Jump to content

Olje i kjølvann på Suzuki DF 140

Stero

Recommended Posts

Hei. Skiftet olje og filter i dag etter innendørs vinterlagting. Har 2005 mod Suzuki 140 hk. Gangtid 300 timer.

Kjørte motoren i 3 min med kjøling før jeg tappet ut gammel olje og byttet filter. Fylte på ny olje og peilet alt ok. Starter motor med kjøling å oppdager at olje kommer ut av propell og kjøleriller og hull. Peilet motor og da er det ikke olje på peilepinnen en gang. Noen som kan forklare meg hva som har skjedd. Hva som er feil.?

Mvh Stero

Er på tynn is her, men mener det var noen motorer/ modeller som hadde problem med tæring på bunnpanna.

På noen var vel også oljekjølingen så effektiv at de som kjørte mye på lav belastning kombinert med lav sjøvannstemperatur fikk store mengder kondens i olja. Men hos deg, hvis det lekker ut av undervannshuset, er det jo ikke det...

Husker ikke sikkert hvilke motorer/ årganger det gjaldt, men det understreker viktigheten av å flushe utenbordsmotorer med hageslangetilkoblingen etter en tur når man vet båten skal stå en stund.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Dette med oljekjøleren er meget skummelt, er det for gale tømmer motoren fullstendig, med total havari som følge. men blir ofte oppdaget nettopp slik som dette olje på vannet eller vann i oljen, jeg er rimelig sikker på at man kan kutte ut hele kjølere i nordiske farvann, da er det bare å by-passe kjølevannet og blende innløpa til kjølevannet på kjøleren, 115 hesteren har ikke denne kjøleren i det hele tatt.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...