken:

bilde

Har også laget et lite spor med vinkelsliperen på andre siden av rørbiten så jeg kanskje kan få lurt på 2 slangeklemmer. Skal montere denne på og ta mål før sjøsetting i ettermiddag. Jeg er veldig spent på om det flytter seg mye ved sjøsetting.

@Bjarne R: Takk for oppmuntringen - Det er nå en gang slik at vi som ikke kan kjøpe oss ut av problemer må løse dem selv, og verdien på en båt som ikke virker er lav enten man beholder den slev eller selger den, så det er vel bare å brette opp armene. Jeg er gul og blå over hele kroppen etter 2 stk. 6-7 timers økter i båten p kveld/natt nå, men jeg håper det nå kan bli så bra at jeg får en problemfri ferie i hvert fall.

/Baard

Målte 4mm forskjell i høyden etter sjøsetting, dette forklarer jo alle problemer jeg har hatt med pakkboksen. Motor må 4mm ned nå for at aksel skal være midt i hylsen. Sideveis er det veldig lite forskjell.

Lurer på hvor båten er bløt...eller om den i det hele tatt egentlig er sjødyktig....

/Baard

Vil tru det er normalt, men eg har aldri finmålt eller snakka med nokon som har sjekka så grundig som du.

Er aksel og hylse klaringer normalt så lite hos andre ? Høres usundt ut i mine ører. I sjøgang vrir vel båt seg litt, og ikkje minst vrir motor seg under belastni g (vil eg tru ?) , så 2,5mm virker lite.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg synes dette hørtes alt for mye ut. Er enig med Sæbø i hans kommentar. Du skriver i første innlegg i denne tråden at du kjøpte båten for ca 4 år siden.

Er det mulig at båten har hatt skader etter grunnstøting eller lignende. Og blitt "reparert" av ufaglærte?

Så spørs det om som du selv skriver, er den sjødyktig? Flere bekymringer...

Bjarne

Hei igjen.

Nå har vi benyttet tolken som jeg laget og monterte før sjøsetting til å justere inn motoren slik at den ligger midt i hylserøret. Vi har finjustert det vi klarte, og er nå innenfor et sted mellom 10 og 05 på flensene. Etter prøve kjøring i kveld, som ikke ble en veldig lang tur da klokka var mange, virker det som om det nå er langt bedre. Det er ikke lenger vibrasjoner i båten slik som før som gjorde at alt av dører og slikt sto og ristet, og etter litt prøving var fortsatt pakkboksen rundt 30-35 grader.

Det kom en båtmotor mann som driver båtverksted her ute forbi mens vi holdt på, og han var ikke ukjent med at det kunne være så store forskjeller på enkelte båter etter sjøsetting, så jeg tror kanskje ikke dette er helt unormalt, men 4mm fremstår for meg som en anselig endring. Det kan selvfølgelig være flere uheldige ting, rundt plassering på land og slikt som har medført at det ble så mye akkurat nå.

I morgen skal jeg ta en noe lenger prøvetur før jeg skrur sammen igjen alle plater og slikt for å sjekke at det fortsatt virker bra. Blir med hørselvern og lasertemperaturmåler for å sjekke varmen i pakkboksen.

Håper vi kan stikke på ferie til uke - tror båten er sjødyktig - vi var i Gøteborg i fjor med den, og vi har vært i litt hardt vær, og har ikke merket noe spesielt.....

/Baard

Da har jeg utvidet funksjonaliteten på tolken:

Har også laget et lite spor med vinkelsliperen på andre siden av rørbiten så jeg kanskje kan få lurt på 2 slangeklemmer. Skal montere denne på og ta mål før sjøsetting i ettermiddag. Jeg er veldig spent på om det flytter seg mye ved sjøsetting.

Dette var en smart løsning. Har mange ganger hatt bruk for å vite om aksling fortsatt er i senter av hylserøret. Det er liten plass siden jeg har V-gear, men det kan jo tenkes at det kan gå å få til en lignende løsning. Veldig bra at du nå har fått bort vibrasjoner i båten.

Kanskje den ved en anledning har fått ny aksling og lagervare var 5mm tykkere en org

Hei,

Båten har fått ny aksling ved en anledning, men jeg trodde at det da ville bli problemer med å få cutless lager som passet. Men det er jo ikke godt å si hva som kan ha skjedd før....

/Baard

Hei igjen,

Når det gjelder klaringen i hylserøret så er det slik at hylserøret har en "krave" inne i båten som er satt på røret for at gummien til pakkboksen skal passe. Denne kraven gjør at det er litt dårligere plass der enn det burde være.

@Nemo: Jeg tror at selv om jeg nå har fjernet tolken vil kunne sette den på igjen og ta en kontrollmåling selv om det ikke vil bli like nøyaktig som det var ved å ikke flytte den. Ser ut som at vibrasjoner er borte, men skal ut og teste i kveld så får vi se....

/Baard

Hei.

Jo takk for det, men jeg må ut og ta en litt lenger tur før jeg kaller det en suksess :-) Etter så mye trøbbel er jeg blitt ganske skeptisk :confused: Men om dette har løst opp i problemene så skal jeg sprette en IPA i kveld selv om det er torsdag og ikke ferien starter før i morgen :smiley:

Takk til alle som har bidratt med tips her. Uten baatplassen.no tror jeg prosjektet ville blitt skrinlagt, i hvert fall i år.

/Baard

Da har jeg fått prøvekjørt. Maks 42 grader i pakkboksen. Det må vel sies å være "innafor" :-)

Roligere båt,og ikke noe skjelving lenger. Håper det varer....

Måtte til igjen og tette en diesel lekkasje på fødepumpa, men det ble jo bare blåbær nå. Så jeg tror jeg er i mål!

Takk for alle tips og råd!

/Baard

Så bra :thumbsup:  hadde tro på at du skulle få til dette, et sted må jo feilen være. Hverken båten din eller motoren din er vel så spesiell at dette ikke skulle gå. Men jeg må si det er litt pussig at propellakselen beveget seg så mye ved sjøsetting. Kanskje du bør vurdere å finne ut om det er noen svake arealer som bør stives av?

Amerikanske båter er bygget helt annerledes enn Norske/EU båter grunnet konstruksjonen i skroget.

Det betyr ikke at oppretting ikke bør ettersjekkes men muligheten for avvik før/etter sjøsetting er dramatisk redusert.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...