Stero Startet 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2015 Hei. Skiftet olje og filter i dag etter innendørs vinterlagting. Har 2005 mod Suzuki 140 hk. Gangtid 300 timer. Kjørte motoren i 3 min med kjøling før jeg tappet ut gammel olje og byttet filter. Fylte på ny olje og peilet alt ok. Starter motor med kjøling å oppdager at olje kommer ut av propell og kjøleriller og hull. Peilet motor og da er det ikke olje på peilepinnen en gang. Noen som kan forklare meg hva som har skjedd. Hva som er feil.? Mvh Stero Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Er det ikke bare oljesøl ned langs stammen på motoren etter oljeskift? Kan fort se ut som en lekkasje når det renner vann over. Hvor mye olje hadde du på? Synker vel gjerne litt når filter fylles opp uten at jeg vet hvor mye.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Stero Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Var det jeg trodde først, tørka av det litte som var griset men det kommer olje ut av alle kjølehull ja til og med av det lille hullet øverst dær kjølvannet kommer. Hadde på ca 5,3 liter 5,5 står det i instruksjonsboka. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Hvor har du da fylt på olje? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Oljekjøleren din lekker, Olje filteret står skrudd på kjøleren, dette er et kjent problem med desse motorene Redigert 1.Juli.2015 av zoltan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stero Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Olje ble fylt på rette plassen ja. 100% sikkert. :-) det med oljekjøleren var nytt. Har satt den inn på autorisert Suzuki verksted nå men de hadde aldri hørt om problemet tidligere. Får be de sjekke oljekjøleren først før de skrur hele motoren i atomer.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Er på tynn is her, men mener det var noen motorer/ modeller som hadde problem med tæring på bunnpanna. På noen var vel også oljekjølingen så effektiv at de som kjørte mye på lav belastning kombinert med lav sjøvannstemperatur fikk store mengder kondens i olja. Men hos deg, hvis det lekker ut av undervannshuset, er det jo ikke det... Husker ikke sikkert hvilke motorer/ årganger det gjaldt, men det understreker viktigheten av å flushe utenbordsmotorer med hageslangetilkoblingen etter en tur når man vet båten skal stå en stund. Redigert 1.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
zoltan Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Dette med oljekjøleren er meget skummelt, er det for gale tømmer motoren fullstendig, med total havari som følge. men blir ofte oppdaget nettopp slik som dette olje på vannet eller vann i oljen, jeg er rimelig sikker på at man kan kutte ut hele kjølere i nordiske farvann, da er det bare å by-passe kjølevannet og blende innløpa til kjølevannet på kjøleren, 115 hesteren har ikke denne kjøleren i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Stero Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Er nok mye som tyder på at det kan være oljekjøleren som har røket... Har fått endel indikasjoner på det rundt omkring. Noen som vet hva sånt koster å få skiftet. Hvis det er bare den da. Verkstedet har ikke fått tid til å se på motoren enda. :-( Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Du har jo kjempeflaks, må bruke smiley heller. Tenk hvis dette hadde skjedd på sjøen !! Sitér dette innlegget Link to post
Stero Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Ja du sier noe dær.:-))))) hell i uhell.:-)) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Tror de ligger på runt 3000, men det på nettet, i norge sikkert mye mer, men som sagt, by-pas den! med mindre du kjører 100% hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Stero Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Hei igjen. Har enda ikke fått noen tilbakemelding ang problemet fra mekanikerne. Er det noen som kan bekrefte at det faktisk er oljekjøler på 140 hk fra Suzuki.? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Ja de er oljekjøler på 140 hk suzuki har en selv. de er vel for at olja ikke skal bli for varm. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Stero Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Takk for tilbakemelding. Da er det bare å finne ut om verkstedet har kunnskap til å bytte den og om prisen på reprasjonen er overkommelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Hei, fint om du kan oppdatere oss her når du har en løsning på problemet. Jeg har en 05 df200 med tilsynelatende samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 hei Stero Fikk du vite hva som var feil ? Hvilken årsmodell har din motor ? Jeg har en 115 hk modell 2013 og redd for at dette har skjedd med meg også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.